Facebook като гарант на истината

Facebook като гарант на истината

Facebook като гарант на истината
Голямата популярност на социалните мрежи и в частност Facebook привлича вниманието и на все повече журналисти. В новините, предаванията и анализите вече е ежедневие да се публикуват мнения от най-популярната социална мрежа, които да подкрепят едно или друго твърдение.
Фразата "щом е във вестника, значи е истина", вече се изменя във "щом е от Facebook, значи е истина". Само по себе си в това няма нищо лошо. Действително споделеното от хората в социалната мрежа е източник на важна и полезна информация. За все повече хора Facebook се превръща и в основен информационен извор, като споделените линкове и собствени коментари на хората в списъка им са един от главните начини за разбиране на последните новини и събития.
Някои политици също осъзнават влиянието на Facebook в оформянето на мнението на хората. Чрез своите профили те се опитват да скъсят дистанцията между себе си и хората и да заобиколят медиите. Последните пък с охота следят всяка тяхна публикация и я разпространяват, когато я сметнат за по-интересна.
Всичко това е глобален феномен и се наблюдава навсякъде, където Facebook се радва на голяма популярност. Самата социална мрежа също полага усилия да направи това възможно. "Опитваме се покажем на хората нещата, които те ще сметнат за най-интересни, на базата на това каква информация споделят и с кого си комуникират, а не на това кой плаща във Facebook", коментират от компанията в отговор на твърденията на онлайн изданието BusinessInsider, че тя е променила алгоритъма си така, че да се налага на изданията да плащат, за да може техните публикации да са видими от повече хора.
Има и още един критерий, който често се смята за гарант за достоверност. Когато дадена информация се разпространява много бързо и сред много потребители (явление, известно с термина Viral), тя се приема за вярна от повечето хора, коментира Уил Оремус от онлайн изданието Slate. Той дава за пример 9-минутно видео, което наскоро е било широко разпространявано в онлайн обществото Reddit, както и някои онлайн издания. То пък твърди точно обратното, че Facebook практически мами рекламодателите си, като "пълни" страниците и публикациите им с фалшиви "харесвания".
Така практически информацията, която се разпространява в социалната мрежа, трябва да бъде разглеждана и приемана както всяка друга - с едно наум и да не се смята за меродавна. Но въпреки това Facebook има едно голямо предимство и това е плурализмът. Може и не всичко, което се намира в новинарския поток на профилите ни да е вярно, но е много по-лесно да получаваме информация от множество източници на едно място, вместо да я търсим и събираме самостоятелно от няколко онлайн дестинации. Но, ако човек държи на точността на информацията, с която гради мнението си, той не трябва да губи и този навик самостоятелно да търси нейното разнообразие, защото колкото и популярен да е Facebook, той все още не може да обхване всичко.