Пазаруването в интернет не винаги е по-евтино, смятат учени

Пазаруването в интернет не винаги е по-евтино, смятат учени

Пазаруването в интернет не винаги е по-евтино, смятат учени
Онлайн пазаруването има доста предимства спрямо традиционното. За едно от най-големите са смятани по-ниските цени на стоките. Според учени от Масачузетския технологичен институт обаче това не е точно така. Тяхно проучване показва, че пазаруването в интернет не винаги е по-евтино, съобщава онлайн изданието CNET.
Проучването е анализирало цените на 24 хил. стоки в 10 държави. Използвани са ботове за анализиране на цените онлайн и 370 доброволци, които са сканирали баркодовете и цените в 56 големи вериги магазини в различните държави. Всеки от тях е сканирал цените на произволно избрани между 10 и 50 продукта, като са избрани вериги, които имат както онлайн магазини, така и традиционни.
Избрани са такива магазини, а не само онлайн или само традиционни, защото именно търговците, които имат присъствие и в двата "свята", реализират най-големия дял на продажбите, коментира Алберто Кавало, ръководител на проучването. Резултатите показват, че в 72% от случаите цените са едни и същи, особено при електрониката.
"Има всеобщо схващане, че цените в интернет са различни, но няма обща теза какво точно им е различното", коментира Кавало. В някои държави, като Бразилия например, цените на онлайн стоките даже са значително по-високи. Според Кавало причината е, че в страната повечето хора, които имат интернет достъп, са предимно тези с по-високи доходи. Същевременно в Канада и Великобритания 91% от цените на стоките съвпадат.
В Япония пък 45% от продуктите в интернет са на осезаемо по-ниски цени. В САЩ делът е 69%. Щатите обаче са и водач по онлайн продажби. Там 10% от всички транзакции са онлайн, докато средното за света е 5%.
Проучването показва, че като цяло търговците не променят цените на стоките в онлайн магазините си в зависимост от местоположението на потребителя или други критерии. Според Кавало потребителите трябва да се ориентират към други фактори, когато решават дали да купят дадена стока от обикновен магазин или по интернет. Например доверие към дадения търговец, качество на обслужването и дали им е по-удобно да чакат доставка или магазинът им е близо и не е проблем да го посетят.