Игра на седмицата: Rogue Galaxy (PS2)
Сред всички игрови конзоли от настоящото (или както би трябвало да го наричаме вече - старото) поколение, PlayStation 2 успя да се задържи най-дълго на пазара, което си е постижение като се има предвид, че именно тя постави началото му. Microsoft отдавна са забравили за оригиналния Xbox, а Nintendo препакетираха GameCube с нов, революционен контролер и започнаха да се къпят в пари, благодарение на Wii. И макар че добрият стар PS2 изживява последните си дни - PS3 е вече на пазара и е въпрос на време всички онези секващи дъха грандиозни анимационни трейлъри на бъдещи игри да се превърнат в кутии в близкия гейм магазин - би било непростима грешка да пропуснем някои от най-забележителните игри за PS2, които излязоха в началото на тази година. Сред тях е мартенския хит Rogue Galaxy, японска ролева игра от Level-5, създателите на класиката Dark Cloud 2, и SCEA, които са се заели с нелеката задача да създадат достоен претендент за титлата "последната грандиозна PS2 ролева игра".
Имало едно време... един космически пират
Японските ролеви игри се славят с изключително задълбочените си сюжети - палитра от приказни светове, оригинални и психологически комплексни персонажи, истории, изплетени от интрига, романтика и предателство - и именно това им печели култовия статус за милиони конзолни геймъри от цял свят. В Rogue Galaxy авторите са се опитали да постигнат същата епична грандиозност, която превърна Final Fantasy в мултимилионен франчайз, но са се провалили напълно - в играта няма и помен от разказваческия талант на Square Enix, а сюжетът е изцяло преекспониран и предсказуем от самото начало, така че ако искате да се насладите на играта, вържете критика в себе си и го заключете в мазето. Светът на Rogue Galaxy може да се определи като "фантастично фентъзи", свят, в която корабите са изящни платноходи, които плават в космическия вакуум, а пиратите все още ходят еднокраки и с кука наместо ръка и са запазили неустоимия си чар от творбите на Робърт Луис Стивънсън. Феновете на Star Ocean ще се почувстват у дома си, както и всички, които са гледали "Планетата на Съкровищата" на Disney.
Играта разказва за премеждията на Джастър Роуг, млад космически пират, принуден да живее на пустинната планета Роса. Военните действия между двете враждуващи космически фракции, Република Лоргария и Дракската Империя, не позволява на главния герой да напусне планетата, но за щастие, късметът му се усмихва когато среща легендарния ловец на глави, Пустинния Нокът, който му се притича на помощ в кървава битка. Преди Джастър да може да благодари на спасителя си, Пустинният Нокът се изпарява, а главният герой изпада в неловка ситуация, когато екипажът на пиратския космически платноход Дордженарк и неговия капитан Дордженгоа го вземат за самия Пустинен Нокът. Пиратите му предлагат уникалната възможност да го измъкнат от затънтената планета и представяйки се (поне за кратко) под чужда самоличност, Джастър поема на дълго и епично пътешествие към несметно съкровище - легендарна планета, за която се говори, че крие тайните на свръх развита, изчезнала цивилизация, които са толкова ценни, че който ги придобие, ще има достатъчно пари, за да купи цялата галактика. И за да не е скучно без конкуренция - за несметното космическо съкровище се бори и Валког Дрейзър, президент на Дрейзър Корпорейшън, който играе ролята на големият злодей в играта. От самото начало до кулминационния финал, нито за миг Rogue Galaxy не прави опит да се отърси от проклятието на инфантилния си сюжет, но не се залъгвайте, че става дума за игра за малчугани - геймплеят на Rogue Galaxy е доволно сложен и заплетен, за да се хареса на всяка аудитория.
Бойната система e с типичен FF12 привкус
Макар авторите да определят играта си като екшън RPG, Rogue Galaxy е традиционна конзолна ролева игра, в която изследването на игровия свят и провеждането на безброй битки на случаен принцип се провеждат в един и същ режим, следвайки примера на Final Fantasy 12. Реализацията обаче няма нищо общо с реализма – когато наближат противници, тревожно съобщение се изписва на екрана, предметите, заобикалящи героите изчезват и враговете "изникват" от края на екрана. Освен Джастър, по време на битка ще можете да контролирате и до два други персонажа, като всеки един от тях има напълно различно управление, скорост на придвижване, мощ и бойни способности. Докато най-лесният за управление е младият пират Джастър, въоръжен с меч и от време на време разчитащ на верния си револвер, неговата приятелка Лилика, която се присъединява към него по-късно в играта, залага на далекобоен лък и специални стрели, или малка брадвичка за близък бой. По всяко време можете да промените избора си на главен персонаж и от това зависи какъв стил на игра ви очаква и какво управление. Освен различията в геймплея с всеки персонаж, немалко битка предлагат и по някое ново предизвикателство, което да ви изненада. Пригответе се за схватки, в които трябва да победите без да загубите дори една точка кръв, и при това за определено време. Ще изпитате истински страх от противници, които са имунни за оръжията на персонажите и трябва да откриете "ахилесовата им пета", за да ги победите.
