"Еърбъс": Самолетът на 2050 г. ще е интелигентен и прозрачен

Край на тъпканицата и разделението на първа класа и останалия добитък. Край на неудобните седалки и скуката. Край на усещането, че си в консервена кутия с прозорци.
Самолетът на бъдещето според "Еърбъс" ще бъде с нагаждащи се според пътника кресла и ще е... прозрачен.
"И преди сме говорили за концептуалната машина на бъдещето, но никога не сме навлизали в подробности какво може да се направи със салона й", коментират от европейския производител на самолети.
Във вторник "Еърбъс" показа на специален свой сайт как си представя вътрешността на един самолет от 2050 г.
Най-зрелищната иновация е, че машината ще е изградена от лека рамка, покрита с мембрана, която ще може да става напълно прозрачна, а с наближаването на нощта или изгрева се променят и цветовете. Впечатлението е, че всички се носят на платформа сред облаците.
Концепцията следва принципите на биониката и имитира костната структура на птиците - едновременно лека и здрава. Изграден по този начин фюзелаж на самолета би позволил не само да се пести гориво, но и да се отвори място за допълнителни пространства, големи врати за по-лесно качване и товарене, както и панорамни прозорци.
Покритието от прозрачна биополимерна мембрана ще контролира светлината, влагата и температурата, ще премахне нуждата от илюминатори и ще осигури на пасажерите 360-градуса панорама.
Вътре в салона вече няма да има първа, бизнес или икономична класи, а салони според желанието на пътниците за почивка, забавления или разговори помежду им или с хора на земята.
Трябва да изчезне досадното изчакване по пътеките, докато всеки си качи ръчния багаж - чантите ще се пускат в отвор на входа и сами ще стигат над седалките.
Седалките ще могат да се нагаждат по тялото на всеки, да масажират, да предлагат напитки, да се превръщат в легло. За желаещите да се усамотят в бизнес разговор, приятна компания или да приспят детето ще изникват специални паравани.

В средата на самолета би могло да има интерактивна зона за игри (виртуален голф, бейзбол или тенис например), бизнес конференции (с холограмни презентации) или малък бар за забавление и запознанства.
Задната част може да е за нуждаещите се от сън и тишина, като над всяка седалка-легло специален "звуков душ" осигурява приятна музика или т.нар. бял шум за пълна тишина. Холограми може да заобикалят пътниците с любими кътчета в природата или с имитация на собствената спалня.

Материалите
Изработката най-вероятно ще е не просто от композитни материали, а от такива, които може би дори още не познаваме - защо не дори от газ и течности, казват от "Еърбъс".
Ще изчезне напълно тромавото и досадно окабеляване на самолета, защото вътрешната мрежа ще наподобява по-скоро човешки мозък, ще може да изпълнява разнообразни функции и - защо не - пътникът ще може да се "свързва" с машината.
Най-вероятно ще изчезнат и чистачите на самолети. Материите ще са самопочистващи се и дори саморемонтиращи се. И двете неща са достъпни още днес - има бои, които "запълват" драскотините по начина, по който се възстановява издраскана човешка кожа.
Значителна част от оборудването ще се изработва по също известния ни днес метод на триизмерно напластяване. Той позволява с нанасянето на много тънки пластове материал да се постигнат всевъзможни форми с нужната здравина и минимална употреба на суровини.
Енергията и телесната топлина на пасажерите ще може да се събира - докато пътуват, движат се или спят - и да подпомага потреблението на машината.
Накрая производителите ще вървят все повече към създаването на самолет, който е от рециклирани материали и може да се рециклира изцяло.

Пътниците
През март от "Еърбъс" представиха и очакванията си за пътниците в средата на века, когато човечеството вероятно ще надхвърли 9 милиарда души.
Според компанията преди всичко въздушният транспорт ще е още по-масов, защото наземният изисква значително повече ресурси за инфраструктура, изграждана върху все по-малко свободно място.
За сметка на това авиацията ще е разработила достатъчно "зелени" технологии, за да не замърсява и в същото време да се възползва от относително огромното пространство на земната атмосфера.
Глобално социологическо проучване "Пасажер 2050" показва, че 70% от участвалите 10 000 души очакват в бъдеще да се пътува повече, с "по-зелени" и по-различни самолети.
Понеже все по-голяма част от хората ще са възрастни, а все повече жени ще бъдат свободни да пътуват самостоятелно, транспортните технологии трябва да се съобразят с тази тенденция.
В средата на века 70% от човечеството ще живеят в градове или мегаполиси и поради това почти две трети от хората ще са с наднормено тегло. Затова в самолетите трябва да им бъде едновременно удобно и да има къде да потренират.
46% от анкетираните в "Пасажер 2050" демонстрират растящо желание да пътуват по-далеч, за да опознаят планетата си. 37% посочват авиотранспорта като средство да им осигури гъвкавост между дома и работното място.
Мнозинството искат радикално различен интериор, да могат да използват на борда всевъзможни дигитални устройства и да "индивидуализират" мястото си.
Почти една трета биха желали полетът да се преживява все едно си в отпуска.
Някои от коментарите в интернет обаче напомнят, че цялата тази технология може да продължи да изглежда неприятно, когато се използва от жадни за печалби авиокомпании. Който няма пари да си купи частен самолет, ще продължи да пътува, натъпкан като сардела.
