DigitalK 2014: Въпрос на време е големите успехи да дойдат в България

DigitalK 2014: Въпрос на време е големите успехи да дойдат в България

Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ и Дафина Тончева от USVP.
Павел Езекиев, управляващ партньор на NEVEQ и Дафина Тончева от USVP.
В България има много талантливи и креативни хора, особено от техническа гледна точка. Въпрос на време е големите успехи да дойдат и тук, казва Дафина Тончева, партньор в американския инвестиционен фонд USVP, по време на конференцията DigitalK 2014, организирана от "Капитал", NEVEQ и LAUNCHub.
Тончева се занимава с инвестиране от 2008 г. насам, като зад гърба си има успешни проекти като компанията CloudFlare например, която предоставя уебуслуги и помага за повишаването на сигурността на интернет страниците. Тя е родом от Пазарджик, като на 18-годишна възраст заминава да учи в САЩ. С много късмет, както самата тя казва, животът й се обръща така, че започва да развива проекти за финансиране.
"Според моя опит за постигане на успех най-важен е екипът. Всички успешни предприемачи винаги са имали голяма мотивация, строга работна дисциплина и добър маркетинг", казва тя на въпрос какво трябва за постигане на успех. "Има много хора, които са добри в технологиите, но без познания в продажби и маркетинг е почти невъзможно да успееш. Най-добрите ни предприемачи обикновено са и най-добрите продавачи. Дори и със средно ниво на технологиите, но по-добър маркетинг, шансът за успех е по-добър отколкото с отличен продукт, но лош маркетинг", допълва тя.
Тончева вижда в България всички предпоставки стартиращите компании да постигат успех. Макар и точно липсата на маркетинг умения да е един от основните проблеми на повечето български предприемачи, постепенно те ще бъдат усвоени чрез трупането на опит и чрез намирането на подходящите хора чрез изграждане на контакти из Европа и света. Тя дава за пример Израел, която е страна приблизително толкова голяма, колкото и България. При това географски тя е в по-неизгодна позиция, но е успяла да постигне много успешна екосистема на стартъпи. Това може да се случи и тук, защото има много иновативни неща, казва Тончева.
Друга препоръка, която тя дава на европейската стартъп екосистема, е изграждането на готови стандартни правила между компании и инвеститори. Те трябва да са приети универсално от всички и да са база за реализиране на първа инвестиция. Подобен е принципът на работа в Силициевата долина и това значително улеснява и ускорява решаването на бюрокрацията и работата по същество може да започне. Според Тончева това постепенно ще се постигне в Европа чрез натрупване на опит.
Време за инвестиции
Не липсват и много свободни пазари, в които компаниите могат да намерят реализация. Една един от тях е образователният сектор. В него има най-много място за иновации и много голяма нужда от тях. Всички вече сме ученици и искаме да учим нови неща по нови начини, казва Любен Пампулов, съосновател и съдружник в GSV Asset Management. "Светът се отваря и това влияе и на традиционните индустрии, които се преосмислят от хората в новите пазари. Всичко става все по-активно", подкрепя Дан Лупу от инвестиционния фонд Earlybird Venture Capital. Според него основният проблем на Европа е липсата на достатъчно капитал за инвестиции, което притеснява компаниите и те не са готови на големи рискове. Като съвет към предприемачите той препоръчва те да се вслушват много внимателно в бизнес съветите на инвеститорите си.
"Ако ще получаваш пари от някой, трябва да знаеш, че ще работите заедно много години. Проучете инвеститорите си добре и тогава действайте", съветва Джейсън Бол, директор в Qualcomm Ventures Europe. Мнението му се подкрепя и от Скот Хартли, инвеститор и консултат на стартиращи компании. Той допълва, че е по-добре предприемачът първо да потърси правилните инвеститори, които специализират в сферата на неговата идея и проект. Така по-лесно ще намери общ език и финансиране, отколкото, ако предлага идеята си на всички.
А какво правим, когато идеята вече се реализира от друга компания? Трудно е копирането на чужди идеи да станат мултимилиарден бизнес, казват инвеститорите. Все пак на регионално ниво подобни идеи може да имат добра реализация, когато се пречупят през особеностите и изискванията на локалните клиенти, казва Матиас Окенфелс, инвестиционен сътрудник в Point Nine Capital. Всеки проект за инвестиране е различен и подходът не е универсален, а зависи от съответната компания, казва той. Така че всеки има шанс да превърне идеята си в успех. Пампулов отбелязва, че най-важното е инвеститорът да приеме възможността за провал и да разбере, че това е важно за успеха.