Не Netflix, а пиратството е проблем за българските стрийминг услуги

Навлизането на Netflix в България не притеснява местните компании, които смятат, че разполагат с всичко необходимо да се конкурират пълноценно с платформата. Пиратството и широката употреба на съдържание с неуредни авторски права обаче остава повод за притеснение, коментират представители на няколко от по-популярните български стрийминг услуги пред "Дневник".
"Netflix е от т.нар. Оver Тhe Тop (ОТТ) платформи. Тя е интернет базирана и може да бъде гледана от смартфон, таблет и компютър, както и на телевизор, който е смарт или е свързан с компютър. Навлизането на подобни ОТТ платформи би се отразило по-скоро добре на услугите за Video on Demand, тъй като Netflix не е основна услуга за гледане на телевизия и не замества основния начин на гледане на линейните телевизионни канали в реално време", коментират от Мтел.
Според телекома, който има своя стрийминг услуга, българските потребители предпочитат локализирано съдържание. Netflix за сега не предлага субтитри на български език, като те трябва да бъдат добавени неизвестно все още кога. Това ще е пречка за навлизането на услугата у нас.
"В краткосрочен план не очакваме Netflix да окаже ефект върху тв сегмента. България е пазар с изключително висока пенетрация на кабелна телевизия и много достъпни цени", коментира пред "Капитал Daily" Красимир Николов, старши вицепрезидент за Централна и Източна Европа на Fox International.
На подобно мнение са и представителите на bTV Media Group и тяхната услуга VOYO. "Не смятаме, че ще окаже влияние върху интереса към VOYO, тъй като позиционирането на двете услуги е различно. Световна тенденция, от която България не прави изключение, е, че най-предпочитаното съдържание е локалното, което е и фокусът на големите политематични телевизии. Наблюденията ни показват, че Netflix е успешен на англоезичните пазари, но постига далеч по-ниски резултати в европейските страни с различен от английския език", коментират от медиата за "Дневник".
Ценово предимство
"Новините, свързани с Netflix, са очаквани за нас и ние не сме обезпокоени от тях. Пазарът расте постоянно, навиците се променят към по-голямо от всякога потребление на видео съдържание. Услугите HBO GO и Netflix са подобни, но не са еднакви. Сравнение може да има само с премиум пакета на Netflix. Имаме пазарно предимство като средната цена за целия НВО филмов пакет в България е 8 - 10 лв. срещу приблизително 24 лв. за абонаментния план на Netflix с достъп до 4 устройства", коментират от HBO България и допълват, че тяхното съдържание е на български сървър, обновява се поне два пъти седмично и всички филми са със субтитри на български, а детските филми са с дублаж.
Подобна е позицията и на bTV. "Стратегията за ценообразуване на VOYO е съобразена със спецификите на българския пазар. Най-ниският пакет на Netflix е повече от 2 пъти по-скъп от цената на VOYO. Ще продължим да инвестираме във VOYO, но причината за това не е нов участник на пазара, а дългосрочната визия за развитие на платформата. Oсновният ни фокус остава оригиналното локално съдържание и ексклузивното излъчване на съдържание преди ефирната му премиера. В началото на 2016 г. VOYO стартира стрийминг в HD формат на всички тематични канали на bTV Media Group", коментират от медийната група.
VIVACOM има сходна позиция, като не вижда Netflix като опасност. Дори напротив. "Към момента работим с HBO, Disney, Cartoon Network, Discovery и други. За потенциално партньорство с Netflix можем да говорим в бъдеще, когато видим как се развива услугата у нас и какви са нуждите на нашите потребители", коментират от компанията за "Дневник". През това време телекомът ще отдели още средства за разширение на платформите си за сателитна и цифрова IP телевизия. "VIVACOM е най-гъвката телекомуникационна компания на нашия пазар при ценообразуването. Предлагаме на нашите клиенти постоянно най-добрите цени с оферта "Комбинирай и спести". Чрез нея, нашите клиенти могат да комбинират до 6 типа услуги с отстъпки до 56% за целия срок на договора", допълва компанията.
Истинският проблем
"HBO винаги следи с най-голямо внимание зрителските нагласи и действа адекватно на пазарните реалности. За потребителя - следователно и за НВО GO - е добре, че ще има повече избор и - в крайна сметка - база за сравнение", коментират от българския офис на HBO.
Останалите компании също приветстват конкуренцията. Истинското предизвикателство според тях се корени другаде. "Според нас основният проблем за Video on Demand услугите у нас не е конкуренцията между различните доставчици, а пиратството, характерно за региона на Източна Европа", обобщават от Мтел.