DigitalK 2013: Преследвай и не забравяй мечтите си

"В България сега има пари", обяви Павел Езикиев, управляващ партньор на институционалния фонд за рисков капитал NEVEQ по време на третото издание на конференцията DigitalK, което се проведе в Народния театър "Иван Вазов" в София. Има няколко фонда и инвеститори, които са готови да подкрепят добрите идеи. Събитието обърна специално внимание на необходимите стъпки, които всеки предприемач трябва да има предвид, когато иска да развие своята идея в бизнес.
Конференцията бе открита от екоактивиста, предприемач и основател на Mpact Дейвид де Ротшилд. Той призова присъстващите никога да не забравят мечтите си и да мислят на едро. Само така може да има достатъчен кръгозор за нещата, които трябва да се съобразят, смята де Ротшилд. Той посъветва предприемачите и да имат смелостта да са наивни. Това важи както при задаването на всякакви въпроси, независимо на кого и на какъв етап, както и при самото реализиране на идеите. Де Ротшилд даде за пример създаването на катамарана Plastiki, който е изработен от употребявани пластмасови бутилки. "Нямах идея как да го направя, нито имах опит в строенето на лодки. Това обаче не ме спря", каза той.
"Не се страхувайте да предприемете първата стъпка", посъветва още той и сподели, че провалът не е нещо страшно.

Първите стъпки
Мнението му беше подкрепено и от Инбал Ариели, която е основател на израелския акселератор 8200 Enterpreneuership and Innovation Support Program. Тя сподели, че над 90% от младите компании в Израел се провалят. Въпреки това стартъп екосистемата в страната е изключително голяма и активна с над 5000 компании, близо 30 акселератора и множество млади фирми с над 2000 служители. "Не се страхувайте от провала", повтори Ариели. Тя изтъкна че едно от най-важните неща за всяка нова компания е изграждането на добър екип.
"Не мислете за икономическото състояние. Насочете се към това, с което разполагате и можете", посъветва Мануел Ромеро, директор дигитални иновации и стратегически канали Barclays Bank. Голяма част от възможностите за развитие в Европа могат да се осъществят от малките компании, а не големите, смята Ромеро.
Харджийт Санду, директор "Технологичен трансфер и интелектуална собственост" към Европейския инвестиционен фонд. Той сподели, че българските специалисти са мотивирани и добре подготвени, с което привличат вниманието на чуждестранните компании и пазари, които търсят съвместна дейност. "Да, има много проблеми, но има голям потенциал", каза Санду по повод бизнес климата у нас.
Инвестиционният директор на Qualcomm Ventures Джейсън Бол пък беше най-откровен. Той призова всеки технологичен предприемач да посети Силициевата долина и да се запознае с компаниите и хората там. "Никой няма да инвестира във вас, ако не знае, че съществувате", каза Бол. Той подкрепи мнението, че не трябва да се страхуваш или отказваш заради провали. Но, когато нещата просто не се случват на това място, може би е добре да отидеш другаде, каза той. Бол посъветва предприемачите да "мислят дребно" и да не се обременяват с мащабни планове за продажби и други, когато са в самото начало на компанията си.
"Навсякъде ще е трудно. Най-важното е да намериш правилните хора", каза Санду. От голямо значение е и компанията да изгражда връзки в сектора. Тя трябва да е отворена към екосистемата и да не се страхува да търси помощ, когато се нуждае от такава. Лекторите и от останалите панели също подкрепиха тезата и призоваха компаниите към повече отвореност, организиране на повече срещи и създаване на връзки и контакти.

Брандът, това е доверие
Това обяви технологичният евангелист на Amazon Web Services Щефен Краузе по време на втория панел на DigitalK. Той обърна внимание както на начините да развиеш бранда си, така и как технологиите могат да са от помощ за това. Облачните услуги и големите информационни масиви (известни като Big data) биха помогнали на компанията да приспособи продукта си към клиента.
Лекторите от втория панел се обединиха и около идеята, че е по-важно да имаш добър продукт и лош маркетинг, отколкото обратното. "Можеш да намериш добър маркетинг човек във всяка страна, в която искаш да развиеш продукта си", каза Мария Караиванова, ръководител стратегически партньорства CloudFlare. "Много по-трудно е да оправиш продукт, който има проблеми, отколкото лош маркетинг", смята изпълнителният директор на хостинг компанията SiteGround Тенко Николов.
Крис Линдланд, който е основател на онлайн магазина за дрехи Betabrand, даде за пример, че добрият маркетинг може да не струва много пари. Потребителите на Betabrand всъщност изграждат бранда на компанията на Линдланд. Те изпращат свои видео клипове и снимки с дрехите, които стават част от сайта и практически популяризират облеклата още повече. Той се е насочил повече към развиването на иновативни идеи, които да позволяват на хората да комуникират и да изразяват себе си чрез Betabrand, отколкото да мисли за това как да популяризира марката още повече.

Щастлива развръзка
Рано или късно всяка млада компания с работещ бизнес достига до ключов етап от своето развитие. От една страна тя трябва да прецени дали да продължи да се развива или да търси нов собственик, който обикновено е голяма компания. Лекторите на третия панел на DigitalK посъветваха предприемачите да не бързат с тези планове.
Няма нужда да мислите за продажбата от първия ден, смятат изпълнителният директор на Gravlax Ventures Габриел Грубер и основателят на общността за иновации Red Innova Пабло Ларгия. Въпреки това е добра идея предприемачите поне да се посъветват рано със специалисти, за да си спестят главоболия впоследствие, смята Джейми Ридярд, който е изпълнителен директор на инкубатора Mixed Bag Ventures.
От гледна точка на финансиране, всъщност то не е задължително. Тенко Николов обяви, че Siteground никога не е търсила инвеститори. Нейното развитие е било плавно, така че винаги е имало необходимите средства. "Ако все пак идеята ви е твърде голяма и скъпа, няма нищо лошо в това да потърсите финансиране", каза Николов. Мнението му бе подкрепено в последствие и от Грубер и Ларгия. Те споделиха, че необходимостта от пари зависи от типа бизнес и мащабите.