Павел Езекиев, съосновател на NEVEQ: Амбицията е всяка от компаниите ни да е следващият Telerik

Платформата "Дневник FACE OFF" ще представя герои от новините извън новините - в различни и изненадващи роли.
Първото събитие е на 13 май и в него трима предприемачи приеха предизвикателството да са DJ за една нощ. Представихме ви Любен Белов - партньор във фонда LAUNCHub. Днес ви срещаме с Павел Езекиев, съосновател на фонда NEVEQ.
"В инвестициите номер едно е почтеността. Ако не си почтен, може да си ултра иновативен и да имаш разкошен продукт и пазар, но ще изгърмиш. Това е рецепта за катастрофа - да се хванеш с някой, за който има съмнение, че може да е непочтен по някакъв начин. Когато играеш откровено с открити карти, това е разоръжаващо и може най-бързо да ме спечели на твоя страна", казва съоснователят на инвестиционния фонд NEVEQ Павел Езекиев по време на разговора ни.
Има два NEVEQ-a уточнява той. "Първият е от 2007 г., като инвестира в осем компании и съдбата на този фонд е като на всички останали през този период. Той беше преди кризата в САЩ през 2008 г. и апогеят на компаниите се случи, когато започна европейската кредитна криза през 2010 г. Тогава беше борба срещу течението".
Въпреки това от тези осем компании само три не успяват да продължат. Две от останалите намират купувачи. Другите три компании са в последната година от живота на фонда като фонд, който е седемгодишен. "Те са между топ едно и топ три от гледна точка на иновации в това, което правят, но не непременно от гледна точка на продажби. В една от тях Lufthansa има малък дял и я използва за неща, които в Lufthansa няма. Това отваря врати и е авторитет", коментира Езекиев.
Междувременно вторият NEVEQ вече завършва шестата си инвестиция. "Запазихме хода и стратегията си, като търсим българските ИТ шампиони в продуктов смисъл. Не се занимаваме с компании с аутсорсинг или консултантски услуги. Интересуват ни компании, които създават продукт и когато намерят дистрибуторска и партньорска мрежа, могат да станат мултимилиарден бизнес."
По-големи амбиции
Сега фондът търси компании, от които всяка сама за себе си да може да върне целия му капитал. В момента потфейлът е 20 млн. евро. От тези 20 млн. ефективно се инвестират около 15-16 млн., останалото са разходи за 10-годишния период. "Това са 10 инвестиции по 1.5 млн. евро например. Всеки път целим да взимаме между 20% и 30% дял за тази сума. За да може всяка отделна инвестиция да върне парите на целия фонд, тя трябва да се продаде за над 100 млн.", разказва Езекиев.
"Инвестиционната ни политика е, че не искаме прекалено голям дял. Искаме предприемачът да е водещ, той да е собственик на компанията, а ние да сме негов помощник. Искаме да го въоръжим с това, което му липсва – капитал и контакти. Амбицията на втория фонд е всяка една от компаниите да бъде следващият Telerik".

