Риболовен кораб открива ерата на водорода
На пръв поглед той изглежда като обикновен риболовен кораб. Дори и собственикът му признава, че корпусът се нуждае от една боя, а интериорът - от освежаване и малко лак. Но в близките седмици "Елдинг", което на исландски означава "Светкавица", ще бъде преоборудван в първия в света кораб, задвижван с водород. Това от своя страна е поредният знак как Исландия се опитва да се превърне в първата държава в света, която изобщо не е зависима от фосилните горива, посочва Ройтерс.
А от април насетне посетителите на най-северната столица в Европа - Рейкявик, ще могат сами да усетят бъдещето, като се качат на борда на кораба, за да следят стадата китове, обитаващи региона, или като се повозят на едни от първите в света водородни автомобили, предвидени специално за даване под наем. Преминаването на "Елдинг" към водорода първоначално ще премине през използването на горивни клетки, които ще служат като втори допълнителен двигател и като захранване на осветлението на кораба.
Срещу само 43 евро обаче корабът ще предлага нещо уникално - наблюдение на китове сред тишина. Когато екипажът забележи стадо морски бозайници, "Елдинг" ще изключва главния мотор, за да могат хората не само да гледат, но и да слушат и играта на животните. Според собственика му Вигнир Сигурсвейнсон досега това е било невъзможно поради бучащите дизелови двигатели, които освен това са плашели и пъдели китовете. "Когато се сдобием с водороден мотор, корабът ще стане напълно безшумен, а това ще превърне наблюдаването на китовете в естествената им среда в истинска магия", казва той.
Освен че ще привлича туристи, ценящи чистото пътуване, 155-местният кораб ще приближи Исландия до заложената от властите в Рейкявик цел до 2050 г. цялата транспортна система на страната да мине на водород. Според Йон Бьорн Скуласон, шеф на "Исландик ню енерджи" (Icelandic New Energy), организация, обединяваща усилията на бизнеса, научните среди и властите, "Елдинг" ще покаже дали водородът може да се ползва като гориво в морето. А това е особено важно, ако страната иска да преоборудва цялата си риболовна флота, една от най-големите в света, на водород. "Смятаме, че след 2-3 години тестове обществото ще бъде подготвено да приеме тази технология в по-широк мащаб", казва Скуласон. Според едно проучване на общественото мнение 93% от исландците нямат нищо против водорода.
При намаляващите запаси и постоянно растящите цени на петрола и газа и опасенията от глобалното затопляне намирането на подходящ техен чист заместител вече се превръща в своеобразно състезание, посочва Ройтерс. И тъй като водородът се добива от вода и при изгаряне произвежда само електричество и водна пара, той изглежда като първостепенен кандидат. Но пък извличането му от вода също изисква електричество, а по данни на Международната агенция по енергетика през 2005 г. 67% от електричеството в света е било произведено от невъзобновяеми източници като въглища, газ и петролни деривати.
Картината във вулканична Исландия е различна. Там вече две трети от електричеството идва от възобновяеми източници - реки, водопади и геотермални извори. Това позволява на страната да заложи по-смело на водорода и още през 2003 г. в Рейкявик беше открита първата в света гражданска водородна станция, а през 2007 г. по пътищата на Исландия тръгнаха първите водородни автомобили под наем.
Разположената в Северния Атлантик държава с население от едва 300 000 души е в престижната компания на страни като САЩ, Япония, Канада, Германия и Франция, които също изпробват водорода като гориво, но Исландия е вече далеч напред в опитите си. Водородната станция, отначало предвидена само за три автобуса в рамките на проекта, подкрепен от ЕС, от миналата година зарежда и автомобили, а скоро ще пълни резервоарите и на "Елдинг". На външен вид тя прилича на обикновена бензиностанция, но за разлика от нея е свързана с вода и разполага с мощности да я разлага на съставните й части - водород и кислород. Вторият се изпуска в атмосферата, а първият се компресира и директно се налива в превозните средства.
Според Скуласон при внимателно боравене водородът не е опасен, но трябва да се познават характеристиките му. "До неотдавна можеше да се видят хора, които пушеха и зареждаха колите си с бензин, а сега вече малцина го правят", казва той. "Водородът не е по-опасен или по-безопасен от бензина. Той просто е различен."
В момента в Исландия се движат 10 "Тойота Приус", специално преоборудвани, за да горят водород, както и един "Даймлер Крайслер". Седем се ползват от исландски компании, а три - от "Херц", която ги дава под наем. Скуласон очаква до края на годината броят им да се удвои, а до 2010 г. и да се учетвори. Той е убеден, че до 2030-35 г. повечето от автомобилите в страната ще се движат на водород. До пълното преминаване към новото гориво все пак има време, тъй като то е свързано с изграждането на цяла нова инфраструктура, както и с появата на модели, чиято цена е по джоба на потребителите. В момента водородните коли са пет пъти по-скъпи от обикновените.