С дрон над нивата или историята на Flyver
"За добро или за лошо старъпът е много динамично нещо и нещата бързо се променят", коментира Антон Гавраилов, съосновател на българската компания за приложения и услуги за дрони Flyver. Преди по-малко от година Flyver получава финансиране от LAUNCHub с амбицията да направи онлайн магазин за приложения за дрони. Днес компанията е развила и още една, още по-амбициозна идея.
"В началото бяхме напълно сами, но за около месец осъмнахме с три конкурента. Те получиха и много по-големи инвестиции - средно по 70 млн. долара всяка. Това беше хубаво, защото ни зарадва, че сме уцелили правилната посока, но ни накара да се замислим как ще стане тази битка. Затова стратегически се изместихме от нишата. В началото искахме да имаме много приложения. Сега правим едно, но много сериозно - наблюдение в реално време от въздуха за гражданския сектор - земеделие, горски фонд, реки, индустриални площи и др.", споделя Гавраилов.
В селското стопанство компанията работи за един от големите земеделци в България. Наблюдава над 50 хил. декара площи с един безпилотен самолет тип крило като предава видео на живо.
Следващият етап е
ято от дрони, което работи в синхрон
Всичко ще е автоматизирано от излитането до кацането. Ще има човек, който ще наблюдава, но той ще следи дали има кражби. Планира се по-натам да има и видео разпознаване, като дронът сам ще подава сигнал с координатите при проблем, споделя другият съосновател на Flyver Тихомир Недев.
За да стигнат до тук, Недев и Гавраилов е трябвало да изминат дълъг път. Недев учи за инженер в Англия, като там получава за проект да направи електроника за дрони. Това разпалва интереса му по безпилотните летателни апарати и връщайки се в България решава да продължи да се занимава с това. "Много преди университета исках да направя собствен бизнес и да се развивам в технологичната сфера. Решихме, че дроните могат да се превърнат в бизнес", споделя Недев. На въпроса защо е избрал да се върне тук, отговаря, че в България има добри условия за създаване на бизнес и разходите са ниски. "С няколко часа работа на ден мога да се издържам и да посветя останалото време на други неща като Flyver", допълва той.
Запознава се с Гавраилов чрез техен общ приятел. Гавраилов е от ИТ индустрията, като е работил със Сирма, продавал е ИТ системи в различни държави по света, има и опит в предприемачеството. Много харесва идеята за Flyver и вижда голям потенциал в нея. Съвсем логична стъпка е постепенно дроните да имат операционна система, приложения, смята той. "Затова решихме да започнем от много ранен етап, за да се развием и когато и големите се заинтригуват от сегмента, ние да сме интересни за тях. Идеята обаче изисква свръхмного инвестиции", допълва Гавраилов и отбелязва, че у нас няма толкова мащабни фондове. "Тук има много добър достъп до качествени разработчици, но няма достатъчно мащаб при инвестициите. В Силициевата долина е обратното", казва той.

Все пак интерес от инвеститори не липсва. Водещи фондове на Силициевата долина са заинтригувани, но евентуална инвестиция от тях ще доведе до промяна в компанията. Тя ще трябва да отвори офис отвъд океана. "Това е нормалният път. Тук ще останат инженерите и програмистите, както правят и други компании", коментира Гавраилов. Инвеститорите са заинтригувани от приложенията за дрони. Компанията има приложение за дрон-селфита, за качеството на въздуха в обходената от дрона зона чрез допълнителен датчик, стрийминг от дрони чрез GoPro камери. За момента обаче двамата с Недев са съсредоточени върху развитието на технологиите.
"Идеята ни е да направим авиационната технология достъпна за всеки бизнес при спазване на регулациите и правилата за безопасност. Всичко да става с натискане на едно копче и не сме далече от това", споделя той.
Полет над земеделското гнездо
Основна цел на Flyver са земеделци в Европа. Интерес не липсва, като вече има и подписан договор за няколко десетки хиляди евро. "Сумата звучи голяма, но на фона на общите им разходи за поддръжка и охрана, спестяват доста", допълва Гавраилов.
Целта не е да има 24-часово постоянно наблюдение. Достатъчно е да се създаде присъствие. Няколко полета на ден, които са на случаен принцип и по случаен маршрут ще са достатъчни, смятат двамата. Дроните имат две камери - нормална и термовизионна, като в момента могат да летят около час и половина и за това време да изминат около 100 км Това им позволява да обикалят територии между 10 хил. и 100 хил. декара, казва Недев. "Успяхме да удвоим живота на батерията. Използваме и дрони с фиксирано крило, които наподобяват самолети, защото те са най-икономични. Оптимизирали сме обтекаемостта, килограмите и т.н.", допълва той.
Основен нерешен въпрос остава регулацията. Добрата новина е, че в Европа изглежда регулаторите мислят за бизнеса и търсят начини да балансират правилата, за да може бизнесът да работи, споделя Гавраилов. "В България регулаторната рамка изостава засега, но вярвам, че ще последва европейския пример", допълва той. По-голям проблем е фактът, че вече много хора си купуват дрони без да имат опит с тях и създават рискове, казва Гавраилов.

