WordPress се насочва към мобилното бъдеще

WordPress се насочва към мобилното бъдеще

Мат Муленуег, един от създателите на Wordpress.
Мат Муленуег, един от създателите на Wordpress.
Следващите версии на WordPress ще започнат да се насочват към оптимизиране на сайтовете за мобилни устройства. Постепенно все повече хора ще започнат да прекарват повече и повече време в сърфиране в мрежата от мобилните си устройства и сайтовете, които са базирани на WordPress, трябва да са оптимизирани за това, коментира в интервю за "Дневник", Мат Муленуег, който е един от създателите на популярната платформа.
Преди да създаде WordPress, Муленуег е продуктов мениджър за популярното онлайн технологично издание CNEТ. Той споделя, че именно времето прекарано там му помага да си изгради представа от какво се нуждаят създателите на съдържание от една онлайн платформа. WordPress е т.нар. Content Managing System (CMS) и като такава поставя акцент над възможно най-лесното използване, като се старае да намали максимално необходимостта от допълнително програмиране. Нейната цел е да позволи на всеки да може да си направи сайт с минимални усилия и да отделя повече време на създаването на съдържание, отколкото на програмиране и дизайн.
Разработката на WordPress има различни предизвикателства, казва Муленуег. В момента най-основното е именно преминаването към мобилните технологии. По-малките екрани изискват по-специфично отношение към изграждането на един сайт. Освен това има множество различни мобилни устройства и WordPress трябва да работи еднакво добре на всички, казва Муленуег.  И макар това да е сред основните цели на WordPress, не означава, че големите промени ще започнат още със следващата версия на платформата. Муленуег споделя, че за момента не са избрани конкретните новости, върху които да се постави по-голям приоритет в следващите версии. Самият той споделя, че ще има развитие на някои от добре приетните новости в WordPress 4, който беше пуснат наскоро, например директориите и подобреният браузър за плъгини.
По отношение на мобилните технологии, в близко бъдеще ще се обърне внимание на оптимизирането на WordPress за мобилни устройства и "олекотяване" на автоматично генерираните мобилни версии на сайтовете. Това ще е началото на постепенното фокусиране на WordPress върху мобилния сегмент. Повечето от тези промени ще са на системно ниво и няма да са видими за масовия потребител. Резултатите от тях обаче ще са по-осезаеми след като се подобри работата на WordPress-базирани сайтове, когато те се отварят чрез мобилни устройства.
Шанс за всеки
Самият Муленуег в момента работи по проект, който търси отговор на въпроса "Ако сега се запознаваш с WordPress за първи път, какъв е най-добрият поток, в който да те поставим?" Той иска да знае как например да разделим хората, които искат обикновен блог от тези, които искат да направят по-голям уебсайт или тези, които искат да създадат онлайн бизнес и т.н. "Как да им покажем каква е всяка следваща стъпка, която трябва да предприемат и да има смисъл за всеки от тях. Това е много интересно за мен в момента", коментира Муленуег.
Като създател на платформа, която се използва от над 100 млн. сайта Муленуег често е питан и какво трябва да се направи, за да бъде един сайт успешен и доходоносен. "Във всяко нещо успяват определен брой хора, а повечето не успяват. Това е нормално. Конкретно за сайтовете смятам, че основните трудности са намирането и изграждането на аудитория и след това на нейното монетизиране по начин, който да не я прогони. Няма лесен отговор или готова формула", коментира Муленуег.
Все пак той съветва желаещите да си направят сайт с надежда той да е печеливш, първо да направят така, че да се наслаждават на пътя до целта, колкото на самата цел. "Пишете за нещо, което обичате. Дори и да не успеете да станете много известни, ще натрупате опит и ще си прекарате добре", казва той. Удоволствието от работата трябва да е на първо място, съветва създателят на Wordpress.
Добро общество и стартъп култура
Муленуег беше един от гостите на Wordcamp Europe 2014, най-голямото събитие ориентирано към WordPress в Европа, което тази година се проведе в София. Той споделя, че останал с много приятни впечатления от интереса на българите към събитието и общия им брой участници в него. "Всички, с които се запознах, бяха страхотни, което е типично за събитие на WordPress", коментира той. "Смисъла на WordPress е именно обществото, което го изгражда, така че това е страхотно", допълва Муленуег.
Сред другите дейности на Муленуег е и инвестирането в млади компании. Споделя, че е чувал за набиращата скорост стартъп култура и среда в страната, макар и да не е запознат в детайли с нея. Като инвеститор, той гледа най-вече качествата на конкретния предприемач. Предпочита той да работи с open-source технологии, а проектът да е насочен към пазари с голям потенциал, т.е. милиони клиенти. Той дава за пример компанията за 3D принтери Makerbot, която прилага open-source в нови сфери.
Муленуег е наясно и че често хората искат да направят своя компания, но не знаят как и се притесняват от първата стъпка. "Добър начин да се научиш как да започнеш свой стартъп, първо е да поработиш в нечий друг стартъп. Препоръчвам го за първоначално трупане на опит", казва Муленуег.