Колко трудно е да приземиш космическа ракета

Компанията на Елън Мъск Space X продължава да прави неуспешни опити да приземи ракета благополучно, за да може да я използва повторно. В Twitter Мъск заяви, че компанията му напредва и всъщност при последния опит ракетата Falcon 9 се е приземила, но инерцията я е обърнала.
Въпреки всичко опитът си остава неуспешен и ще принуди Space X да се върне на чертожната дъска. Защо приземяването на космическа ракета се оказва толкова трудно? Особено когато вече съществуват не един и два летателни апарата, включително космически, които могат да кацат вертикално.
Според професора по физика в университета на Югоизточна Луизиана Рет Алейн приликите са само привидни и става дума за съвсем друг тип предизвикателство. Той дава за пример капсулата, с която на Луната кацнаха Бъз Олдрин и Нийл Армстронг. За разлика от нея Falcon 9 има един двигател, който използва както за тяга, така и за завъртане на корпуса, докато модулът има един двигател за тяга и няколко за завъртане на корпуса.
Falcon 9 трябва да разчита на един двигател за три отделни типа движение - вертикално ускорение, придвижване и ускорение наляво и надясно, както и ускорение, когато корпусът е под ъгъл. Всеки, който се е опитал да балансира дълга пръчка, права върху дланта си, може да придобие представа как приблизително трябва да балансира и самата ракета, използвайки единия си двигател, казва Алейн.
Looks like Falcon landed fine, but excess lateral velocity caused it to tip over post landing pic.twitter.com/eJWzN6KSJa
— Elon Musk (@elonmusk) April 14, 2015
Всичко това провокира логичния въпрос защо просто не се добавят още двигатели. На първо място това ще изисква промяна на цялата ракета, която ще трябва да стане по-широка и много по-тежка. Това ще доведе до необходимост от повече гориво, което пък носи със себе си още тегло и така свободното място и тегло за товари намалява драстично.
По-широката ракета пък ще увеличи въздушното съпротивление, което отново ще доведе до необходимост от още повече тяга и гориво. Затова ракетите трябва да са възможно най-тънки и компактни, отбелязва Алейн.
В крайна сметка възможно ли е тънка и висока ракета като Falcon 9 да се приземи изправена с помощта само на един двигател? Разбира се, но ще изисква доста опити, докато се намери идеалният баланс и подход.