Американските регулатори започнаха две разследвания срещу Apple

Американските регулаторни органи започнаха две разследвания срещу IT гиганта Apple - за злоупотреба с монополно положение и за нарушаване на патентни права.
Федералната комисия по търговията (FTC) ще разследва дали бизнес практиките на Apple вредят на нормалната конкуренция на пазара на софтуер за мобилни устройства, съобщи "Уолстрийт джърнъл".
Adobe Systems Inc. влезе в публичен спор с Apple заради решението на компанията на Стив Джобс да забрани използването на Flash технологията за своите мобилни устройства като iPad, iPhone и iPod. През последната седмица Google се оплака от новите решения на Apple, които ще попречат на конкурентните компании да вкарват свои рекламни механизми в приложенията. Apple също така забрани на разработчиците да използват програми и инструменти, различни от тези, които самата тя предоставя.
Разследването се забави с няколко седмици докато FTC и министерството на правосъдието преговаряха коя точно институция да се заеме със случая. Това обаче може да не е единственото разследване срещу Apple за злоупотреба с монополно положение. Правосъдното министерство на САЩ може да започне работа по друг сигнал, че компанията използва некоректни практики при продажбата на музика. Ако това стане, двете разследвания ще текат паралелно.
Борбата на рекламния пазар за мобилни устройства
Комисията е натрупала доста информация по казуса с рекламите след като наскоро приключи шестмесечно разследване по сделката на стойност 750 млн. долара за придобиване на AdMob от Google. FTC беше скептична към сключването й, но навлизането на Apple на рекламния пазар за мобилни устройства промени отношението на комисията.
В крайна сметка сделката беше одобрена, а в момента вниманието на FTC е насочено към това как Apple може да даде предимства на своята рекламна мрежа. Опасенията на комисията за потенциалните възможности на Apple на пазара промениха мнението на петима комисари, които първоначално се обявиха за блокирането сделката на Google, но накрая все пак я одобриха.
"Комисията има основания да смята, че Apple бързо ще се превърне в силен конкурент на рекламния пазар за мобилни устройства, заявиха от FTC преди месец. Оттам изтъкнаха, че Apple не само притежава силна връзка с разработчиците на приложения и потребителите, но също така смята да предлага и собствена рекламна мрежа.
Според FTC използването само на одобрени от компанията софтуерни програми за разработване на приложения, както и контролът върху лицензирането им, дава на Apple уникалната възможност да избира как да се осъществи конкуренцията на рекламните мрежи на iPhone.
Войната за патенти при смартфоните
Другото разследване срещу Apple е на Комисията по международна търговия на САЩ (ITC), която ще определи дали компанията на Стив Джобс използва чужди патенти в своите продукти, съобщи "Ройтерс". Ако се установи, че IT гигантът наистина е злоупотребил с патентни права на чужди компании, може да се стигне до забрана за вноса на iPhone, iPad и iPod в САЩ. Налагането на подобни мерки ще удари сериозно компанията, защото повечето й продукти се произвеждат в Китай и след това се внасят на американския пазар.
Тайванската компания HTC подаде оплаквания за нарушаване на пет от нейните патенти. Това действие беше очаквано, след като Apple отправи подобни обвинения срещу тайванската компания в окръжния съд на щата Делуер.
На пазара на смартфони делата за нарушаване на патентни права са често явление, защото много производители използват сходни или дори еднакви технологии. Срещу Apple в момента дела водят Kodak и финландският производител на мобилни телефони Nokia ( Apple в отговор заведе контраиск срещу Nokia). Kodak води дело и срещу канадската Research in Motion (RIM), която произвежда популярния смартфон Blackberry. От своя страна пък RIM заведе наскоро дело срещу американския концерн Motorola.