Трудните дни за Microsoft предстоят

Трудните дни за Microsoft предстоят

Стив Балмър се запътва към залеза и оставя Microsoft да търси път към върха с нов лидер, но не и нова визия.
Reuters
Стив Балмър се запътва към залеза и оставя Microsoft да търси път към върха с нов лидер, но не и нова визия.
Когато в петък Стив Балмър обяви, че в рамките на следващите 12 месеца ще се оттегли от поста изпълнителен директор на Microsoft, той със сигурност е очаквал сериозен отзвук в целия свят. И го получи, но най-вероятно не е точно такъв, какъвто очакваше.
Няма спор, че Балмър е една от най-противоречивите фигури в технологичната индустрия. Той е и един от "динозаврите" в бранша, който вече 33 години "живее в Microsoft", както самият той казва. Известните лица в технологичния свят, инвеститорите, медиите и анализаторите обаче му спретнаха неочаквано изпращане.
То започна още в момента на официалното обявяване на оттеглянето му от Microsoft. Акциите на компанията скочиха с близо 9%, което беше ясен знак, че инвеститорите отдавна чакат този момент. А това означава, че не одобряват Балмър и неговия начин на водене на компанията.
Анализаторите и пресата не закъсняха. Трудно ще откриете статия или коментар, който да възхвалява работата на Балмър и да твърди, че Microsoft трудно ще намери добър наследник. Думи, които и до ден днешен преследват Apple, след като Стив Джобс почина през октомври 2011 г.
Не, преобладаващата част от заглавията са "Защо Балмър се провали", "Къде сбърка шефът на Microsoft", "Как Балмър пропусна най-големите тенденции в технологиите". Сред цялото това море от "възхвали" се прокрадват и спекулациите, че пенсионирането му не е така доброволно и планирано, както самият той и Microsoft се опитват да го представят на обществото.
Грешната утъпкана пътека
Вътрешното писмо на Балмър, в което той обявява решението си до служителите на компанията, е изпълнено с оптимизъм. "Най-добрите дни на Microsoft предстоят", пише той и не пропуска за пореден път да сподели колко много обича софтуерния гигант. Не всички споделят това мнение.
"Балмър доказа, че е анти-Стив Джобс. Той пропусна всяка важна тенденция в технологиите. Неговите иновации отдалечиха хората. Когато опита нещо ново като Windows Vista, хората се нареждаха на опашки да го връщат обратно", коменитра Николас Томпсън от сп. The New Yorker.
Мнението му се подкрепя и от Дейвид Поуг от The New York Times. "Балмър напълно изпусна значимостта на телефона със сензорен екран. Изпусна значимостта на таблетите", коментира той и допълва, че компанията навлезе на тези пазари с години закъснение и сега е твърде назад, за да има особено значима роля в тях.
Няма спор, че Балмър не оставя Microsoft в цветущо състояние. Когато оглави компанията през 2000 г., нейната пазарна капитализация беше най-голямата в света. Днес тя е далеч от тези славни дни и това се дължи най-вече на факта, че софтуерният гигант действително пропусна ключови промени в света на технологиите и дълго време разчиташе само на Windows и Office, докато паралелно хвърляше пари в непечеливши бизнеси като търсачката Bing и конзолата Xbox. Първата и до днес не е особено печеливша, а втората едва през последните години започна да носи печалба.
Новото старо начало
Балмър увери, че ще остане на поста, докато компанията не намери подходящия наследник. Джон Томпсън, един от ръководителите на борда на Microsoft, обяви пред онлайн изданието ZDNet, че компанията движи процес по определянето на качествата на подходящия кандидат за работата от поне 3-4 години. Освен това в момента софтуерният гигант започва мащабна стратегия за реорганизация на цялата си структура, която самият Балмър обяви в началото на юли т.г.
Макар и представителите на Microsoft упорито да отказват да коментират темата в детайли, техните изказвания до този момент подсказват какво всъщност търси софтуерният гигант в новия си изпълнителен директор. А именно - да продължи избрания вече път. Microsoft смята, че новата стратегия за реорганизация, насочването към устройствата и услугите и обединяването на важните продукти в една платформа е ключът към успеха. Самият Балмър загатва това още през 2010 г.
А сега и той, и Томпсън обявяват, че основната задача на новия лидер на Microsoft ще е да довърши тази стратегия. Това означава, че софтуерният гигант не търси визионер, който да открие нови продуктови ниши и да поведе индустрията напред. По-скоро загатва, че компанията търси изпълнител, който да следва предварително зададения вече план. Това не е толкова лошо, ако планът е добър, но може да се окаже доста рисково, ако планът не е с ясна цел.
Префокусирането от софтуерна компания към "компания за услуги и устройства" изглежда точно като неясна цел. Какви ще са тези устройства и услуги? Ако става дума просто за взимане на по-активно участие в съществуващите продуктови категории, то това няма да върне компанията на върха. Apple се превърна в световен лидер именно защото успя да създаде атрактивни устройства и да ги представи като иновации и това започна още с iPod. Сега Apple изпитва проблеми и понася критики, защото изглежда, че не може да открие нова ниша, а силите й се изчерпват в поддържането на иновативността на iPhone и iPad.
Но Apple има предимството в момента да е на челните места и все още да бъде компанията, с която всички се сравняват. А Microsoft е сред компаниите, които всички сравняват с Apple, и новият изпълнителен директор би трябвало да промени точно това, което може да се окаже особено трудно, като се има предвид, че поне засега не е известно компанията да има някаква конкретна визия за бъдещето, освен че трябва да увеличи присъствието си в сегмента на мобилните устройства и услуги.