Днес Google става на 15 години

Днес Google става на 15 години

Служителите на компанията вече се почерпиха за нейния празник.
Служителите на компанията вече се почерпиха за нейния празник.
През септември 1998 г. Лари Пейдж и Сергей Брин основават своята малка компания Google, която има амбициозната цел да промени представата за търсене в интернет. Ако ги попитате днес, те най-вероятно ще ви отговорят, че все още не са изпълнили целта си.
Причината за това е, че двамата основатели на интернет гиганта никога не се задоволяват с постигнатото. Изпълнителният директор Лари Пейдж дори смята, че трябва да се поставят много високи и амбициозни цели, които да водят до кардинални промени в статуквото.
И макар днес Google да държи около 67% от световния сегмент на интернет търсачките, компанията смята, че има още много работа. По-рано тя представи обновената си търсачка, която цели да подобри резултатите при въвеждане на по-дълги и сложни въпроси или тяхното диктуване на глас. Но и това интересно постижение се оказва само малка стъпка към крайната цел – възможност потребител и търсачка да водят естествен разговор. И тъй като това е Google, вероятно това е само официалната крайна цел, която компанията е склонна да обяви публично, докато не се убеди, че действително може да постигне истинското си желание, което запазва в тайна.
Целенасоченост
Интернет гигантът и до днес запазва основната си мисия: "да организира световната информация и да я направи универсално достъпна и полезна". Задачата е формулирана така, че и в момента може да бъде приета като почти изпълнена или като недовършена. Според Google валидно е второто тълкуване.
Всъщност историята на компанията не започва точно през 1998 г. Пейдж и Брин работят заедно от доста по-рано. Първата им търсачка се казва BackRub и е разработена през 1997 г. След като я преименуват на Google, двамата решават да я превърнат и в бизнес, което правят през септември 1998 г. в гаража на къщата на тяхната близка приятелка Сюзън Вожчицки, която днес е видепрезидент на продуктовия мениджмънт на Google, а с годините 27-ми септември се определя и като рождения ден на компанията.
През 2000 г. Google навлиза и в бизнеса с реклами и през октомври пуска услугата AdWords. Тя среща недоволството на повечето критици, които я обявяват за твърде еднообразна. Противно на прогнозите им обаче AdWords се превръща в източник на около 97% от приходите на Google за 2012 г. и донася на компанията $42.5 млрд.
През годините Google умело разширява бизнеса си и започва да предлага най-различни онлайн услуги. Огромната част от тях са безплатни, като целта е да задържат потребителите максимално дълго в мрежата на компанията. А това означава повече показване на реклами, което пък води до значително повече приходи.
Паралелно с това интернет гигантът реши и да излезе от мрежата. Компанията започна да предлага мобилната платформа Android, пое множество различни инициативи, а съвсем наскоро дори създаде нова фирма, чиято цел ще е да подобри качеството на живот на хората. Създаде и отдел за разработка на най-различни авангардни технологии, като едно от последните му творения са очилата с добавена реалност Google Glass.
Пътуване по неравен път
Увеличаващият се успех на Google води и проблеми. Някои от услугите на компанията, като Street View например. срещат недоволство и критики за нарушаване на личното пространство. Компанията често е обект на критики и проверки от страна на множество регулатори. Тя попадна и в разкритията на Едуард Сноудън, че американската Агенция за национална сигурност (NSA) има достъп до сървърите и данните й за нейните потребители. Обвинения, които Google отрече многократно.
Компанията от Маутин вю често става обект и на най-различни съдебни дела.Едно от последните е, че преглежда мейл кореспонденцията на потребителите, за да сортира правилните реклами. Като всяка голяма корпорация, Google се защитава яростно, когато смята, че даден иск е неоснователен. Понякога защитите й обаче са странни. В случая на това дело, Google обяви, че потребителите на Gmail не могат да очакват пълна гаранция и конфеденциалност на данните си и няма причина да я търсят.
Разбира се, мастодонтът се старае да привлича вниманието на потребителите най-вече с продуктите си. Но и това не винаги е успешно. Нейният опит за алтернатива на Facebook, Google+, така и не успя да накара потребителите да го използват масово и постоянно. Въпреки това компанията продължава с бавното му развиване и налагане, като наскоро сля коментарите във видео портала YouTube с Google+ профилите на потребителите.
В други ситуации Google предприема странни решения. Например прекратяването на съществуването на RSS четеца Google Reader по-рано т.г. Услугата се оказа много по-популярна отколкото Google предполагаше и въпреки множеството призиви на потребителите, компанията остана непреклонна и спря услугата с мотива, че не е изпълнила целта си да подобри интернет и предпочита да гледа напред.
А амбициите на Google за бъдещето остават все така големи и ще положи големи усилия, за да ги осъществи. Несъмнено това ще роди множество полезни технологии, които почти всички ще използват масово. Важно ще е паралелно с това компанията да не забравя и другото си мото: "не бъди лош".