Зукърбърг: Хората не вярват, че компаниите се интересуват от нещо различно от пари

Повечето хора не вярват, че компаниите могат да се интересуват от нещо различно от парите, обяви Марк Зукърбърг. Основателят на Facebook обсъди множество теми по време на Mobile World Congress 2016 в Барселона и увери, че компанията му има за основна цел да свърже хората с интернет.
"Ние сме интернет услуга. Имаме чудесен рекламен модел. Нашата основна цел е хората да са в интернет.Тогава бизнес моделът ни работи. Правенето на пари не ни е основната цел. Истинската ни цел е да помогнем на хората да са в интернет, колкото и хората да не ни вярват за това. Много хора не вярват, че компаниите се интересуват от нещо различно от пари", обяви Зукърбърг.
"Създадох Facebook, за да свързвам хората в колежа, не да правя компания. Но създаването на компания е начинът да осъществиш целта си, когато тя се разрастне. Трябва да привлечеш правилните хора и партньори и е важно да имаш успешен бизнес модел, който да спечели вниманието им. Това не означава, че вече не ти пука за основната ти мисия. Важното е, че ние мислим така, а не толкова какво мислят хората", допълни той.
Интернет за всички
Именно затова Internet.org продължава да бъде основен приоритет на Зукърбърг и Facebook. "Все още още 4 млрд. души нямат достъп до интернет. Това не е нещо, която компания, организация или правителство може да решат сами", каза той. Затова Internet.org обединява множество различни програми. Една от тях е Free Basics, която осигурява безплатен интернет достъп до ограничен брой онлайн услуги. За година и половина тя се използва в 38 държави и над 19 млн. души, заяви Зукърбърг. По повод забраната над Free Basics в Индия, основателят на Facebook обяви, че това е разочароващо и всяка държава е различна и не всички модели работят по един и същи начин. "Когато във Facebook се сблъскаме с проблем, не се отказваме, а се учим от него и продължаваме да работим", коментира още той.
Вместо това компанията ще се насочи към приоритизиране на другите проекти на Internet.org в Индия. Например развитието на дронове, сателити и др. В момента Facebook работи по изграждането на втория си дрон за интернет достъп. "Размахът на крилата му е колкото на Boeing 747, но тежи колкото автомобил. Захранва се от слънчеви панели на крилата и може да лети между 3 и 6 месеца", коментира Зукърбърг. Компанията паралелно тества и система за лазерно разпространение на интернет сигнала. "Той ще е между 10 и 100 пъти по-бърз. Тук трудното все едно искаме да "изстреляме" лазер от Калифорния до монета на върха на Статуята на свободата", коментира Зукърбърг. Той се надява, че тестовете на дроновете тази година ще са успешни и до година и половина те ще могат да се използват пълноценно.
Основателят на Facebook обърна внимание и на важността всички хора да имат достъп до интернет. "Няма да е възможно за индустрията да продължи да расте, ако дава бърза връзка само на богатите хора. Важното е всички по света да имат достъп до интернет. При сегашното темпо, през 2020 г. отново повече от половината хора по света няма да са в интернет. Трябва да развиваме както бързината, така и покритието, за да има за всички", подчерта Зукърбърг.
Видео настояще
Той отново заяви, че пред следващите години видеото в интернет ще стане основен метод за комуникация. А след него ще бъде виртуалната реалност и тя ще стане фактор по-скоро отколкото очакваме. "Вече над 1 млн. души гледат 360-градусови видеа във Facebook всеки ден. Само за Gear VR на Samsung има над 1 млн. часа 360-градусово видео", каза Зукърбърг. Според него след няколко години хората ще могат да стриймват на живо в интернет 360-градусови видеа, което ще наложи много сериозен ъпгрейд на мобилните мрежи.
Според Зукърбърг видеото е голямата промяна в начина, по който хората споделят и консумират какво се случва в света. "През 2012 г. повечето хора използва компютър за Facebook, а беше ясно, че идваше мобилната ера. Ние знаехме това но първите два пъти се издънихме с мобилния си сайт. Надявам се с видеото да не объркаме нещата два пъти", пошегува се той.
"Мисля, че ще сме в свят, в който видеото ще доминира и ще е по-лесно за споделиш видео, отколкото снимка или текст. Стриймингът на живо дава голяма власт на хората. Вчера стриймвах за 5 минути и ме гледаха 150 хил. души, а записът остава за още милиони гледания. Стриймването ще има важен социален ефект. Хората ще споделят все повече. Стриймингът дава по-интимна обстановка, по-реална, в която може да си себе си, без всичко да е напудрено, което е страхотно", заяви той.
За криптирането, изкуствения интелект и благотворителността
Зукърбърг отговори и на опасенията, че развитието на изкуствен интелект може да е опасно за хората. "В основата си изкуственият интелект разпознава шаблони - на глас, на език, на каране на кола. Вече има алгоритъм, който може да разпознава рак на кожата със същата успеваемост като топ лекарите по света. Скоро всеки лекар ще може да направи снимка и да я анализира и да разбере с точността на най-добрите лекари дали това е рак. Всичко това е е разпознаване на шаблони и ще може да се използва за страшно много неща", казва Зукърбърг.
"За някои хора това е плашещо, но за хората, които разработваме изкуствения интелект, не е. Ние знаем, че не знаем как работи човешкият интелект. Не ни е страх от нещо страшно, защото никой не знае как работи мозъка. Взели сме и работим с един малък трик, който не е опасен", смята той.
Попитан за неговата позиция по повод дебата за криптирането, Зукърбърг заяви, че той и компанията му подкрепят Apple и Тим Кук. "Вярваме в криптирането. Не трябва да се блокира от продуктите, които хората искат да използват. Това няма да е правилно решение. Съзнаваме, че имаме голяма отговорност с нашата социална мрежа да предотвратим тероризъм и атаки и имаме строги правила за такова съдържание. Това е много важно и е сериозно, но "задните вратички" не са ефективни, не са и правилно решение", категоричен е изпълнителният директор на Facebook.
В края на разговора си, Зукърбърг обсъди и благотворителната си инициатива, която основа след раждането на дъщеря си. "Погледнахме света и много от наратива е как всичко се влошава. Но това не е точно така. Бедността се намалява, насилоето намалява, здравеопазването се подобрява. Технологиите помагат много за това и се ускоряват. Децата ни трябва да живеят по-добри животи от нас и трябва да се уверим, че това ще стане", казва Зукърбърг. Той дава за пример персонализираното обучение според начина, по който съответното дете възприема най-добре. Това увеличава ефективността на уроците с 50%. "Имаме още много различни проекти и възможности пред нас и ни чакат десетилетия работа", допълни Зукърбърг.