Groupon събра 700 млн. долара от борсата

Groupon събра 700 млн. долара от борсата

От днес акциите на компанията ще могат да се търгуват свободно на фондовата борса NASDAQ.
Reuters
От днес акциите на компанията ще могат да се търгуват свободно на фондовата борса NASDAQ.
Най-големият сайт за колективно пазаруване Groupon получи днес 700 млн. долара от инвеститори, които записаха акции на компаниите при първичното й публично предлагане (IPO) на борсата. От тази вечер книжата на голямата технологична компания започват да се търгуват в състава на технологичния индекс на Уолстрийт - NASDAQ.
Това е вторият най-мащабен дебют на интернет компания на борсата от излизането на Google през 2004 г., когато бяха набрани 1.7 млрд. долара от инвеститори. По-рано тази година професионалната социална мрежа LinkedIn събра 350 млн. долара от своя борсов дебют.
По този начин лидерът в сектора на онлайн груповото пазаруване с отстъпки в момента се оценява на почти 13 млрд. долара след като обяви, че пуска за търговия допълнително над първоначално предвиденото 5 млн. акции. Така общият брой ценни книжа, пласирани в рамките на IPO-то, достигна 35 млн. с единична цена от 20 долара, което е повече от първоначалните прогнозни за 16 до 18 долара.
Компанията реши да пусне допълнителни количества акции, след като се оказа, че търсенето превишава предлагането над 10 пъти. 
Излизането на Groupon на борсата е един от най-следените дебюти за годината. Публично се търгуват едва 5% от акциите на компанията. Именно ограничената емисия от акции, която пуска Groupon, ще подддържа висока стойност и силен интерес по време на търговията днес, коментира "Ройтерс". От днес книжата могат да се търгуват свободно на фондовата борса NASDAQ под инициалите GRPN.
Но в дългосрочен план финансовите анализатори имат известни опасения относно успешното развитие на компанията. Едно от тях е, че Groupon ще срещне силна конкуренция от мастодонтите в глобалната мрежа като Google и Amazon. Също така под непрекъсната атака и критика е бизнес моделът на компанията – след три години съществуване тя все още не може да излезе на нетна печалба.
Освен това въпросният бизнес модел стана доста популярен и лесен за копиране от по-малки стартиращи предприятия по целия свят. Анализаторите също така повдигнаха въпроси и защо Groupon на два пъти подава документацията за борсов дебют, като във втория случай компанията промени начина, по който изчислява нейните си приходи.
"Groupon е скъпа компания. Но оценката от 12.8 млрд. долара е достигната единствено благодарение на малкото акции, пуснати на борсата", коментира Роб Ромеро, директор на технологично ориентираният хедж фонд Connective Capital Management, цитиран от "Ройтерс".