Биогоривата са вредни за здравето на човека

Биогоривата са вредни за здравето на човека

Биогоривата може и да са лек за пристрастеността на човечеството към петрола, но те имат и някои недотам добри странични ефекти, писа сп. "Ню сайънтист". Загрижеността, че автомобилите допринасят за глобалното затопляне, накара много автопроизводители и политици да заложат на етанола като горивото на бъдещето, тъй като той се добива от биопродукти, като например захарното цвекло, и не увеличава парниковите газове в атмосферата.
Според някои данни 10 000 умират ежегодно само в САЩ от болести, свързани със замърсяването, причинявано от бензиновите двигатели, а други стотици хиляди развиват белодробни проблеми или дори рак. Широко рекламираното през през последните години гориво на базата на етанола от типа Е85 (85% етанол, 15% бензин) обаче може да направи нещата още по-лоши, твърдят учени.
Марк Джейкъбсън от университета "Станфърд" в Калифорния е използвал компютърни модели, за да пресъздаде обема и вида на емисиите, изпускани от автомобилите по пътищата през 2020 г. Според него смъртните случаи, причинени от колите, движещи се с Е85, ще бъдат повече от тези, причинени от обикновен бензин. Най-много ще бъдат те в градове с гъст смог като Лос Анжелис. Разкритията противоречат на вече приетата от обществото идея, че етанолът е чисто гориво.
Автомобилите, използващи бензин, изпускат много замърсители като азотен двуокис и органични молекули като ацеталдехид, които реагират на слънчева светлина и влияят създават озон. Етанолът обаче е още по-сериозно предизвикателство. Наред с много от същите замърсители като бензина много неизгорял газ етанол успява да избяга в атмосферата. Тези изпарения бързо се разпадат на слънчева светлина и формират ацеталдехид, който вдига нивата на озона. Колите, работещи с етанол, изпускат по-малко карциногенни вещества като бензен и бутадиен, но 20 пъти повече ацеталдехид, посочва Джейкъбсън. Озонът от своя страна е една от основните съставки на смога, който крие твърде много рискове за здравето на хората. Пълното изследване на Марк Джейкъбсън е публикувано на страниците на сп. "Енвайъментъл сайънс енд текнолоджи".
Дневник