Питър Хръби, Google: Дигиталният маркетинг не трябва да бъде допълнение, а да бъде самият маркетинг

Питър Хръби е индустриален мениджър в Google и конкретно отговаря за комуникацията с финансови и автомобилни клиенти в Австрия, като ги консултира по въпроси, свързани с платформата за онлайн реклама AdWords и YouTube. Хръби е завършил Международна бизнес администрация в Университета на Виена. Преди Google работи за eBay като онлайн маркетинг мениджър и мобилния оператор T-Mobile, отново за онлайн маркетинг.
Какви са новите методи за реклама в YouTube и кой може да ги използва?
- Най-революционният е TrueView. Това е видеореклама, която потребителят може да прескочи след пет секунди. Така тя не пречи на потребителя, а рекламодателят не плаща нищо, когато рекламата е прекъсната. Така и двете страни печелят. Това е основната част, но има възможност за банери около видеото, за рекламиране в резултатите на търсачката.
Българските собственици на видеоканали в YouTube могат ли да слагат такива реклами и да получават дял от приходите?
- Програмата за партньорство все още не е активна в България. Още няма дата, когато това ще се случи.
Какви са причините за навлизането на всички методи за реклама в YouTube в България толкова по-късно след другите държави?
- Google постепенно развива продукта си по света. Не мога да коментирам подробно.
С какво новите типове реклама са по-ефективни и полезни за рекламодателите, потребителите и каналите?
- TrueView е революционен формат. Има голямо предимство за потребителя и рекламодателя. Потребителят сам преценява дали рекламата му е интересна и иска да я види. Ако това не е така и той я прескочи, рекламодателят не плаща.
За доставчика на съдържание също е по-добре, защото предоставя видеото на потребителя по-бързо и предразполага за повече интересно съдържание. Освен това забелязваме, че много рекламодатели мислят по-различно за видео рекламите. Мислят как да създадат интересни видеа, които няма да бъдат прескочени.
В каква степен рекламите са подбрани към потребителя? Как YouTube преценява коя реклама на кого да бъде показана?
- Имаме много възможности. Например определени реклами се поставят преди видеа с дадени ключови думи. Може да се насочат към потребители, които са заявили определени интереси към различни теми видеа. Може да се направи повторна реклама, например, ако потребител идва от вашия сайт в YouTube, може да види вашата реклама в YouTube.
Не мислите ли, че хората ще бъдат недоволни, ако се налага на всяко видео да чакат по пет секунди, за да прескочат рекламата и да видят това, което искат?
- Не. Когато Google пуска нов продукт, мисли първо за потребителя. Как той да получи най-доброто преживяване. TrueView е резултат от това мислене. Ако потребителят има контрол, това е добро преживяване. Хората ще са доволни. Освен това ще видят по-креативни и интересни реклами, защото както споменах, рекламодателите вече мислят как да спечелят вниманието на хората и те да не кликнат бутона за прескачане.
Не се ли опасявате, че рекламодателите ще започнат да преработват рекламите си така, че да покажат най-важното в първите пет секунди?
- Не мисля, че ще има такъв момент. Тази функция тръгна в Австрия преди година и видяхме, че много рекламодатели мислят за YouTube и искат да има релевантно съдържание от тях. При финансите например една банка направи реклама като минисериал, която беше специално направена за YouTube и беше голям успех.
Друга верига магазини за козметика пък направи серия видео обучения за гримиране и показваше на потребителите как да постигат различни ефекти. Интересното там беше, че когато се използваше например определена четка, в рекламата имаше и линк към магазина за нейната поръчка.
Тоест такъв тип реклама е бъдещето на онлайн рекламите? Какво мислите за бъдещите тенденции в тази сфера?
- Има две основни тенденции. От гледна точка на планиране, трябва да мислиш за това как да достигнеш повече хора. От проучвания в Австрия и Германия видяхме, че когато добавиш YouTube към телевизионната си кампания и покажеш същата реклама, получаваш по-голяма аудитория със същия бюджет.
Второто е съдържанието. Когато компанията прави релевантно съдържание, ще продаде продукта си по-лесно.
Може ли да очакваме нещо ново от YouTube в България?
- Google постоянно прави нови продукти, но не мога да кажа подробности.
Може ли да кажете малко повече за бъдещето на YouTube, как ще се развие видеото?
- Личното ми мнение е, че рекламата и маркетингът не мислят за дигитално видео и дигитален маркетинг. Трябва да мислят за видеостратегия. Всъщност дигиталният маркетинг не трябва да бъде допълнение на маркетинга, а трябва да бъде самият маркетинг. Всичко е дигитално и трябва да се мисли как да се разпространява на останалите канали около него. За YouTube това важи с пълна сила.
YouTube ще се насочи ли повече към стрийминга на видео на живо? Вече има доста подобни платформи, които набират популярност.
- Вярно е, дори и в YouTube стриймингът на живо е много популярен. Скокът на Феликс Баумгартнер от ръба на Космоса беше предаван на живо по YouTube и беше най-гледаният стрийм тогава. Мисля, че ще видим много повече такива неща в бъдеще, но не мога да коментирам подробности.
Ще има нови инструменти, които ще помогнат на потребителите по-лесно да стриймват на живо?
- Не мога да кажа. Мога да кажа, че Google винаги продължава да подобрява продуктите си (смее се).
Какво мислите за България като дигитален пазар?
- Това ми е второто посещение в София. За съжаление все още нямам голям поглед върху пазара тук. Но според мен българският пазар, маркетинг и компании са много отворени за нови неща като YouTube. Мисля, че ще има интересни неща.
Интернет рекламата например тук все още не е толкова популярна. Предпочита се традиционната.
- Като гледаме пазара на дигитална реклама в други страни, там тя се повишава плавно всяка година. Мисля, че и тук това ще се случи. Чух от един колега, че тук се харчат много пари за телевизионна реклама. Това не противоречи на видеореклама в YouTube. Има синергия между телевизията и YouTube.
Мисля, че всеки рекламодател трябва да прегърне новите възможности, които YouTube предлага в България. Да помисли как да представи бранда си по интересен начин на потенциалните си клиенти.