Владислав Иванов, Lenovo: Покупките на домакинствата движат българския пазар на компютри

Владислав Иванов, Lenovo: Покупките на домакинствата движат българския пазар на компютри

Владислав Иванов, мениджър на бизнеса с крайни клиенти на Lenovo България.
Дневник
Владислав Иванов, мениджър на бизнеса с крайни клиенти на Lenovo България.
Сериозната част от професионалния опит на Владислав Иванов започва през 2002 г. в K&K Electronics. Неговата длъжност е продуктов мениджър и мениджър продажби на Samsung. След това прекарва три години в Solytron, един големите дистрибутори на компютърна техника в България. Следващата стъпка в кариерата му е Prestigio EMEA в Кипър, където е маркетинг директор на компанията. След началото на глобалната финансова криза дружеството се обединява с друга компания и той се завръща България, отново в Solytron, където е директор търговски отдел в рамките на 2 години.
След това започва работа в Lenovo на позицията Consumer Business Manager за България.
Как се представи Lenovo на глобалния пазар през 2012 г. и изпълни ли поставените си цели?
- Lenovo направи бляскаво представяне през 2012 г., защото продължи с голямото си развитие, като отбеляза 15-о поредно тримесечие с по-голям ръст, отколкото пазара. Компанията остана в топ 4 на големите производители за 13-то поредно тримесечие. С това демонстрира, че се развива с надграждане, няма пикове, които след това изчезват. Отбелязахме рекорден пазарен дял от 15.9%, което с по-малко от процент след лидера.
Годината като цяло отбеляза много пикови достижения. Едно от най-интересните за нас постижения беше, че успяхме да сме номер 1 в пет от седемте най-големи пазара в света. Включително Китай, Япония, Германия, Русия, Индия. Това ни даде увереност, че сме на прав път.
Това се случваше паралелно с много добри финансови резултати. Компанията не расте за сметка на печалби, напротив. За миналото тримесечие имаме много стабилни и сериозни финансови резултати, които са рекордни за Lenovo.
Чистата печалба например е $205 млн. Имаме и огромни кешови запаси – над $4.5 млрд. Хонгконгската фондова борса Hang Seng включи Lenovo като една от 50-те марки, които следи и формират индекса й. Това е показател, че Lenovo става марката - измерител на състоянието на бизнеса в момента.
Какви са плановете на компанията за тази година?
- За тази година имаме още по-амбициозни цели. Lenovo изповядва стратегията Protect and Attack, която включва защита на направените постижения и атакуване на новите възможности. Ние имаме едно все още неразработено поле пред себе си, където очакваме да бъдем много сериозен играч. Това са новите области и новите продуктови линии, които са интересни на пазарите – таблети, смартфони, смарт телевизори, облачни услуги и т.н.
Компанията залага 2013 г. за пълно и екстензивно развитие на тези области във всички пазари. Предстои агресивно и плътно запълване на тези ниши с интересни и иновационни продукти, които ще бъдат в ръцете не само на потребителите във Азия, където Lenovo първо опипва почвата, но и на големите пазари.
Февруари месец представихме на Mobile World Congress 2013 в Барселона нов смартфон в няколко версии, което показва, че имаме устройства, които са подходящи за всеки. При таблетите положението е подобно с много широко и богато портфолио. Тествахме го и в България и има много добри отзиви и резултати.
През последните няколко години Lenovo инвестира огромни суми за проучване и развитие в тази посока. Имаме един т.нар. триъгълник на R&D дейност – Китай, Япония и Щатите. Неговата цел е да измисля иновационни продукти и не само да следва индустрията, но и да сме марката, която да създава нови категории продукти.
Обръщаме внимание и на хибридните компютри. Ние бяхме първата марка, която тръгна да работи в тази насока с модела Helix. Миналата година представихме и концепцията Yoga, която обра наградите на изложението CES. Естествено ще заложим и на качеството на продуктите, масов маркетинг, достъпност на цените.
Какво е представянето на Lenovo в България?
- Общо взето, се опитваме да се развиваме постепенно. Не искаме да имаме сериозни пикове в представянето си, които да изчезнат. Искаме да се развиваме постепенно, което да ни донесе устойчивост във времето.
