"Пещерата" - виртуалната работилница за колите на бъдещето

"Пещерата" - виртуалната работилница за колите на бъдещето

Благодарение на Пещерата всички етапи от процеса по конструирането на един автомобил се улесняват - от дизайна до сглобяването
Reuters
Благодарение на Пещерата всички етапи от процеса по конструирането на един автомобил се улесняват - от дизайна до сглобяването
Мястото непреодолимо напомня на сцена от филма "Специален доклад". В нея Том Круз управлява от разстояние с голи ръце образите на компютърен екран – нещо, което тогава се смяташе за научна фантастика.
В "Пещерата" - малка стая, заобиколена от камери с много висока разделителна способност – Брайън Уотърфийлд и екипът му правят точно същото, разказва вестник Le Monde. Специални очила, подобни на джойстици устройства и ето, че те се намират във вътрешността на една виртуална кола, монтирайки и демонтирайки нейните части.
Това чудо на технологиите се намира в Гайдън – селце в центъра на Англия, във фабриката на Jaguar Land Rover (JLR), собственост на индийската корпорация Tata Motors. От 2008 г. насам точно тук се концептуализират автомобилите на JLR.
Последният Range Rover – Evoque – пуснат на пазара през 2011 г., е първият модел, изцяло разработен по този начин. Виртуалната стая е намалила броя на макетите с една четвърт, а в бъдеще се очаква да го съкрати наполовина.
"Когато започнахме през 2008 г., бяхме закъснели спрямо конкурентите си и затова решихме да направим скок, така че да надминем всички", разказва Уотърфийлд.
Пещерата се състои от четири стени-екрани, заобиколени от проектори с резолюция четири пъти по-висока от тази на HD телевизорите, които прожектират 3D образ на превозното средство. Той позволява на инженерите и дизайнерите да "влизат" в колата и да сменят местата на частите й с лекота.
Вече не е нужно да клякат или да се пъхат под автомобила в най-невероятните неудобни пози, пречещи на работата. Днес техниците могат да опитват повече неща. Точно така е променено разположението на системата от гърнета, вдигнало мощността на мотора. По този начин е оптимизиран и багажникът на същия този Evoque, за да се увеличи неговият обем. За целта инженерите си помагали с виртуални предмети – куфари, колички за багаж и т.н.
Всички екипи на JLR използват Пещерата: от дизайнерите през електротехниците (най-вече заради разпределението на кабелите) до тези, които сглобяват колите във фабриката. Това улеснява целия производствен процес, тъй като спестява време и пари. Виртуалната смяна на мястото на един компонент става много по-бързо от конструирането на нов макет. Освен това сега дизайнерите могат да покажат произведението си на дирекцията и да получат нейното одобрение, преди да поръчат макета, докато преди е било точно обратното. Благодарение на така реализираните икономии Пещерата, струвала инвестиция от 2.5 милиона евро, се е изплатила само за шест месеца.
Все пак за момента няма как макетите съвсем да се изключат от работния процес. Според Уотърфийлд това може да стане след 20-ина години, но за целта трябва да се осъществят някои подобрения, сред които най-важното е реалистичността. Днешният 3D образ, например, прилича на цветни блокове, нарисувани от компютър. В бъдеще се очаква той да стане много по-близък до реалността – така че да се забелязват и отраженията на светлината върху материалите. А след известен брой години може би ще се стигне и до натъпкани с електроника ръкавици, чрез които автомобилните части ще могат да бъдат "докосвани". Тогава "Специален доклад" ще стане отживелица.