Младите предприемачи трябва да вярват, че могат да променят статуквото

Вярата, че можеш да промениш нещата и да се наложиш на пазара, е сред основните елементи за успеха на една стартираща компания. Младите предприемачи трябва да изтрият от съзнанието си нагласата, че не могат да направят нещо, която е присъща за хора в малки страни като нашата, посъветва Бойко Яръмов, съосновател на компанията Telerik по време на конференцията DevReach 2013.
Тя завърши с панелна дискусия, която да насочи и мотивира младите предприемачи, които искат да реализират успешно своите проекти. Освен кураж и желание за действие стартиращите компании не трябва да се притесняват от липса на опит или от неизбежните грешки, които ще допуснат. "Повярвайте ни, ние направихме всяка възможна грешка", сподели другият съосновател на Telerik Светозар Георгиев. "Надяваме се, че сме се научили да правим грешките само по веднъж", допълни той и споделя, че Telerik също е създадена без много насоки и опит и ученето е било в движение.
Инвестиция в опита
От голяма помощ за развитието на компанията са се оказали рисковите инвеститори. "За много хора те означават само чек с пари, но ние бяхме на етап, в който не се нуждаехме от финанси. Имахме нужда от външни съвети и насоки. Рисковите инвеститори ни отвориха врати и ни запознаха с хора, които иначе нямаше да ни обърнат внимание", казва Георгиев. Важно е обаче компанията да избере правилния инвеститор, за да успеят да създадат екип помежду си и да работят и развиват съвместно.
Мнението му бе подкрепено и от Христо Тенчев, изпълнителен директор на компанията за онлайн игри XS Software. "Ние също се свързахме с рискови инвеститори за съветите им и за създаване на контакти, което ни помогна да се развием и извън България", каза той.
На другия полюс се оказа Доброслав Димитров, съосновател на Imperia Online. Неговата компания и до днес не е използвала финанси или съвети от инвеститор. "Ние не видяхме момента, в който инвеститор може да е полезен и за създаване на контакти, което може и да е грешка от наша страна. Но ние харесваме свободата си твърде много и не искахме да я жертваме", сподели Димитров.
България като възможност
"Често хора ме питат защо развивам компанията си тук, а не някъде другаде. В другите страни всичко е уредено и възможностите са малко, а пробиването трудно. У нас неуредиците, които макар и да създават трудности, създават и много възможности", коментира Димитров.
Освен това България се оформя като силен технологичен център в региона и в момента има недостатък на работна ръка, сподели Светозар Георгиев. Той също смята, че в немалко случаи започването на компания оттук е по-добър избор, отколкото в силно развит център като Силициевата долина. "Долината е затворено общество и навлизането в него е трудно. Отношението към нас се промени едва когато отворихме офис там, което е странно, но факт", допълни той. Въпреки всичко в Долината има много талантливи хора и е хубаво компаниите да следят какво се случва там и да се включват в потока, когато имат възможност, казва още Геориев.
Развитието на компания у нас обаче си има своите уникални предизвикателства. Традиционните методи за мотивиране на служителите не са особено ефективни у нас, споделя Христо Тенчев. Затова той е изградил силна връзка на доверие между служителите, както и използва момента да наблегне, че компанията разработва собствена продукция, а не е просто център за извършване на определена дейност, част от по-голяма корпорация.
"Българските компании могат да са готини", казва Доброслав Димитров. Той допълва, че Imperia Online се възползва от факта, че е компания за разработка на игри и разчита на хубав офис и по-малко корпоративност за сметка на повече забавление. Тези фактори също помагат за задържане на персонала и мотивирането му, допълва още Димитров.