Boeing предупреди за риск от пълна загуба на енергия в 787 Dreamliner

Boeing е предупредила американската Федерална администрация по авиация (FAA), че има риск от пълна загуба на енергия в сравнително новия самолет 787 Dreamliner, съобщава в. New York Times.
Проблемът е открит в лабораторни условия, като досега не е засечен в нито един самолет в експлоатация, отбелязва компанията. Оказва се, че ако генераторите за енергия на самолета работят без прекъсване в продължение на 248 дни, управляващите системи ще ги изключат. Boeing допълва, че периодично изключване на мощностите на самолета ще елиминира този риск.
Това е временно решение, като Boeing вече е започнала работа по софтуерно обновление, което да отстрани проблема напълно. То ще е готово до края на тази година.
Общо 264 самолета 787 Dreamliner вече са в експлоатация. Техните оператори са уведомени за потенциалния проблем. Компанията уточнява, че мощностите на самолетите се изключват напълно в процеса на редовното сервизно обслужване и би било много рядко събитие генераторите на някой самолет да бъдат оставени да работят осем месеца без прекъсване. Boeing допълва, че ако самолетите са били изключвани през последните 120 дни, то те ще могат да работят без проблеми, докато софтуерното обновление стане готово.
Въпреки това FAA ще призове операторите на 787 Dreamliner да изключват самолета периодично, съобщава New York Times. Причината е, че няма гаранция, че проблемът ще се породи точно на 284-тия ден. Самолетът има общо шест генератора, като два от тях са резервни. Тестовете показали, че ако четирите генератора работят постоянно за около осем месеца, софтуерният брояч ще се "претрупа", ще блокира и ще активира режим за сигурност, което ще доведе до изключването на всички генератори дори и самолетът да е в полет.
Дори и това да се случи, на борда на самолета има акумулатор, който ще осигурява мощност в продължение на шест секунди, докато се активира резервната турбина (RAT), която трябва да осигури достатъчно енергия за рестартирането на двигателите. Все пак FAA предпочита да избегне риска и препоръчва самолетите да се изключват периодично докато проблемът бъде отстранен.
Това не е първият проблем на 787 Dreamliner. В началото на 2013 г. всички самолети от модела бяха приземени за повече от три месеца, след като имаше два инцидента с акумулаторите. Авиокомпании са се оплакали и от сривове на главния електрически панел на самолета, което е довело до аварийни приземявания и закъснения на полети.