Аз, шофьорът

Учени от университета на Северна Каролина се опитват да създадат програма, която да поеме контрола над автомобила, в случай, че на шофьора му прилошее, предаде "Ройтерс". Алгоритъмът разпознава знаци и препятствия на пътя.
"Поевтиняването на компютрите, заедно с усъвършенстването им, ни дава възможност да се впуснем в този проект", казва професор Уесли Снайдър от факултета по компютърно инженерство.
Програмата разпознава знаци, светофари, препятствия и други превозни средства на пътя, измервайки разстоянието до тях. Въпреки изчислителната си мощ обаче компютрите не могат да правят добри преценки, както хората, и не успяват да осмислят визуалната информация като нас, казва Снайдър. Има хиляди фактори, които влияят на всяко едно пътуване.
Ето защо амбицията на инженера е да създаде и усъвършенства алгоритъм, който да отбие колата от пътя и да извика медицинска помощ в случай, че шофьорът получи инфаркт или заспи зад волана.
"Ще се изненадате колко е трудно това", казва Снайдър. Освен всичко друго, колата трябва да се програмира така, че да не мине през препятствие и да не падне от скала или бордюр, докато отбива в страни от шосето.
Опити да се създаде програма-шофьор се правят от години, но техническите екипи се сблъскват със същите трудности. За момента компютрите трудно се справят с градските условия.
През 2004 г. американската Агенция по отбрана организира конкурс за самошофираща се кола, която да измине 230 км. сама. Сред участниците е и професор Себастиян Трън от университета в Станфорд. Въпреки че никой от участниците не постига крайната цел, той се амбицира и на следващата година заедно със студентите си създават "Стенли" - компютърно управляван Фолксваген "Туарег", ориентиращ се чрез камери и сензори на покрива.
"Стенли" успява да измине над 200-километровия маршрут в пустинята Мохаве за по-малко от 7 часа абсолютно сам и печели наградата на Агенцията по отбрана от 2 млн. долара.
През 2007 г. инженерите на професор Трън създават "Джуниър", нова компютърно-управлявана кола, която печели второ място на състезанието в симулирани градски условия. Въпреки че не се справя безупречно с всичките препятствия, резултатите са обнадеждаващи.
През същата година Раул Рохас, професор по изкуствен интелект в Свободния берлински университет, също успява да създаде кола, управлявана от алгоритъм, която следи пътната маркировка с камери и успешно навигира сама. "Все още компютрите не могат да предвидят много неща, като например движението на пешеходците", казва Рохас пред sciencedaily.com.