Китайска играчка-плачка

Още от сега можете да заложите коя ще бъде една от най-непродаваните стоки по време на новогодишните и коледни празници тази година: детските играчки, произведени в Китай.
След като няколко големи компании обявиха, че изтеглят от магазините си детски играчки направени в Китай, легиони от загрижени родители започнаха да търсят марки произведени в Европа или САЩ, съобщава информационната агенция Асошиейтед прес.
Очертават се големи главоболия за компаниите за играчки в много неудобен за тях момент. Повечето от тях вече от месеци са направили поръчките си, а сега са принудени да се съобразят с внезапния бойкот на всичко с етикет "Произведено в Китай". Мащабът на проблема става ясен от статистика, показваща, че само в САЩ повече от 80 процента от играчките носят такъв етикет.
Тъй като не могат да направят много, за да отменят поръчките за идващите празници, компаниите се опитват да реагират по други начини. Разширяват присъствието по щандовете на местни и органични марки или започват да предлагат нови марки от Европа и други западни страни.
Компаниите, които по принцип продават местно производство, ще рекламират този факт с уголемени етикети и рекламни кампании.
Сред ужилените компании засега са Hasbro Inc., RC2 Corp и Fisher-Price. Най-шумно отразеният случай в медиите беше този на "Мател". Компанията на няколко пъти обявява изтегляне от глобалната търговска мрежа на китайски играчки, при последния случай ставаше въпрос за 18.2 млн. играчки, съдържащи магнитни части, произведени между януари 2002 г. и 31 януари тази година, които могат лесно да бъдат погълнати от децата.
Детските играчки са само част от стоките, произведени в Китай, които в последно време трябваше да бъдат изтеглени поради съображения за безопасност. Сред засегнати бяха и производители на гуми и на храна за домашни животни.
Специално за американския пазар проблемът идва от липсата на държавни регулации за тестването на играчки, но в Европа производителите винаги са се придържали към по-високи стандарти за безопасност. Дори и когато прехвърлят производството си в Китай, европейските компании са задължени да тестват крайния продукт, когато той влезе в страната, където ще се продава.