R1 не е бащата на цвърчащия робот R2D2 от "Междузвездни войни". Това е трамвай, проектиран и изработен от "Уралвагонзавод" (УВЗ) - най-голямото обединение за производство на танкове и бронирана техника в Русия.
R1 не е бащата на цвърчащият робот R2D2 от "Междузвездни войни". Това е трамвай, проектиран и изработен от "Уралвагонзавод" (УВЗ) - най-голямото обединение за производство на танкове и бронирана техника в Русия. Прототип на трамвая бе показан на изложението ИННОПРОМ-2014 и предизвика внимание и в чужбина. Самите производители го наричат "iPhone на релси" , а медиите - "Батмобил". Моделът 71-410 "R1" е с ниско разположен под, за да е удобен както за по-възрастни пътници, така и за майки с детски колички или хора със затруднения в придвижването. Russia One (R1) няма аналог в Русия и е създаден от ОАО Уралтрансмаш в град Екатеринбург на базата на вагона от модел 71-409, но с по-добри технически характеристики и съвършено нов дизайн. Алексей Маслов от конструкторското бюро АТОМ, което разработи дизайна, обяснява, че концепцията е да се имитира формата на кристал. "Това е като скъпоценен камък в метален обков. В него се отразява градът, през който се движи, т.е. ще се интегрира идеално с околната среда, каквато и да е тя – гора, модерни сгради, жилищен район..." Понеже трамваят се движи със средна скорост от 24 км в час, няма нужда от аеродинамична форма, допълва Маслов. Според Маслов за градско превозно средство може да се позволи обратен наклон на фронталната част и т.нар. отрицателна аеродинамика в името на това да има много по-добра видимост за ватмана. Амбициите на УВЗ са да излязат с R1 на международните пазари, особено в Източна Европа и Южна Америка. В чужбина се конкурираме се такива имена като Alstom (Франция) и Bombardier (Канада), казват от уралския завод. Корпусът на трамвая е от композитни материали и има модулна конструкция, т.е. може според изискванията на всеки град да се монтира специфична кабина, например. На борда на R1 има Wi-Fi, GPS и ГЛОНАСС-навигация, седем HD-камери за видеонаблюдение, климатична система, антибактериални филтри. Демонстрираният R1, който наричат в медиите и "Батмобил", е прототип и трябва да мине през още изпитания. Но от УВЗ твърдят, че могат през 2015г. да преминат към серийно производство. От УВЗ очакват поръчки за градския транспорт в Москва, Санкт-Петербург, Нижни Новгород, Екатеринбург, Волгоград. Проектантското бюро разполага и с концепция за мотриса за метро на основата на R1. В салона могат да се побират между 190 и 270 пътници в зависимост от конфигурацията. От УВЗ твърдят, че технитя трамвай ще може да се движи добре и по старите релси, поставяни в руските градове още по съветско време. Екатеринбург вероятно ще е първият град, където експериментално ще бъде използван новият трамвай, тъй като на изложението, проведено близо до огромния производствен комплекс на УВЗ в Нижни Тагил, бе подписано споразумение с градската управа, Свердловска област и третата по големина банка в страната "Газпромбанк". Екатеринбург има нов и амбициозен кмет, а градът все по-често е наричан Третата столица на Русия.