Хората имат по-голямо доверие на роботите, отколкото на себе си

Хората имат по-голямо доверие на роботите, отколкото на самите себе си. Това показват резултатите от експеримент на учени от технологичния институт на Джорджия, съобщава сп. New Scientist.
Използван е робот Pioneer P3-AT, на който са прикачени табели, че е водач при спешни случаи на евакуация от дадена сграда. Той е водил група от 30 души по коридор до стая, в която са попълнили анкета. След това помещението е изпълнено с дим, както и коридорът.
Роботът повежда хората към изхода, но по нов път към далечна и непозната врата. През цялото време ясно се виждат табелите на аварийните изходи. В крайна сметка обаче 26 души са последвали робота по целия му път. Двама изобщо не са напуснали стаята, а други двама са били изключени от експеримента.
Според учените причината за голямото доверие към робота е проста. Хората знаят, че той е програмиран за дадена функция, в случая дори е бил с табели, че е водач при спешни случаи. "Въпреки това бяхме изненадани. Не очаквахме, че ще има такова голямо доверие към робота. Предполагахме, че първо трябва да направим нещо, за да докажем, че на робота може да се има доверие", коментира Пол Робинет, ръководител на проучването.
Резултатите поставят учените пред дилема. От една страна, хората трябва да имат доверие на роботите, за да могат те да изпълняват своите функции и да им помагат в реални ситуации. От друга страна, хората все пак трябва да съзнават, че роботите могат да имат дефекти или съзнателно да водят хората в грешна посока и трябва да пазят собствената си преценка.
Учените са направили серия допълнителни експерименти с леки вариации на ситуацията. Понякога роботът привидно се е развалял или просто е спирал на място, без да реагира, докато води хората към стаята. В тази ситуация човек от екипа е влизал и се е извинявал за проблема. Въпреки това, когато димът бъде пуснат, хората продължавали да следват робота по грешния път. Според учените отношенията между робота и човека все още са неясни и ще трябва още доста време и различни ситуации, преди хората да възприемат машините като водачи, но не безусловно.