Общ аршин за тв рейтингите - най-рано след година

Поне до началото на 2009 г. в България няма да има единна пийпълметрична система въпреки желанието на потребителите. Първата, но не основна причина това да не може да се случи са сключените от Би Ти Ви и НТВ договори с двете конкуриращи се фирми (TNS/TV Plan и GfK Audience Research Bulgaria - GARB), които са до края на 2008 г.
По принцип за пазара е важно да има една пийпълметрична система, защото така всички потребители ще ползват единна база данни и рекламодателите по-точно могат да преценяват в коя медия и в кое предаване да популяризират продуктите и услугите си. Очакванията, че това ще се случи чрез правилата за свободен избор на пазара, не можаха да се сбъднат, след като през април 2007 г. един от основните играчи - БНТ, развали договора си с GfK, втората пийпълметрична агенция. Той беше подписан през ноември 2006 г. и очакванията бяха тъкмо този договор да разреши казуса с двете конкуриращи се компании. Но вместо да се наложи над TNS/TV Plan, GARB постепенно започна да опровергава очакванията на потребителите с появата й да се разбие монополът на първата система и да се наложат по-високи изисквания към проучването на тв аудиторията.
В търсене на изход
След почти едногодишно неудобство, по време на което рекламните агенции и рекламодателите бяха принудени да ползват данните и от двете системи, потребителите на рейтинги започнаха конкретни стъпки за излизане от ситуацията. Непосредствено преди коледно-новогодишната ваканция на свое заседание потребителският комитет, в който участват всички телевизии, ползващи такива данни, рекламни агенции и рекламодатели, е обсъдил мерки за бъдещото развитие на пийпълметричната услуга в България. Умува се върху 3 варианта - потребителският комитет да продължи да съществува, да бъде преструктуриран в Joint Industry Committee (комитет, който обединява медиите, рекламодателите и рекламните агенции и е притежател на данните за гледаемост) или да се премине към Media Owners Committee, който обединява единствено представители на различните телевизии.
И двата варианта извън потребителския комитет обаче за момента не са приемливи за БНТ, тъй като държавната медия по закон няма право да участва в търговски дружества, обясни Севда Шишманова от УС на медията. Според нея след развалянето на договора с GfK БНТ коректно се е оттеглила от активните преговори по въпроса за бъдещето на пийпълметричните изследвания.
Финансирането като проблем
Всеки от обсъжданите варианти има своите плюсове и минуси, заради което трябва да бъдат добре проучени, преди да се спрем на окончателно решение, обясни изпълнителният директор на НТВ Павел Станчев. Според него сред основните въпроси, които трябва да се решат, е начинът на финансиране на изследванията и това коя част от индустрията какъв дял от разходите да поеме. Въпросът е дали по-малките телевизии могат да си позволят финансиране наравно с националните. В момента в потребителския комитет участват Би Ти Ви, НТВ, телевизия "Европа", "Диема вижън", "Фокс лайф", The Voice, GTV и ETV. Същото важи и за по-малките и по-големите рекламни агенции, смята Станчев. До решението няма да се стигне много лесно, но 2009 г. не е нереален срок. Освен това пазарът също работи и може би ще ни подскаже най-удачното решение на проблема, коментира директорът на НТВ.
Затруднението идва от това кой с каква квота да участва в представителството на бранша, съответно и с какъв дял от финансирането, призна и директорът "Проучвания" в Би Ти Ви Маргарита Александрова. Медиите вече са предложили на рекламния бизнес деленето на разходите да става 50:50, което според фирмите обаче е твърде неприемливо. Представители на рекламните агенции, които не пожелаха да бъдат цитирани, споделиха, че обичайната практика е телевизиите да поемат 70% от финансирането на проучванията. За да постигнем компромис, предложихме на тв каналите да даваме точно определена сума от разходите, без значение от крайната цена на услугата, но все още нямаме постигнато споразумение, признаха от рекламния бизнес. Представителите на медиите пък не пожелаха да споделят информация за финансовите преговори. Съгласие за това трябва да има до края на януари. Според Маргарита Александрова основен проблем ще бъде и решаването на въпроса с каква тежест ще се ползват гласовете на представителите на отделните потребителски групи.
Всички подробности около казуса с рейтингите вероятно ще бъдат решени едва след като потребителите обявят официално процедурата по избор на пийпълметрична агенция. Преди това ще ползваме международна консултантска фирма, с която да изготвим конкретните изисквания към доставчика на данните, свързани с броя на обхванатите домакинства, дела на кабелните абонати сред тях и др., обясни Александрова.