Русия е готова да поеме тежестта по поддръжката на Международната космическа станция

Русия очаква удължаване на живота на Международната космическа станция и след 2015 г., въпреки че ако това стане, тя ще трябва да понесе основната тежест по поддръжката след пенсионирането на трите американски совалки, съобщи Ройтерс.
За март догодина е насрочена среща на ръководителите на всички космически агенции, участващи в мисиите до МКС, на която да бъде обсъдено бъдещето на станцията, потвърди Алексей Краснов, ръководител на пилотираните мисии в "Роскомос".
"Главният въпрос, който ще бъде повдигнат, е дали да се удължи животът на струващата 100 млрд. долара МКС след 2015 г. Вярвам, че това ще стане," коментира Краснов по време на брифинг, посветен на успешното завършване на мисията на кораба "Съюз", който върна на Земята досегашния командир на МКС Генади Падалка, американския инженер Майкъл Барат и космическия турист Ги Лалиберте.
В момента освен "Роскомос" глас за съдбата на МКС имат НАСА, ЕСА, както и космическите агенции на Япония и Канада.
НАСА планира трите й застаряващи совалки - "Дискавъри", "Атлантис" и "Индевър" - да извършат още шест мисии до МКС, като последната от тях ще бъде в края на 2010 г. или началото на 2011 г. След това те ще бъдат извадени от експлоатация и ще бъдат заменени от нов кораб, който е в процес на разработване и няма да е готов преди 2015 г. Това от своя страна ще означава, че САЩ ще трябва да заплащат на Русия по близо 50 млн. долара за всеки изведен в орбита астронавт.
В края на септември шефът на "Роскосмос" Анатоли Перминов обяви пред РИА "Новости", че НАСА вече е дала сигнали за евентуално удължаване на живота на совалките.
Ако това не се случи обаче, руските кораби "Съюз" ще бъдат единственото средство за транспорт на екипаж до и от МКС, потвърди Виали Лопота, генерален директр на РКК "Енергия", която произвежда руските космически капсули. Той заяви още, че Русия е удвоила броя на пилотираните си полети до четири на година и планира още по шест автоматизирани товарни мисии, което също е над обичайния брой.
"Работим икономично, живеем икономично и поддържаме станцията по икономичен начин", коментира накрая Лопота.