Феликс вон Хелд, Институт за методологии на промяната: Всеки може да създава иновации

Феликс вон Хелд, Институт за методологии на промяната: Всеки може да създава иновации

Др. Феликс вон Хелд
Др. Феликс вон Хелд
Д-р Феликс вон Хелд е основател и изпълнителен директор на Института за иновации и методологии на промяната (IICM) в Мюнхен. Той е консултант по иновациите в над 20 индустрии и се фокусира върху стратегии, комуникации и разработка на продукти. Работил е и по маркетинг иновации за BMW Group. Разговаряме с него как една млада компания да развива иновативни продукти и кога това е полезно за нея.
Може ли иновацията да бъде създавана целенасочено? Може ли да бъде приета като умение, което се развива или е талант, който просто носиш със себе си?
- Със сигурност някои хора имат повече талант да са креативни от други, но можем да структурираме индивидуалната креативност на три основни компонента. Познанията на един човек е ресурсът, от който нови идеи могат да се развият.
Например, ако имате задълбочени познания за даден двигател, ще може да разработите иновации в сферата, защото разбирате как работи той и как може да бъде доразвит.
Следващото, което ви трябва, е мотивацията. Важно е за компаниите да могат да мотивират служителите си да бъдат иновативни. Третият компонент е развитието на умения за креативно мислене. Това може да бъде научено, а това означава, че хората могат да се научат систематично да променят перспективата си, да комбинират знанията си и да създават нови идеи.
Да си креативен и иновативен със сигурност е талант, но всеки може да бъде трениран и обучен да развива този талант още повече.
Креативността описва процеса на генериране на нова идея, която има стойност. Иновацията включва трансфера и реализирането на самата идея.
Как могат лидерите на една компания да дадат пример в тази посока?
- Ръководството трябва да бъде пример за подражание на служителите си, като вземе ясното решение да постави фокус над иновациите и да създаде креативна обстановка. Ако лидерите просто кажат, че иновацията е важна, но не го показват с действията си, няма да се отрази добре на компанията.
Развитието на креативна обстановка обаче е много сложна тема и има много проучвания в тази посока. Правилата са базирани на това как да развиваш комуникацията в ежедневната работа, като за целта се разглежда дори дистанцията между работните места.
Има много "хигиенни" фактори, които също трябва да се имат предвид. Например какво е свободното пространство, как е разпределена светлината, какво е нивото на шума и т.н. Целта е да се създаде позитивна и отворена атмосфера, тя е основата на креативната работа.
Ако тя се постигне, следващата стъпка е да се създадат места в компанията, в които служителите могат да мислят различно и да опонират на начина на работа в самата компания. Трябва да има правила какво е разрешено на тези места и те да имат "стил", който мотивира съвместната работа и положителните емоции, като за това от значение са дори разположението на мебелите и техния цвят.
Какви са някои от подходите да се научиш да си иновативен?
- Иновацията може да бъде научена по различни начни. На първо място трябва да разбереш защо иновацията е важна. Това означава да си поставиш цели и да си мотивиран да вървиш напред и да се променяш.
Следващото ниво е развитието на уменията за креативно мислене. Хората обикновено бързо разбират ползите от тях и започват да ги прилагат в ежедневната си работа. Често са полезни практически примери от други индустрии, защото се разбират по-лесно от колкото да работиш с тематиката на собствената си професия.
Един начин за развитие на уменията за креативно мислене е чрез откриването на нова задача за съществуващ ресурс. Например как можеш да отвориш бирена бутилка със запалка. Принципът тук е да разчупиш фиксираните разбирания за функциите и структурата на обектите и да намериш иновативни решения. Столът може да изглежда различно, да е с един крак например, или пък да се използва за други неща освен само за седене.
Ако тренираш прилагането на този метод, ще откриеш, че е все по-лесно и лесно да създаваш нови идеи. Съзнанието се учи да се променя и да предизвиква света. Има различни формати за начинаещи и напреднали, както и различни формати за екипна или индивидуална работа.
Ако вече си започнал работа по нов продукт, но видиш, че са наложителни сериозни промени, как е най-добре да процедираш?
- Това зависи от проекта. Един от начините е да разбереш по-добре какви са нуждите на клиента и да определиш новите функции на продукта според тях. Втората стъпка е да промениш формата на продукта си.
Ето пример. Гледаме автомобил, който трябва да бъде направен да е по-лесно достъпен за възрастни хора. Прехвърляш тази нужда върху вратата на колата. Подходяща идея ще е да можеш да фиксираш вратата в дадена позиция, за да не може да се мести повече и човекът да може да я използва като опора докато влиза или излиза от колата.
В лекциите си казвате, че бъдещето е несигурно, но и че е трудно да промениш грешните разбирания. Все по-често обаче се налага да направиш точно това.
- Първата стъпка е да създадеш достатъчно осведоменост, че бъдещето може да бъде различно от нашите разбирания и очаквания. Това означава развитие на гъвкава мисъл и да можеш да анализираш собствените си решения.
Втората стъпка е да намериш индикатори в заобикалящата те среда, например нови регулации или поведението на конкурентите, които имат отношение към твоята компания и стратегия. Това ти дава възможност да променяш как това ще се отрази на компанията и същевременно ще я направи гъвкава.