Apple ще тества конкуренцията при смартфоните с iPhone 4
Американската технологична компания "Епъл" (Apple) официално представи късно в понеделник новия модел на телефона си iPhone в условията на все по-голяма конкуренция в сегмента на смартфоните. За разлика от дебюта на устройството новата версия iPhone 4 получи доста по-малко суперлативи и беше представена под продължаващия скандал с един от основните доставчици на "Епъл" в Азия "Фокскон".
Презентацията на Джобс не мина без гафове и куриози. При представянето на iPhone 4 имаше проблем с интернет, поради което Джобс помоли публиката да изключи всички устройства с Wi-Fi. При обявяването на продукта Джобс избра ироничната фраза: "Спрете ме, ако видите нещо познато."
Причина за този коментар беше изтичането на информация за новия iPhone, след като специализираният сайт Gizmodo се сдоби с прототип на устройството и предизвика малък скандал, в който се намеси калифорнийският съд и полицията.
Оказа се, че на официалното представяне на iPhone 4 не е имало представител на Gizmodo. Редакторите на сайта обясниха, че не са били поканени.
Компанията на Стив Джобс се надява с този продукт да парира конкуренцията на мобилните телефони с операционна система Android. "Еволюцията на iPhone е достатъчно бърза, за да държи конкуренцията настрана", смята експертът на Edward Jones Уилям Креър, цитиран от "Блумбърг".
"Епъл" и конкурентите й постепенно навлизат на пазара с все по-нови технологии. В такава среда е по-трудно да изпревариш конкуренцията си по начина, по който iPhone го направи през 2007 г.", посочи анализаторът на изследователската компания "Форестър рисърч" Чарлс Голвин.
Той не е единственият на това мнение. И други експерти от бранша посочват, че на пазара се появяват все повече телефони с Android, която е с отворен код, а това предполага все повече конкуренция. Последният такъв продукт е Galaxy S на южнокорейската "Самсунг".
Той беше представен едновременно с iPhone и е поредният кандидат за титлата "убиец на iPhone" за южнокорейския пазар. Устройството ще излезе на местния пазар около месец преди iPhone и това може да се окаже основният коз на "Самсунг", която е вторият най-голям производител на телефони в света, но все още изостава в сегмента на смартфоните. Galaxy S се очаква и на другите пазари по света по-късно тази година.
Засега Стив Джобс не изглежда никак притеснен - той обяви в понеделник, че очаква този месец да бъде продаден 100-милионният iPhone от пазарния дебют на продукта през 2007 г. Прогнозите са, че през настоящата финансова година за "Епъл" компанията ще пласира 36 млн. бройки от устройството по света (при 20.8 млн. бройки за предходната финансова година).
Смартфонът се очертава като все по-важен продукт не само за "Епъл", но и за мобилния оператор AT&T, който притежава изключителните права да го предлага с абонаментните си планове. Според последния отчет на "Епъл" продажбите на iPhone генерират близо 40% от всички приходи на компанията. По данни на анализаторите в Morningstar Equity Research около 20% от абонатите на договор на At&T са с iPhone.
Нововъведенията са свързани както с дизайна, така и с функциите на iPhone. Новият модел е по-тънък (9.3 мм) от предшествениците си и с метална рамка, която служи и като антена. Има две камери - една 5-мегапикселова и една за видеочат.
Основната камера позволява заснемане на HD видео. За видеовръзката между потребителите е създадена нова технология - FaceTime, която позволява видеоконференции. По думите на Джобс обаче поне на първо време видеовръзката между потребителите ще става през Wi-Fi мрежата, а не мрежата на мобилния оператор.
Това означава, че няма да можете да провеждате видеоразговори по всяко време, а само на места с достъп до безжичен интернет. Въпреки този пропуск Колин Джилис, анализатор на BGC Partners, дава висока оценка за насочеността на компанията към видеоразговорите.
"Видеочатът не е нещо ново, но "Епъл" се справя отлично, когато трябва да интегрира технологията в живота на масовия потребител. Таблети има от години, но изведнъж на този сегмент се появи "Епъл" и продаде 2 млн. от тях? "Епъл" просто превръща технологиите в пазар", коментира Джилис пред "Нешънъл пост".
"Епъл" не оправда слуховете, че новият iPhone ще поддържа 4G. Причина за тези слухове беше названието на телефона iPhone 4G, с който той се сдоби преди официалното представяне в понеделник.
Миналата седмица операторът "Спринт Некстел" и производителят на мобилни устройства HTC пуснаха първия на американския пазар 4G телефон EVO. Новата технология дава възможност за много по-бърз пренос на данни, което според анализатори ще улесни видеоконференциите с обикновен мобилен телефон.
Смартфонът ще работи с по-мощен процесор A4 и по-голяма батерия. Тя ще издържа 7 часа разговори, 6 часа разглеждане на сайтове през 3G и 10 часа през Wi-Fi, 10 часа гледане на видео, 40 слушане на музика и 300 часа в режим на готовност. Телефонът ще се предлага за 200 долара с 2-годишен договор към мобилния оператор AT&T.
Това е цената на базовия модел с памет 16 гигабайта, но потребителите могат да си купят и модел с 32 гигабайта на цена от 300 долара. В САЩ и други големи пазари като Великобритания, Франция и Япония устройството ще се появи на пазара на 24 юни, като поръчките започват следващата седмица.
Докато в Калифорния "Епъл" се опитваше да впечатли потребителите с новите функции на iPhone, в Хонконг срещу компанията имаше протести. Демонстрантите настояха от "Епъл" да бойкотира партньорството си с "Фокскон", която e основен доставчик на части за iPhone.
Скандалът около "Фокскон" избухна заради зачестилите случаи на самоубийства на служители на компанията, които според някои са следствие от ниските заплати на работниците. Ръководството се опита да успокои напрежението и обяви повишения на заплатите, но това само разгневи акционерите и усложни деликатната ситуация.