Първото летище с дистанционен въздушен контрол ще е в Швеция
След като в продължение на 17 години Пер Гронквист е контролирал трафика за малко летище в Северна Швеция той скоро ще се премести на 150 км в по-големия град Сундсвал. Самолетите ще продължат да излитат и кацат на пистата в Йорнскьодсвик, но там вече няма да има никой в контролната кула.
Защото това вероятно ще е първото летище в света, на което трафикът се управлява дистанционно, разказва "Ню Йорк таймс".
Хората ще бъдат заместени от 15-метрова мачта, окичена с модерна електроника и свързана с оптичен кабел със Сундсвал. Цифрови камери, антени за комуникация, сензори и микрофони стърчат от мачтата, приличаща по-скоро на вишка в затвор. Интегрираната информация, която събират, се наблюдава в зала без прозорци, в която се тренира "виртуално" насочване на самолети.
Световната индустрия за въздушен контрол внимателно следи този експеримент, който ще започне в началото на 2015 г., твърди изданието.
"На пръв поглед изглежда малко шантаво, но след 2 седмици нещата вече не изглеждат много по-различни оттук", казва 40-годишният Гронквист. Скоро той ще седне пред стена с дузина 55-инчови монитора и може да се окаже в началото на истинска революция в транспорта.
Пол Джоунс от NATS, която обслужва "Хийтроу" и десетина други британски летища, казва, че наистина вярва, че един ден визуалният контрол от кулата ще бъда изцяло заменен от нови технологии. Той е един от мениджърите, лично следящи от години шведския проект и разказва, че големи летища по света, включително "Хийтроу", имат резервна зала за управление на полетите, способна при загуба на контролната кула да поемат до 80% от трафика, но там има само монитори с данни и никакъв визуален контрол.
Ако тестът мине успешно, идеята може да се прилага и в обширните пространства на Аляска, Канада и Скандинавия, където връзката със света се поддържа единствено от малки летища. По тези места пилотите на малки самолети се оправят сами с излитане и кацане, но за градове като 55-хилядния Йорнскьодсвик е по-различно. Там има достатъчно полети, за да са нужни авиодиспечери, но и трафикът е толкова слаб, че през повечето време на 9-часовата си смяна те всъщност следят времето и попълват документи.
От икономическа гледна точка е безсмислено да закотвиш на подобно място напълно квалифицирани специалисти като тях. В Швеция средната нетна заплата на авиодиспечер е около 50 000 евро, а със социалните осигуровки и други разходи за труд наближава 100 000 евро. Освен това са нужни средства за кулата и помещенията, използвани от хората, поради което няколко шведски летища, включително това в Йорнскьодсвик, работят на загуба.
През 2006 г. за изпълнител на прототипа е поканена компанията "Сааб". Системата е инсталирана през 2012 г., отговаря на международните стандарти за безопасност, изисква минимално допълнително обучение за операторите и вероятно ще получи лиценз до края на тази седмица.

Системата позволява от едно място да се управляват няколко летища. Авиодиспечерът може да превключва всяко според нуждите.
Тя е защитена от хакери и "Сааб" прилагат алгоритъм, потвърждаващ, че изображенията на 360-градусова панорама, които гледат на мониторите в Сундсвал, напълно отговарят на реалността в Йорнскьодсвик. Микрофоните предават в контролната зала реалния тътен от двигателите на излитащи и кацащи самолети.
От "Сааб" казват, че могат да добавят инфрачервени, нощни и 3D изображения. Всички данни се записват, за да се използват за обучение или при разследване на евентуален инцидент.