Сред новостите в бойната система, първенство заема Battle Suggestion системата. Тя силно наподобява на Gambit-ите от Final Fantasy 12, но далеч по опростени и лишени от сложното "програмиране" на поведението на вашите персонажи. Благодарение на Battle Suggestion, вашите персонажи често ви предлагат да им се доверите в предприемането на определени действия или използването на определени предмети (например аптечки, когато те или някой друг от екипа е в критично състояние). С натискане на бутон можете да одобрите предложението им и да си спестите изпълнението на същото действие, или да наложите "вето" и направите нещо друго. Така играта става още по-динамична и не хабите време в извършване на очевадни действия, като атакуване на най-опасния противник или лекуване на персонажите си. За нещастие, Бойните Предложения на вашите персонажи не винаги са дотолкова логични и навременни, че да им се доверите напълно – например противникът може да е повален на земята и един удар да е достатъчен да го довърши, но Джастър ще продължава да ви моли да го излекувате или да го подсилите, наместо да сложите край на битката.
Предмети, предмети и още предмети!
Подобно на предишните игри на Level-5, и в Rogue Galaxy събирането на предмети и оръжия, които гарантират оцеляването на вашите персонажи, е превърнато в истински спорт за хардкор RPG маниаците. В играта са включени може би повече от хиляда различни предмета, оръжия и брони, голяма част от които са скрити и достъпни само за най-себеотдадените играчи, които са готови да разкрият всяка една тайна и скришно място. Приложенията на откритите предмети, освен да запълват инвентара на Джастър и компания и да им спасяват кожата в дългото приключение, са неизмеримо много. Можете да комбинирате две различни оръжия в ново, още по-могъщо, като сами трябва да откриете формулите за това. Можете да комбинирате различни оръжия за да отключите бойните способности на всеки един от играчите, които са разположени на специална Revelation Flow схема, като всяко отключено умение дава достъп до няколко нови – идея, взета наготово от Sphere системата на Final Fantasy 10 и Licence шахматната дъска от Final Fantasy 12. Към края на играта Джастър ще се сдобие със собствена фабрика, която ще може да захранва с ресурси и получава сериозен доход от нея, както и специални, свръхмогъщи оръжия и доспехи. Голяма част от комбинациите са скрити и се налага да прекарате дълги месеци в експерименти, за да се докопате до най-тайните оръжия, но именно в този експериментаторски геймплей се крие разковничето на дългия живот на игра като Rogue Galaxy – можете да играете играта на Level-5 повече от година и почти сигурно ще е, че няма да сте видели всичко!
Техничесто постижение за мащабна ролева игра като Rogue Galaxy е абсолютното премахване на зареждането. С изключение на стартирането на самата игра и кратките паузи преди значимите анимации, играта се възползва пълноценно от streaming технологията за зареждане на игра по време на самото играене – без помен от омразното "Loading…". Няма да бъдете спрени нито за миг когато преминавате между различни локации в играта, нито ще забележите и най-малкото забавяне при влизане и излизане в различните сгради или в началото и края на битките. Това е наистина невиждано в света на PS2 игрите и програмистите на Level-5 слагат в малкия си джоб колегите си от SquareEnix, които чак с Final Fantasy 13 за PS3 обещават да премахнат зареждането!
Макар Rogue Galaxy да се появи на японския пазар още в края на 2005-та година, чакането година и половина си заслужава. Американската и европейската версия на играта са изцяло обновени и допълнени с още повече геймплей възможности. Добавени са нови оръжия и предмети, както и изцяло нова планета за изследване, а героите са подсигурени с нови бойни умения и костюми. Някои локации са получили заслужено внимание и са прерисуване изцяло. Единствено anime феновете могат да се жалват, че английските диалози не успяват да разкрият героите така, както оригиналните японски гласове. Но за един доказан хит, чийто геймплей е на ниво, че японците да завидят на англоговорящия пазар, това е малък проблем.
Най-добрата cel-shading графика за PS2
Графиката на Rogue Galaxy може да бъде описана с една дума - превъзходна! Level-5 са познати като майстори на cel-shading-а (технология, която прави триизмерно изображение да изглежда сякаш е рисувано на ръка, с контури и опростени цветове), и игрите Dark Cloud 2 и Dragon Quest XIII са живо доказателство за това. Rogue Galaxy е кулминацията в графичния дизайн на авторите и е пример за стъписващо красив свят, комбиниращ рисувана на ръка анимация със свръхдетайлни триизмерни модели, изваяни с перфекционизма на Final Fantasy. Аудио частта достойно отговаря на големите очаквания с приятен саундтрак и добро озвучаване на персонажи. Единствено Live Talk - опция, позволяваща на спътниците на Джастър да коментират и предлагат сами решения в трудни ситуации - може да влоши високата оценка, поради сухите, лишени от атмосфера коментари, които при това са малко на брой и се повтарят постоянно. За щастие, не сте принудени да ги слушате - опцията може да бъде изключена.
Какво е Rogue Galaxy - Dark Cloud 3 или Final Fantasy 12.1? Едва когато хванете джойскика в ръка и се понесете в космическото пространство на борда на огромен галеон, ще можете да прецените за себе си. С шеметната си анимация, епична история кръстосваща цяла галактика, и геймплей в който можете да прекарате целия си живот в търсене на поредния свръхмогъщ предмет, Rogue Galaxy е може би – и за голямо мое съжаление – последното епично конзолно RPG на бавно замиращия PS2 пазар. Дори при всичките си недостатъци сред които най-голям е може би липсата на задържащ вниманието сюжет, това е игра, която ще задоволи глада на RPG феновете докато не дойде време да преминем към следващото поколение игри.
Графика: 4.5 от 5 Звук: 4 от 5 Сюжет: 2.5 от 5. Геймплей: 4 от 5 Продължителност: 4.5 от 5 Сложност: 3 от 5 Мултиплеър: няма ОБЩО: 4 от 5. |