В търсене на по-бързи хеликоптери
Производителите на хеликоптери се опитват да преодолеят скоростните ограничения на техните машини, като се опитват да разчупят сегашния дизайн на традиционните хеликоптери. Европейската Eurocopter, американската Sikorsky и други производители тестват различни прототипи, които да придадат нови качества на хеликоптерите освен високата им маневреност и способността да зависват във въздуха. На авиоизложението в парижкото летище "Бурже", което започва днес, се очаква да бъде представен за първи път пред широка публика експерименталния модел X3 на Eurocopter.
През последните години разработчиците се опитват да пречупят границата от 400 км/ч сложена от традиционните хеликоптери през 1986 г. от британския боен хеликоптер Westland Lynx. На 15 септември миналата година автожира на Sikorsky X2 подобри рекорда за този тип летателни апарати с постижение от 481 км/ч. Автожирът разполага с носещ винт подобно на хеликоптер, но разполага с една или две перки допълнително разположени като на обикновен витлов самолет на крилата или отзад като на подводница. Любопитното е, че този тип летателни апарати е разработен по време на Втората световна война и след налагането на традиционните хеликоптери остава на заден план.
Експериментите с различните решения, които да повишат радиуса и скоростта на хеликоптерите, обаче изискват много финансови средства, както и много инженерни предизвикателства. Boeing и Bell създадоха първият конвертоплан влязъл на въоръжение в американската морска пехота – V-22 Osprey. Подобен тип машини съчетават качествата на самолет и хеликоптер, като могат да излитат и кацат вертикално (VTOL), както и да зависват във въздуха. V-22 разполага с две пропроторни перки, като те заедно с двигателите са окачени на въртяща се конзола. При излитане, кацане и зависване двигателите се насочени нагоре и така машината изглежда като хеликоптер. Когато трябва да се лети на по-голяма височина, с по-висока скорост, тогава двигателите се завъртат и заемат позиция като при обикновен турбовитлов самолет.
Съкращаването на военния бюджет на САЩ, се отрази негативно на програмата за V-22,като това попари амбициите на Пентагона за приемането на въоръжение на по-бързи хеликоптери, пише "Уолстрийт джърнъл". Разработването на Osprey за цивилния сектор е бавно и не се знае кога ще излезе на пазара подобна версия.
Гражданските оператори са заинтригувани от по-бързи хеликоптери, но имат опасения, че усложняването на конструкцията ще затрудни поддръжката им, която ще коства и повече пари.
Eurocopter, звеното на EADS, използва елементи от сега съществуващи модели, за да намали разходите по разработката по своя автожир X3. За да увеличат скоростта на хеликоптера, те добавят две малки крила с насочени напред перки подобно на витлов самолет. Прототипът успя да достигне 427 км/ч при тестов полет на 12 май. Eurocopter обявиха, че се стремят да получат голяма скорост и ефективност, а не се опитват да подобрят скоростен рекорд.
Автожирът на Sikorsky X2 използва съосна роторна система (два основни носещи винтове разположени един над друг, които се въртят в противоположни посоки) и разполага с едно витло отза разположено като при подводниците. Разработката на едноместния прототип коства на компанията 50 млн. долара. Sikorsky обаче ще изведе от експлоатация опитния образец X2, след като свърши тестовата програма през другия месец. Компанията впоследствие ще се концентрира в разработването на нов скоростен боен хеликоптер, означен S-97 Raider, който трябва да извърши първия си полет през 2014 г.