През 2012 г. приключихме в топ 3 в България. Амбицията ни за тази година е да бъдем номер едно. Разчитаме на глобалните тенденции, които се случват с компанията. Имаме много нови продукти и големи очаквания от клиентите. Това ни дава увереност да бъдем абсолютен и безусловен лидер на пазара.
Миналата година имахме 83% ръст спрямо 2011 г. на база на бройки компютри без таблети и други устройства, които все още нямат метрика за България. Пазарният дял е около 13% за 2012 г.  За 2013 г. целим пазарен дял между 15%-18% в зависимост от неговото развитие. Начинът, по който започна тази година, очертава тенденция на свиване на пазара, което ще ни позволи да приключим с по-голям дял предвид планираните количества, които със сигурност ще реализираме.
А как се развива българският пазар като цяло според вашите наблюдения?
- През последните 4-5 години нашият пазар се развива изключително и само в резултат на крайните клиенти - домакинствата, които купуват лаптопи и компютри за домашно ползване. Малкият и средният бизнес почти го няма. Корпоративният сектор също има много малък дял.
Приблизителното съотношение между сегментите е около 70%-75% пазар на крайни клиенти, 10% корпоративен бизнес, в който влизат държавна администрация и големи корпорации. Малкият и средният бизнес обира остатъка с около 15% пазар.
Това подсказва, че в тези два сектора няма да се случи кой знае какво в следващите 1-2 години, ако не се появи правителство, което да обърне внимание на това да развие бизнеса. В случай че такова правителство не се появи, ще останем горе-долу на същите нива с леки промени на частта на крайните клиенти, но там разликите ще са 5% до 10%.
Един евентуален ръст на българския пазар може да се очаква след най-малко година и половина – две, ако има управление, което има амбиции да инвестира в образование, в електронно правителство, в нови технологии.
Има ли достатъчна конкуренция на българския пазар, отговаря ли тя на търсенето на потребителите?
- Конкуренцията у нас е една от най-ожесточените в региона ни. Всяка от водещите марки е със силно представителство. Това води до силна конкурентност, която автоматично води след себе си и добри оферти за потребителите.
Не можем да кажем, че българинът търси да купи най-евтиното. Не смятам, че скъпите устройства на пазара не се купуват заради високата цена. Напротив, аз съм на мнение, че българинът търси хубавите неща. Средната продажна цена в България е доста по-висока от тази в заобикалящите ни страни. Когато българинът си избира нещо, не иска да е най-евтиното, а нещо по-хубаво.
Ние от Lenovo можем да кажем, че нашите устройства от високия ценови клас са много интересни за пазара, защото предоставяме възможността за избор за много специфични машини. Например сред най-продаваните ни серии са лаптопите за геймъри. Средните им цени са 1500-1700 лв. Това са доста пари за един лаптоп, но клиентите ги дават, с оглед на това, че получават много – Full HD дисплей, две видео карти и т.н.
Не е правилно да се смята, че българинът търси най-евтините устройства и затова новите не могат да пробият. По-скоро услугите, които вървят паралелно с устройствата, не са достатъчно разработени и устройствата се ползват по-консервативно – играене на игри, гледане на филми и т.н.
Тези продукти, които не са добре приемани, са по-скоро предвидени за втора или трета машина. Ако имате стандартен компютър, може да си купите хибриден, но той определено няма да отнеме функциите на първия компютър. Това може би е някакъв вид спирачка в пробиването на по-новите устройства у нас. Естествено ще им дойде времето, но малко по-бавно.
Кои са най-търсените и предпочитани типове устройства от българския потребител?
- Най-предпочитаните остават лаптопите. У нас има една много интересна специфика, за разлика от всички останали пазари. В България основните предпочитания са за 15.6-инчови лаптопи. Хората го виждат като инвестиция и търсят универсалност, с оглед на това, че лаптоп не се купува всеки ден.
15.6-инчовият лаптоп постига някаква универсалност. Може да се транспортира, не е чак толкова тежък, мултифункционален е, екранът му е достатъчно голям за гледане на филми за работа. По този начин малките модели например с 13- и 14-инчови екрани, определено не успяват да се преборят за пазарен дял.
