Microsoft плащал тайно на YouTube потребители да промотират Xbox One

Microsoft е плащал на създатели на YouTube клипове да промотират гейм конзолата Xbox One в специална тайна онлайн кампания. Тя е била проведена заедно с компанията Machinima и е целяла промотиране на конзолата и игрите за нея чрез създаване на впечатление за органично съдържание, твърди онлайн изданието Ars technica.
С термина "органично съдържание" се разбират всякакви материали, които са създадени от потребители или медии, без да им е плащано за това и да не е с рекламна цел. Тайната кампания за промотиране на Xbox One е целяла симулиране на този ефект, твърди изданието, като се позовава на изтекло в интернет копие от договора между компаниите и участващите видеоблогъри.
За да бъдат приети за валидни участници, блогърите е трябвало да публикуват в YouTube поне един видеоклип с продължителност минимум 30 секунди, в който показват онлайн игра в Xbox One. Освен това клиповете е трябвало да съдържат тага XB1M13. Разбира се, желаещите да генерират по-големи приходи може да публикуват и повече клипове.
Machinima са предлагали по 3 долара допълнително възнаграждение за всеки хиляда гледания на един клип. Това не е първата подобна кампания, като предишно нейно издание през ноември миналата година е предлагало по един долар за всеки хиляда гледания на клипове, които рекламират Xbox One и игрите за конзолата.
В договора пише, че създателите на клипове, които участват в кампанията, "не трябва да казват нищо негативно за Machinima, Xbox One или която и да е от игрите за нея". По-притеснителният ред в споразумението е задължаването на видеосъздателите да не разкриват участието си в кампанията, в противен случай ще останат без възнаграждение.
Според правилата на американската Федерална комисия по търговията (FTC) подобни практики не са разрешени и участниците трябва да заявяват ясно рекламния характер на публикациите си. FTC дори дава за пример точно видеоблогър, който е получил безплатна гейм система, за която след това говори в блога си. Той трябва да уточни, че е получил системата като подарък от дадената компания.
Изтеклата документация от кампанията на Microsoft и Machinima посочват още, че тя е била ограничена в рамките на първите 1.25 млн. гледания на клиповете, взети заедно. След това вече не се заплаща допълнителният бонус. Така кампанията е била активна в рамките на два дни от 14 до 16 януари т.г. Разбира се, клиповете все още се гледат от хората, но за тях вече не се плаща допълнително. За двата дни допълнителните бонуси възлизат на общо 3750 долара, което подсказва, че софтуерният гигант все още експериментира с тази практика, коментират от изданието.
"Вероятно е, че този тип тайно промотиране чрез "създадено от потребителите съдържание" ще продължи да набира популярност сред компаниите занапред. То е добра алтернатива спрямо традиционните реклами, които потребителите игнорират или блокират", коментира анализаторът Кайл Орланд. Популяризирането на практиката със сигурност ще увеличи мнителността между блогъри и аудитория в достоверността на съдържанието, което ще навреди и на двете страни.