Friendster, или какъв щеше да е интернет, ако не беше Facebook

Днес Facebook отбелязва своя 10-годишен юбилей. Започнала като мрежа за студенти, днес тя е най-голямото онлай общество с над 1.2 млрд. активни потребители. И макар да има се радва на голям успех, не липсват и хора, които не харесват социалната мрежа и често си задават въпроса как би изглеждал интернет днес, ако нямаше Facebook.
Отговорът е "не по-различен". Причината? Неуспелият конкурент на Facebook - Friendster. Той е основан още през 2002 г., далеч преди пробива на MySpace през 2003 г. и създаването на Facebook през 2004 г. През 2003 г. основаната от Джонатан Абрамс компания получава оферта от Google за 30 млн. долара, която отказва.
Friendster обаче така и не печели потребителите. Появяват се множество информации за фалшиви профили в социалната мрежа, както и твърдения, че Абрамс я е създал само с идеята да се запознава с жени. Основателят на Friendster обаче отрича това и казва, че причините за неуспеха на компанията са другаде.
"Беше много странно време. Тогава Friendster беше все още малка компания. Бяхме Давид, не Голиат. Щом придобихме популярност, започнаха да ни копират", коментира Абрамс пред онлайн изданието Mashable. Той споделя, че е видял като сериозен конкурент единствено Facebook.
Когато е забелязал големия ръст на социалната мрежа на Зукърбърг сред студентите, е предложил на екипа си да отговорят с инициативата Friendster College. Идеите му за развитие на компанията са били доста сходни с тези на Facebook. Така дори и компанията на Марк Зукърбърг да не беше успяла да привлече толкова много хора, най-вероятно днес те щяха да използват Friendster по почти идентичен начин.
Защо обаче не се случва това? Според Абрамс инвеститорите са поставяли фокус върху растежа, но не и върху техническия фактор. Friendster започва да изпитва проблеми със стабилността на услугата и сървърите си, което отблъсква потребителите към MySpace и Facebook. През април 2004 г. бордът на директорите на Friendster отстранява Абрамс от поста изпълнителен директор и го назначава като председател на борда, където няма власт и идеите му остават предимно нечути.
Днес Абрамс прекарва времето си предимно в публикуване на линкове към материали в онлайн медии за технологични компании, които са постигнали успех. Дейността му е част от новата му компания Nuzzel, която се опитва да наблюдава набиращите популярност в социалните мрежи новини и да ги обединява на лесно за откриването и споделянето им място. Може би евентуалното занимание на Марк Зукърбърг, ако Facebook днес беше в позицията на Friendster.