Днес Google става на 15 години

През септември 1998 г. Лари Пейдж и Сергей Брин основават своята малка компания Google, която има амбициозната цел да промени представата за търсене в интернет. Ако ги попитате днес, те най-вероятно ще ви отговорят, че все още не са изпълнили целта си.
Причината за това е, че двамата основатели на интернет гиганта никога не се задоволяват с постигнатото. Изпълнителният директор Лари Пейдж дори смята, че трябва да се поставят много високи и амбициозни цели, които да водят до кардинални промени в статуквото.
И макар днес Google да държи около 67% от световния сегмент на интернет търсачките, компанията смята, че има още много работа. По-рано тя представи обновената си търсачка, която цели да подобри резултатите при въвеждане на по-дълги и сложни въпроси или тяхното диктуване на глас. Но и това интересно постижение се оказва само малка стъпка към крайната цел – възможност потребител и търсачка да водят естествен разговор. И тъй като това е Google, вероятно това е само официалната крайна цел, която компанията е склонна да обяви публично, докато не се убеди, че действително може да постигне истинското си желание, което запазва в тайна.
Целенасоченост
Интернет гигантът и до днес запазва основната си мисия: "да организира световната информация и да я направи универсално достъпна и полезна". Задачата е формулирана така, че и в момента може да бъде приета като почти изпълнена или като недовършена. Според Google валидно е второто тълкуване.
Всъщност историята на компанията не започва точно през 1998 г. Пейдж и Брин работят заедно от доста по-рано. Първата им търсачка се казва BackRub и е разработена през 1997 г. След като я преименуват на Google, двамата решават да я превърнат и в бизнес, което правят през септември 1998 г. в гаража на къщата на тяхната близка приятелка Сюзън Вожчицки, която днес е видепрезидент на продуктовия мениджмънт на Google, а с годините 27-ми септември се определя и като рождения ден на компанията.
През 2000 г. Google навлиза и в бизнеса с реклами и през октомври пуска услугата AdWords. Тя среща недоволството на повечето критици, които я обявяват за твърде еднообразна. Противно на прогнозите им обаче AdWords се превръща в източник на около 97% от приходите на Google за 2012 г. и донася на компанията $42.5 млрд.
През годините Google умело разширява бизнеса си и започва да предлага най-различни онлайн услуги. Огромната част от тях са безплатни, като целта е да задържат потребителите максимално дълго в мрежата на компанията. А това означава повече показване на реклами, което пък води до значително повече приходи.
Паралелно с това интернет гигантът реши и да излезе от мрежата. Компанията започна да предлага мобилната платформа Android, пое множество различни инициативи, а съвсем наскоро дори създаде нова фирма, чиято цел ще е да подобри качеството на живот на хората. Създаде и отдел за разработка на най-различни авангардни технологии, като едно от последните му творения са очилата с добавена реалност Google Glass.
Пътуване по неравен път
Увеличаващият се успех на Google води и проблеми. Някои от услугите на компанията, като Street View например. срещат недоволство и критики за нарушаване на личното пространство. Компанията често е обект на критики и проверки от страна на множество регулатори. Тя попадна и в разкритията на Едуард Сноудън, че американската Агенция за национална сигурност (NSA) има достъп до сървърите и данните й за нейните потребители. Обвинения, които Google отрече многократно.
Компанията от Маутин вю често става обект и на най-различни съдебни дела.Едно от последните е, че преглежда мейл кореспонденцията на потребителите, за да сортира правилните реклами. Като всяка голяма корпорация, Google се защитава яростно, когато смята, че даден иск е неоснователен. Понякога защитите й обаче са странни. В случая на това дело, Google обяви, че потребителите на Gmail не могат да очакват пълна гаранция и конфеденциалност на данните си и няма причина да я търсят.
Разбира се, мастодонтът се старае да привлича вниманието на потребителите най-вече с продуктите си. Но и това не винаги е успешно. Нейният опит за алтернатива на Facebook, Google+, така и не успя да накара потребителите да го използват масово и постоянно. Въпреки това компанията продължава с бавното му развиване и налагане, като наскоро сля коментарите във видео портала YouTube с Google+ профилите на потребителите.
В други ситуации Google предприема странни решения. Например прекратяването на съществуването на RSS четеца Google Reader по-рано т.г. Услугата се оказа много по-популярна отколкото Google предполагаше и въпреки множеството призиви на потребителите, компанията остана непреклонна и спря услугата с мотива, че не е изпълнила целта си да подобри интернет и предпочита да гледа напред.
А амбициите на Google за бъдещето остават все така големи и ще положи големи усилия, за да ги осъществи. Несъмнено това ще роди множество полезни технологии, които почти всички ще използват масово. Важно ще е паралелно с това компанията да не забравя и другото си мото: "не бъди лош".