Осем провалени проекта на Facebook

За 10 години Facebook постигна доста голям успех. Социалната мрежа има над 1.2 млрд. потребители, вече започва да показва и очакваните финансови резултати и се развива в нови направления.
Въпреки това пътят й дотук не е съвсем равен. Както всяка друга компания и Facebook има неуспешни проекти. Някои от тях бяха доста амбициозни, други не толкова, но всички имаха един ефект - показаха на компанията накъде трябва да се развива. Онлайн изданието CNET е направило кратка класация на някои от по-важните, но провалени проекти на социалната мрежа.
Един от първите опити на Facebook в рекламата е Beacon. Идеята на проекта беше да споделя лични данни на потребителите в реклами на други сайтове. Разбира се, потребителите и правозащитните организации никак не харесаха идеята техни данни да се появяват в реклами в други сайтове и след няколко дела и много критика, Facebook прекрати проекта.
Facebook Credits е друг проект, който беше с големи амбиции. Социалната мрежа искаше да има своя виртуална валута, чрез която да се купуват дигитални и реални стоки и услуги. Твърде сложната система обаче не допадна на създателите на приложения и през юни 2013 г. Facebook Credits прекрати съществуването си.
Друг опит на компанията да навлезе в търговския бизнес беше чрез Facebook Deals. Тя предлагаше промоции и преференциални цени от определени търговци за потребителите. Интересът обаче не беше голям и постепенно услугата изчезна.
Facebook Places беше опит за възраждане на Deals под друга форма плюс комбинирането му с локализационни услуги. Идеята да споделяш местоположението си с всяка публикация не се хареса на повечето потребители и Places също изчезна от полезрението. Друга негова форма е local search.
Социалната мрежа искаше да бъде и мястото, където хората да задават своите въпроси и да получават полезни отговори. Поне такава беше идеята на Facebook Questions, чрез която потребителите да могат да получават информация за всичко, което ги интересува. Оказа се обаче, че Questions не можа да запали интереса на хората и услугата беше закрита през 2012 г.
Друга амбициозна услуга беше Facebook Gifts. Идеята беше, че чрез нея потребителите може да поръчват и изпращат подаръци на приятелите си чрез социалната мрежа. Оказа се, че 80% от изпратените подаръци всъщност са ваучери. Затова компанията закри Gifts и създаде своя своеобразна банкова карта, в която потребителите могат да зареждат ваучери за различни търговци.
През 2012 г. компанията пусна iOS приложението Poke. Чрез него потребителите можеха да си изпращат съобщения, снимки и видео, които да са видими за определен период от време, след което се самоизтриват. Идеята е сходна с тази на популярния сега Snapchat. Според Зукърбърг обаче приложението е било "по-скоро шега" и е закрито.
Facebook имаше желанието да конкурира Instagram със своето приложение Camera. Чрез него можеше лесно да се правят снимки, да се обработват и да се споделят в социалната мрежа. Интересът към camera обаче не беше голям и компанията закри приложението и придоби Instagram.