Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете

На живо
Заседанието на Народното събрание

Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете

Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете
Испанският дизайнер Оскар Виналс предлага нова, по-различна концепция на самолетите. Вместо от птица той е взел своето вдъхновение от... китовете, съобщава Би Би Си. Неговият AWWA Sky Whale конкурира по размери най-големия пътнически самолет в света Airbus A380, но е значително по-ефикасен.
"Небесният кит" ще може да побира около 755 пътници в зависимост от конфигурацията на трите си етажа. Първа класа е разположена на най-високото място, с гледка към небето. На втория етаж е бизнес класата. А на третия - икономичната.
Дизайнът на самолета е много отличителен. Всъщност, погледнат отпред, Sky Whale напомня повече за морска котка или сепия, отколкото на кит, защото корпусът на самолета изглежда плосък.
Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете
Необичайната визия обаче е съвсем целенасочена. Тя намалява значително въздушното съпротивление, теглото и консумацията на гориво, твърди Виналс. Той допълва, че неговият самолет намалява значително вредните емисии на двигателите, има по-малко шум и е "по-самостоятелен".
Последното се разделя на няколко неща. Първо, Sky Whale ще е изработен по нови технологии и с нови материали. Неговият корпус ще може да се "самолекува" в случай на леки повреди. Фюзелажът ще е двоен, а прозорците ще имат функцията и на екрани с виртуална реалност. На покрива на самолета пък ще има микросоларни панели за генериране на електричество.
Sky Whale ще разчита и на активни крила. Те ще бъдат по-дълги от типичните крила, които се използват в момента. Освен това ще имат активна система за управление на въздушния поток, включително специални турбини в крилата, които да пренасочват въздуха при турбуленции и същевременно генерират електричество.
Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете
Самите двигатели на самолета също са нетрадиционни. Те са хибридни и общо четири, като могат да работят както с гориво, така и с електричество. Двигателите ще са на подвижни рамена и ще могат да се извъртат на 45 градуса при кацане и излитане. Това ще намали значително необходимата дължина на пистата, за да може Sky Whale безопасно да се приземява и отлита, допълва Виналс.
Крилата пък практически "заобикалят" основната част на фюзелажа, като се придържат към него чрез малки плоскости. Идеята е, че при случай на инцидент те ще могат да се отделят от основния корпус и  да поемат енергията на удара, като предпазват пътниците.
Виналс признава, че повечето технологии в момента не са особено удачни за самолети и проекти от такъв мащаб. Според него обаче всичко е постижимо в близко бъдеще. Той не се наема с прогнозна цена на Sky Whale, но смята, че концепцията му е реалистична и казва, че е базирана на години проучвания.
Дизайнер предлага самолет, вдъхновен от китовете
Според Марк Дрела, професор по аеронавтика и астронавтика към Масачузетския технологичен институт налагането на изцяло нова концепция ще е много трудно. "Самолетите изглеждат така, както изглеждат в момента, не заради стилистично решение, а почти изцяло заради технически причини. Формата следва функцията", коментира той.
Дрела смята, че концепцията на Виналс е по-скоро дизайнерска. Основната пречка пред нейното приемане от производителите ще е доказването на сигурността на Sky Whale. Безопасността е един от най-важните фактори при самолетите и с годините са се развили и наложили определени стандарти. Sky Whale е изцяло различна идея и като такава трябва да има свои стандарти за безопасност, които да са доказани. А това ще е много трудно и скъпо, коментира Дрела.