 
Какви са отзивите на българите за таблетите?
- Определено има тенденция, която през миналата година успя да състави пазар на таблети. Естествено първите продадени таблети бяха доста малко като обем. Бяха или от доказалите се марки, които първи влязоха в този сегмент, или евтини китайски машини на по-безизвестни марки, които акцентираха на цената.
Очакванията за 2013 г. са, че производителите на компютри са направили достатъчно агресивни модели, които ще атакуват именно този сегмент. Те ще разкрият много нов пазар. Ако преди имаше два типа устройства, сега ще има десетина и всеки ще може да намери полза.
Прогнозите са, че пазарът на таблети в България ще е около 150-190 хил. бройки на годишна база, което у нас се приема за бум. За миналата година бройките са около 100 хил., но все още няма метрика и тези числа са от проучвания директно от търговците. Все пак има тенденция за почти дублиране на резултата.
Кога планирате да представите смартфоните и смарт телевизорите и у нас?
- Искахме да пуснем смартфоните максимално скоро. Но има регулации на Европейския съюз, които малко забавиха процеса. Устройствата трябва да преминат сертификации и това отложи старта на бизнеса за втората половина на годината. Няма фиксирана точна дата, но ще хванем коледния сезон.
Смарт телевизорите все още не са в цикъл да се представят на нашия пазар, тъй като той е доста традиционен. Все още не е отворен за такива устройства.
През последните седмици в индустрията имаше доста коментари за ефекта на Windows 8 върху таблетите и персоналния компютър като цяло. Според вас оправдават ли се очакванията от платформата?
- Windows 8 е много интересна платформа, която, чисто теоретично погледнато, създава предпоставки за развитие на тези устройства. При нея се набляга на докосването. За България първата вълна не показа кой знае какви резултати. Очакванията бяха доста по-високи от резултатите.
Българинът е малко по-консервативен клиент. Той предпочита доказаното, това, което му върши работа. С оглед на това не се осъществи бърз преход към новата платформа. Поне на база на нашите наблюдения.
Естествено създават се предпоставки за нови типове устройства. Например хибридните компютри, които Lenovo разработва. Бъдещето е в тях и Windows 8 е нещо, което ще даде възможност на индустрията да се развие. Но към момента все още няма реална полза от Windows 8 за стандартните PC-та.
През април очакваме нови устройства. Те ще са със стандартно шаси и конфигурация, но ще имат сензорен дисплей. Това ще вдигне цената с около 50 лв. за крайните клиенти, но така те ще имат достъп до тъч технологии и в ниския ценови клас под 800 лв.
Наблюдаваме все по-активно развитие на технологиите, особено в мобилния сегмент. Все по-често се говори за очила с добавена реалност, ръчни часовници, които да са допълнения към смартфона и други подобни разработки. Според вас това ли са бъдещите тенденции в света на технологиите?
- През последните две години много анализатори се изказваха, че компютърът е мъртъв и е дошъл моментът за нови революционни устройства, които ще го заместят изцяло. Ние в Lenovo смятаме, че настъпва PC плюс ерата, която залага на компютъра като крайъгълен камък, около който ще има допълнителни устройства, които да го допълват.
Устройствата, които смятаме, че ще са фактор през следващите години, са компютрите, таблетите, смартфоните, смарт телевизорите. Останалите ще бъдат аксесоари или помощни и допълващи устройства. Разбира се, и облачните системи ще са основен елемент за осъществяване на връзка между устройствата.
Ние много силно залагаме на PC плюс ерата с оглед на това, че имаме едно от най-силните портфолиа с компютри и инвестираме в нови устройства. При смартфоните постигнахме невероятни резултати. Например в Китай сме номер 2 на пазара с много малка разлика от лидера.
Последните години направихме достатъчно, за да сме основен фактор и в смарт телевизорите. Има възможност и за едно много тясно партньорство със Sharp, което ще ни осигури много сериозна основа за развитие, тъй като Sharp са едни от най-качествените производители на панели в света.
Относно новите разработки на Google и т.н. те са интересни, но според нас няма да променят пазара.