"Има неща, които не правим - над хора не летим. Все по-често в парковете има някой, който лети с дрон, както и на концертите. Хората много бързо се сдобиват с такива играчки и излиза извън контрол. Ако един дрон падне върху важен обект или човек, ще има много лош отзвук", допълва той.
Въпреки че у нас все още практически няма кой знае каква регулация отвъд закона за гражданската авиация, Flyver има собствени правила, който спазва освен да не лети над хора. "Не навлизаме в коридора на самолетите - летим под 2000 м. Батериите са ни в азбестови чорапчета, за да се предпазят от пожар. Проверяваме дроните преди всяко излитане. Много хора обаче не знаят, че тези мерки съществуват. Някои смятат, че след като в YouTube дронът лети с лекота, значи и при тях ще е така", казва Гавраилов.
Тази авиация трябва да е толкова надеждна колкото е и гражданската - нивата на сигурност ще са много високи. Това означава, няколко конкретни мерки: дрон, който излиза извън полезрението, няма да се допуска. Трябва да имаш базови умения да го летиш, има различни класове на различните дрони, коментират двамата съоснователи. В Щатите има добър пример за регулация, защото там се издават изключения от правилото за определени приложения на технологията. Например на оператори, които са покрили всички изисквания и ще летят в определен район.
Истинските предизвикателства
За да се стигне до приемането на регулация обаче, първо ще трябва да бъдат преодолени някои сериозни технически недостатъци на дроните. Най-важното е дронът да може да разпознава препятствията по пътя си. Дронът трябва да може сам да разбира препятствията си и да ги заобикаля. Регулаторите са категорични, че докато няма индустриален доказан стандарт, ще са консервативно настроени, казва Гавраилов.
"Твърде много неща изглеждат възможни, макар и все още да не са. Дроните имат много ограничения. Хората от години си представят летящи коли, но това е доста невъзможно нещо за сега. Ние нямахме авиационен опит и трябваше да научим доста неща. Например в голям вятър е невъзможно да се лети. Или пък, ако ти блокира телефона, той ще се рестартира и ще си продължи да работи. Но ако блокира софтуера на дрона, докато той е в полет, просто ще падне", споделя той.

Дроните се развиват по-масово от 2002 г. насам. След като Amazon обяви, че ще прави дрони и медиите започнаха да говорят повече за това, се спомогна за формирането на екосистемата, казва Недев. "В началото имаше много шум, докато сега сякаш затихна. Това е нормално. Пръвоначално хората стават много ентусиазирани, но технологията изостава от ентусиазма и сега следва затишие, в което тя се развива", допълва той.
Заедно с Гавраилов съветват хората, които искат да си купят дрон за забавление първо да се информират за спецификите на тези устройства и най-добре да инвестират във виртуален симулатор, чрез който да се упражняват и да придобият представа дали нещо подобно ще бъде интересно за тях. Важно е да се помни, че дронът не е играчка, макар и мнозина да го приемат като такава, а е сериозна машина, която може да нарани, ако с нея не се борави внимателно.