Тим Кук: За мен Стив Джобс е незаменим

Фразата "няма незаменими хора" е често използвана в бизнеса. Според изпълнителния директор на Apple Тим Кук обаче тя не важи за Стив Джобс. В обширно интервю за в. Washington Post Кук коментира своите впечатления през петте години, които е начело на Apple.
През 2011 г. Кук наследи на поста Стив Джобс, който обяви, че се оттегля и ще стане председател на борда на Apple. Джобс искаше да има повече време, за да се лекува, но шест седмици по-късно почина.
"За мен Стив е незаменим от когото и да е. Той беше собствен род. Никога не съм смятал, че това е моята роля. Би било много тежко, ако аз бях се опитал да направя това, което направи той. Когато поех поста, си мислех, че Стив ще е наоколо дълго време... Поех поста с тази мисъл, но шест седмици по-късно...", коментира Кук.
Той споделя, че трудно е приел новината за смъртта на Джобс. "Сигурно звучи странно, но бях убедил себе си, че той ще се справи, защото винаги успяваше да прескача трудностите", споделя още Кук.
Казва още, че сядането на поста е трудно описуемо. "Научих, че взискателността е много по-голяма, отколкото си мислех. Точно по това време социалните мрежи ставаха популярни и много от реакциите на хората се отразяват там. Има много по-голяма видимост за компанията и можем да правим много малко неща, без някой някъде да публикува нещо за тях."
През годините Кук имаше и доста нетипични изпитания за ръководител на компания от неговия ранг. Той публично обяви, че е хомосексуален, а тази година се впусна в остра битка с ФБР и американското правителство по повод криптирането на данни. И двете събития му доведоха доста критики.
"Кожата ми стана доста по-дебела от август 2011 г. насам. Не го казвам като нещо лошо. