DigitalK 2012: България има шанс да бъде център на иновациите

България има реален шанс да бъде център на иновациите за региона. Това мнение споделиха участниците в първия дискусионен панел на конференцията за технологии, предприемачество и дигитален маркетинг DigitalK 2012, която се проведе в Народния театър "Иван Вазов".
"Фондовете Eleven и LAUNCHub ще помогнат на българските компании да превърнат страната в център на иновациите за региона", смята Хубърт Котони, заместник-директор и ръководител на регионалното бизнес развитие към Европейския инвестиционен фонд.
"Първоначално не мислех по този начин, но когато дойдох тук и видях как стоят нещата, промених мнението си. България има шанс да бъде център на иновациите в региона", смята Иван Бркан, редактор на онлайн изданието Netokracija и специалист по интернет маркетинг стратегии.
Мнението му се споделя и от Джон Брадфорд, изпълнителен директор на Springboard и съосновател на фонда Eleven. Той обаче препоръча на фондовете да дават по-малко пари на младите компании, за да бъдат те по-ефективни и продуктивни.
"Когато даваш много пари, компаниите не чуват нищо от това, което им казваш, и просто отиват да харчат. В Лондон аз давам на екипите по 15 000 паунда и те успяват да направят готов продукт за три месеца", каза той.
Според него така компаниите имат стимул да работят по-бързо. Когато разполагат с много пари, те пренебрегват важни елементи в пазарната стратегия и монетизирането, смята Брадфорд.
Мнението му се сподели и от Пол Кюин-Хайт, професор по предприемачество на INSEAD и бивш евангелист на Apple, който участваше във втория дискусионен панел. Той специално отбеляза казаното по-рано от Брадфорд и потвърди, че е по-добре да се работи с по-малко пари, защото компаниите са по-внимателни в разходите си и имат стимул да търсят реална печалба.
Участниците в първия панел дискутираха и как според тях младите компании могат да достигнат по-ефективно до успех.
"България и регионът се нуждаят от две-три успешни технологични компании, с които да станат известни", каза Константин Йорданов, изпълнителен директор на компанията Bianor.
Той допълни, че новите фондове LAUNCHhub и Eleven, които вече приемат идеи на стартиращи компании, са останали приятно изненадани от големия брой качествени кандидатури от България.
Мнението му бе споделено и от Любен Белов, съосновател на LAUNCHub. Той допълни обаче, че у нас има много малко хора, които инвестират и помагат за развитието на тези компании.
Според него един от проблемите в този процес е грешната философия на много фирми. Те търсят начини как да изградят продукта си, но не мислят за пазара му. "Не трябва да се бърза с растежа, а да са помисли за начините за монетизация на наличното", убеден е той.
Стевица Кухарски, съосновател на Habbits & IT4U, подкрепи тезата на Белов. Той даде за пример своята компания и сподели, че на нея й е отнело месеци да формулира точния проблем, който предлаганият от нея продукт решава. "След това просто трябваше да нагодим модела си към него", допълни той.
Друг основен проблем в България и дори Европа е страхът от провал, смятат участниците в DigitalK. Компаниите на Стария континент все още са на мнение, че провалът е нещо окончателно и трябва да си търсиш друга работа, ако направиш грешка, каза Джон Брадфорд.
Всъщност точно от провалите се учим и когато използваме тези знания отново и отново, стигаме до успех. Знанията, а не парите, правят Силициевата долина това, което е тя днес, допълни Брадфорд.
Мнението му бе потвърдено и от Бен Барокас, генерален мениджър "Развитие на пазара на банерна реклама" в Google. Той допълни, че истинският успех зависи не от това колко добър е продуктът на компанията, а доколко тя има желание и страст да работи по него.
Той допълни, че е най-важно да се търси обратна връзка от хората. След това трябва да има и желание за отстраняване на грешките в продукта и ново търсене на мнения.
"Бизнесът се основава на човешките взаимоотношения", каза той.
Вторият панел на DigitalK бе фокусиран върху въпроса как компаниите могат да станат част от непрестанния поток от иновации на пазара и да предложат на клиентите това, от което те имат нужда.
Панелът започна с презентация на Пол Кюин-Хайт, професор по предприемачество на INSEAD и бивш евангелист на Apple. Той мотивира присъстващите със съвети как да развиват бизнеса си, да не се предават пред трудностите и да не се отказват, когато станат обект на критики. Кюин-Хаит обърна внимание на стартиращите компании и препоръча да се научат да приоритизират правилно, както и да могат да се адаптират към промените, които са постоянни.
Глобалният продуктов маркетинг директор на Nokia Веса Ютила пък реши да се фокусира върху по-конкретни неща и по-специално върху еволюцията на мобилния интернет. Според него това, което променя мобилните технологии в момента, е споделянето на изображения. Ютила заяви, че голяма част от усилията на компанията му са насочени към иновациите, позволяващи на потребителите да заснемат по-качествени снимки чрез мобилните си апарати и да ги споделят онлайн.
Според него в глобален мащаб фотографиите, направени с мобилни устройства, са в пъти повече, отколкото тези от стандартен фотоапарат.
"В глобален мащаб ежедневно се правят около 1.4 млрд. снимки посредством мобилни апарати. От тях приблизително 600 млн. биват споделяни в някоя от социалните мрежи всеки ден", заяви Ютила по време на конференцията.
Един от основните проблеми за потребителите е ниското качество на изображенията от смартфон, твърди той.
"Ние искаме да помогнем на клиентите си", заяви Ютила, допълвайки, че Nokia винаги се е стремяла да предостави иновативни технологии в сферата на мобилните камери на потребителите си.
Той даде за пример технологията Pureview, за първи път използвана при модела Nokia 808 Pureview, както и системата за оптична стабилизация на новата Lumia 920.
На въпрос дали компанията възнамерява да разработи мобилно устройство, базирано на операционната система Android, Ютила заяви, че Nokia идентифицира Windows като своя основна работна платформа, която ще помогне на финландския производител на представи конкурентоспособни устройства на пазара.
Вицепрезидентът и генерален мениджър на "Visa Европа" за Гърция, Кипър и България Никос Кабанопулос пък изнесе презентация за бъдещето но мобилните разплащания. Според него то е свързано с осигуряването на по-бързи и сигурни транзакции.
Кабанопулос сподели, че според разчетите на компанията му до 2020 г. половината от транзакциите, направени с карти на Visa, ще бъдат от мобилни устройства.
"Потребителското търсене расте, а компаниите са прекалено бавни в това да го задоволят", коментира Кабанопулос.
Той допълни, че пазарът за електронна търговия отчита скоростно развитие, и подкрепи тезата си с цифри. Само за територията на България е регистриран ръст от 23% на електронните покупки за периода между юни 2011 г. и юни 2012 г., като 7% от българите пазаруват онлайн.
Кабанопулос разделя потребителите на дигитални магазини в три групи – много внимателни, които пазаруват рядко; внимателни, които пазаруват от време на време и от изпитани онлайн магазини; уверени, които пазаруват онлайн през по-голямата част от времето.
По думите на Кабанопулос първите две групи сформират около две трети от пазара в държави като Франция и Германия и е важно за компаниите да спечелят доверието на тези свои клиенти.
Същевременно безконтактните плащания също бележат нарастваща популярност, като в момента Visa има 37 млн. клиенти, използващи NFC базирани решения. Очаква се цифрата да нарасне до 50 млн. до края на годината, уточни Кабанопулос.
Генералният мениджър на Visa за региона уточни, че пазарът на NFC разплащания в България е сравнително малък за момента, но не липсва интерес.
Той допълни, че компанията планира да пусне система за разплащания между притежатели на смартфони в страната ни през 2013 г.