Защо Стив Джобс напусна сега

Стив Джобс вече не е изпълнителен директор на Apple. Това рано или късно щеше да се случи, но светът не очакваше той да напусне точно сега. Въпросът, който всички си задават, е "Защо?". Но не защо в 18.30 часа източно време в САЩ, когато бе оповестено официално подаването на оставката му, а защо сега като период от развитие на компанията, която самият той основава на 21 г.
Отговорът на първия въпрос е ясен - той просто не иска да срине акциите на компанията си, която постепенно се превърна във втората най-голяма по пазарна капитализация в САЩ, изпреварена само от Exxon Mobile. Отговорът на втория въпрос е малко по-многопластов, но пак не е толкова сложен.
От една страна, със сигурност подаването на оставката му има общо със здравословното му състояние, което се влошава през последните години. В средата на януари Джобс излезе във втори принудителен отпуск по болест само в рамките на 2 години. Според различни публикации в американски медии причините за това са усложнения, възникнали от рака на панкреаса, с който изпълнителният директор на Apple се пребори през 2003 г. И все пак, предвид факта, че той поема поста председател на борда на директорите на технологичната компания, надали състоянието му е чак толкова критично. И оставката му можеше да почака поне до 2012 г., когато той да отчете поредната рекордна година за компанията си и да се оттегли.
Истинската причина, поради която Джобс реши да напусне сега, е друга. Той постигна целта си и превърна Apple от производител на компютри в компанията, която определя тенденциите в това, което самият Джобс нарича "посткомпютърната ера". Иначе казано, светът на смартфоните и таблетите, където Apple доминира безпрецедентно над конкурентите си и води с поне година пред тях в развитието си. Както би казал никой екшън герой, "задачата ми е изпълнена". Защото през последното десетилетие стремглавият път на Apple нагоре започна с пускането на iPod, който превърна mp3 в масов формат за слушане на музика. После дойде iPhone, който превърна смартфона в масово явление и за потребителския пазар. И накрая се появи iPad, който възроди таблета като продукт.
И в момента Apple е най-големият играч на пазара на смартфони с над 20 млн. продадени устройства само в рамките на второто тримесечие на тази година и на практика управлява пазара на таблети. Да, продажбите на iMac също се развиват повече от добре и пазарният му дял заедно с iPad е над 13%, но все пак компютрите играят малка роля за приходите на компанията. И докато не е ясно дали точно това е била основната идея на Джобс, когато започва втората ера на управлението му на Apple през 1997 г., но в крайна сметка се получи така, че всичко, което правеше той, бе да набляга на продукти, които да омаловажават ролята на компютъра като такъв.
А през септември Apple ще забие последния пирон в ковчега на PC-то с представянето на най-новата си услуга iCloud, с която iPhone и iPad ще заемат все по-важна роля в ежедневните дейности на потребителите. Новото поколение на мобилната операционна система iOS 5 превръща тези устройства в независими от машините, с които те така или иначе трябва да се синхронизират. А цялата идея на iCloud е да превърне компютъра просто в поредното устройство, класифицирано като "потребителска електроника", и да го елиминира от върха на хранителната верига на ИТ индустрията.
Визията на Джобс за света след компютъра вече не е просто визия. Тя е факт. А Apple е царят на тази гора. И докато светът си задава въпроса какво ще е следващото устройство, което ще дойде след iPad, то може би той не е необходим. По същия начин, по който Apple не се нуждае от нов продукт от ранга на iPad. Да, в кухнята на компанията със сигурност се готви нещо специално, но просто за момента то не е необходимо за оцеляването на компанията. Защото не й трябва да разтърсва индустрията за пореден път. Защото Apple докара света до посткомпютърната епоха.
Което превръща момента в идеален за подаването на оставката на Стив Джобс. Компанията му е на върха, има по-големи кешови резерви от американския Федерален резерв и доминира на почти всеки пазар, до който има досег (освен компютърния, където на първо място по продажби е Hewlett-Packard, но с малка преднина). А продуктите й се продават като топъл хляб.