Потребителски асоциации: Неустойките на мобилните абонати да не надвишават 7% от договора

Потребителски асоциации: Неустойките на мобилните абонати да не надвишават 7% от договора

Потребителски асоциации: Неустойките на мобилните абонати да не надвишават 7% от договора
Ройтерс
Неустойките по договорите с мобилните оператори да не надвишават 7% от стойността на целия договор, поискаха в понеделник представители на потребителски асоциации.
Предложението е част от етичен кодекс, който е изготвен от "Активни потребители" и Асоциацията на потребителите на телекомуникационни и интернет услуги (АПТИУ). Двете сдружения организират протест срещу някои от практиките на мобилните оператори, който ще се състои на 20 януари в София. Организаторите заплашват, че при неизпълнение на исканията им ще организират и национален протест през февруари.
"Неустойките не трябва да надвишават 7% от стойността на договора. В момента те покриват стойността на целия договор", заяви на пресконференция Янаки Ганчев, председател на УС на АПТИУ. Той посочи, че в изготвения етичен кодекс е предвидено още да се спре автоматичното подновяване на договорите с мобилните оператори, да се спре разделянето на нови и стари потребители (и различните условия, при които тези две групи подписват договори) и да се прекрати практиката да се прехвърлят дългове на компании за събиране на задължения.
Предлага се още създаването на "потребителски борд", който да дисциплинира телекомите, както и да се забрани изпращането на рекламни SMS съобщения в часовете между 21 вечерта и 9 сутринта.
"В момента мобилните оператори начисляват  в неустойките не само стойността на договора, но и цената на получените екстри - например безплатен мобилен телефон, обясни Богомил Николов, изпълнителен директор на "Активни потребители". По думите му асоциацията е получила през 2010 г. най-много жалби именно срещу мобилните оператори.
Най-често оплакванията са срещу надписване на сметки и автоматичното подновяване на договори, коментира Николов. Отделно жалбите срещу "Мобилтел" са се увеличили през последните месеци заради новата билинг система на компанията, която предизвика проблеми с получаването на месечните фактури и изчисляването на кредитния лимит за някои потребители.
Миналата седмица Комисията за защита на потребителите обяви, че започва проверка на проблемите заради билинг системата на "Мобилтел".
Двете потребителски асоциации обявиха, че изготвеният етичен кодекс е пратен  на мобилните оператори в края на октомври. "До 10 януари не сме получили отговор от тях", заяви Янаки Ганчев. Той предупреди, че след протеста на 20 януари ще покани на кръгла маса чуждестранните собственици на мобилните оператори и ще поиска от тях одобряване на етичния кодекс. Ако това не се случи, на 20 февруари ще организираме нов национален протест, заяви Ганчев.