Мобилните приложения споделят повече информация от очакваното

Мобилните приложения споделят лични данни за потребителите. Това не е новина и е всеизвестен факт, от който зависи тяхната работа. Според група учени от няколко университета и американски институции обаче, приложенията споделят повече информация от очакваното, съобщава онлайн изданието Engadget.
Те са анализирали поведението на общо 110 програми за Android и iOS. Средно всяка от тях изпраща информация до поне три отделни домейна, без потребителят да узнава кои са те. Може да има случаи, когато данни, които човек би искал да запази за себе си, например свързани с медицинска информация, да се окажат изпратени до мрежа за онлайн реклами.
Освен това, въпреки че отделните данни сами по себе си са анонимни, често те се изпращат в комплект с друга информация. Това прави възможно разгадаването на потребителските навици и в някои случаи дори и тяхното местоположение или име.
Видът на разкриваните данни варира според типа приложение и платформата. При 47% от тестваните приложения за iOS, най-често се споделя местоположението. На второ място е името на потребителя (в 18% от случаите), а на трето - имейл адресът (16%).
Оказва се, че приложенията за Android са доста "по-словохотливи". В 73% от случаите те споделят имейл адреса на потребителя, а в 49% - името. Около 24% дават и допълнителни идектификатори като серийния номер на използваното устройство.
Учените уточняват, че в повечето случаи приложенията са коректни и са уведомили потребителя за исканата информация при инсталирането им. Проблемът е, че хората не винаги четат тези предупреждения, а понякога и самите те не са достатъчно конкретизирани. Освен това няма механизъм, който да показва кога и какви данни се споделят, както и за какво точно се използват.