NEVEQ търси три типа компании:
- Стартъпи, които нямат оборот, нямат клиент и може би имат продукт, но не задължително;
- Компании, които вече имат първите клиенти и някакъв оборот и се вижда, че има повтаряеми се по характер приходи и продуктът решава реално съществуваща клиентска нужда, при това по удобен начин;
- Третите са компаниите, които растат.
"В Америка дефиницията е над 1 млн. на месец повтаряеми приходи. В България е между 10 хил. и 30 хил.. Нашата амбиция е да инвестираме около половината си портфейл в третата категория, за да има по-нисък риск за инвеститорите. Средната категория е втората по-големина, а десетина процента да инвестираме в започващи компании", споделя той.
Според Езекиев българската стартъп екосистема "трябва да включва университети, бизнес ангели, сийд фондове като LAUNCHub и eleven. Трябва да има местни фондове като нас, мултинационални компании, които не са просто аутсорсинг. Трябва да си взаимодействат непрекъснато".
Той не смята, че от България ще излезе следващият IBM или Facebook. "Това са бизнеси, които трябва да захванат много голяма почва с помощта на медиите. Тук аудиторията е миниатюрна. Ако нямаш 20 млн. аудитория, не можеш да претендираш за влияние. Имаме шанс в две до три неща: мобилни приложения, но в комбинация с индустрии, в които не се налага да облъчваш потребителите непрекъснато с реклама. Например видеоигри."
Според него има по-голям шанс за технически решения на корпоративно ниво, но това няма да създаде име, което е познато на всички. "Като цяло сме силни в инфраструктура, сигурност. В Big Data решенията също има голям потенциал. Това са нашите сфери, в които можем да създадем не тигри, а нашите "интернет котки", както ги наричаме", разказва той.
Българската сила
"Има една платформа, която се нарича Stack Overflow. Тя е нещо като Wikipedia за програмисти. Информацията в нея се генерира от програмисти за програмисти. Те оценяват различните пазари на талант въз основа на това какви са клиентските отзиви и партньорските впечатления. Тези хора оцениха България като номер едно в света преди около месец от гледна точка на концентрация на програмисти на най-високо ниво на умения".
Допълва, че има няколко умения, които у нас са на много високо ниво. България е много силна в управление на бази данни, в Big Data, в решаване на проблеми по задачи, които са специфични за дадена индустрия и комерсиализирането им за по-широка база хора. "Най-ценното нещо в ИТ не е просто да продадеш на някой шест сървъра с идеята, че обслужването по тях ще ти донесе повече пари, а да можеш да му дадеш нещо, което той може сам да поддържа или да го доразработи", казва той.

Освен това наскоро България успява да изпревари Южна Корея по средна интернет свързаност с висока скорост. За висока скорост се смята над 3 мегабита в секунда. България е номер едно в света по това. "Ние сме свързани с ЕС като пазар, но означава ли, че можем да изнесем 20 хладилника оттук до Дюселдорф? Трудно, защото жп мрежата ни е в състояние отпреди Втората световна война. Пътищата ни със Западна Европа като магистрали не съществуват. Никой не иска да произвежда тук. Но с тази силна интернет инфраструктура можеш да произвеждаш доста по-скъпи неща. Когато ние стартирахме, голяма част от тези неща ги нямаше. Сега машината тръгва", разказва Езекиев.
България като стартъп хъб
"Има потенциал да се случи. За една от компаниите имаме партньор водещия сийд фонд в Южна Америка. Неговият успех е 50%, т.е. всяка втора компания, в която инвестира, стига до следващия ранг на инвестиции. Въпросът е, че това отнема около три години. Сийд фондовете у нас са на около две години, така че догодина ще може да се види кои компании са постигнали това. Мисля, че 50% е много нечестен коефициент за току-що стартираща екосистема, каквато е у нас", коментира Езекиев.
Важно е екосистемата да успее да реши основните си проблеми. Сред тях е липсата на кадри, особено средно ниво мениджмънт. "Трябват мениджъри, които могат да са автономни, да взимат решения сами. Компаниите разчитат на ментори, като ние се надяваме да им помагаме в тази сфера. За много компании това е по-ценно от парите, които даваме."
Добрите новини
Нивото на компаниите и на хората, които искат да започнат своя компания, се покачва, коментира Павел Езекиев. Тенденциите, които се развиха в интернет и дигиталните икономики, доведоха до това, че българите, които могат да достигнат до второ ниво и се целят в трето, могат да се конкурират с хора от целия свят. Това дисциплинира, учи те сутрин да прочетеш LinkedIn и да видиш какво са казали конкурентите ти.
"Най-хубавото е, че не зависиш от държавата. Наричам го некриминогенност. Търсим некриминогенни инвестиционни възможности. Криминогенността надскача твоята конкурентоспособност, защото някой може да ти спре лиценза, да ти забрани нещо, да ти скъса концесионен договор и да те изхвърли с цел да намести свой човек. В ИТ това няма как да стане", обяснява Езекиев на въпроса, че в този бизнес сякаш връзките с бизнес от държавата почти няма.
За баланса на Павел Езекиев работа - личен живот четете по-късно в "Дневник".
В ролята на DJ може да видите Павел Езекиев на първото парти "Дневник FACE OFF" на 13 май от 20 часа в Ялта.