Телевизорът на 2009: Огромен, безжичен, триизмерен

Телевизорът на 2009: Огромен, безжичен, триизмерен

Телевизорът на 2009: Огромен, безжичен, триизмерен
Водещите производители предлагат широкоекранни, триизмерни и безжични телевизори, а борбата между плазма и LCD означава подобряването на качеството и на двете технологии. Sony пък прави дързък опит с новата технология OLED
Широките екрани стават все по-популярни, като в последните месеци измениха облика на пазара за монитори. Поради производствени специфики матриците за широкоекранни монитори излизат по-евтино на повечето големи компании и изместват стандартните екрани със съотношение 4:3.
Тенденцията се премества и към телевизорите, където широкият екран става все по-екстремен. Очакванията са през следващата година да се продават телевизори с още по-широки екрани, пресъздаващи съотношението на кинофилмите. Типичното съотношение на широкия екран е 16:9, докато повечето кинофилми са заснети при 21:9, откъдето идват и познатите черни ленти около картината.
Пръв с разрешаване на проблема се е заел Philips, който ще пусне първия телевизор с екран 21:9. Очаква се и други големи производители да последват примера и да сложат началото на тенденция през 2009 г.
Според експертите на "Блумбърг" не само дисплеят на телевизорите ще следва тенденциите при компютрите. Безжичните технологии ще намират все повече място сред новите модели телевизори. Тук идва технологичната пречка за пренос на данни с високо качество. Досега Bluetooth технологията успяваше да се справи отлично с предаването на аудиосигнал с ниско качество, но кабелите бяха незаменими за пренос на телевизионна картина.
На последното експо CES (Consumer Electronics Show) в Лас Вегас обаче производители като Panasonic предложиха безжично свързване за телевизори. Идеята е следната: кабелният модем, компютърът или DVD плеърът ще могат да приемат качествен видеосигнал по безжична мрежа и отново безжично ще го предават до телевизора.
Досега има няколко технологии за постигане на този резултат, но най-обещаваща според "Блумбърг" е WHDI (Wireless Home Digital Interface). Тази технология се подкрепя от лидери като Samsung, Panasonic, Sony, LG Electronics, Sharp и Motorola. Според производителите стандартът позволява предаване на качествен HD видеосигнал през целия дом.
Освен широкоекранни и безжични телевизорите на 2009 г. започват да стават триизмерни. На експото за електроника в Лас Вегас водещите марки Samsung, Sony, LG и Panasonic предложиха свои версии.
През последните няколко години филмовите студиа помогнаха за развитието, като създадоха триизмерни филми, използващи специални прожектори и поляризирани очила.
Всъщност някои телевизори вече биха могли да показват триизмерна картина. Много от плазмените и прожекционни екрани правят това, но не и без поляризираните очила.
И през 2009 г. плазмените телевизори няма да напуснат пазара въпреки многото очаквания, че технологията с течни кристали ги измества. Производителите предлагат по-големи модели, а и агресивно разрешават проблема с енергийната ефективност. Panasonic предложи пет нови серии плазмени екрани и нов стандарт от 54 инча.
Борбата между LCD и плазмените екрани означава подобрено качество и за двата вида. Все повече производители на екрани с течни кристали използват светодиодна подсветка, а на CES тази година се заговори за темп на опресняване на картината от 240 херца. Тези нови технологии са насочени директно към двата недостатъка на LCD картината - постигането на достатъчно черни нива и добра разделителна способност при пресъздаване на движещи се обекти.
Едно от най-смелите предложения на Sony на тазгодишното експо беше първият телевизор със стандарта OLED. Технологията, съкращение на Organic Light-Emitting Diode, все още не разполага с висока разделителна способност и не може да се смята за HDTV, както плазмата и LCD. Технологията обаче се смята за една от бъдещите насоки на развитие на качествената телевизионна картина.
Екран, толкова тънък, че може да се прегъва, а едновременно с това показващ много качествена картина с по-голям ъгъл на гледане - това представлява моделът на Sony XEL-1. За съжаление предложението все още изпреварва пазара заради високата си цена - 2500 долара за 11-инчов екран, който страда от недостатъците на новия продукт.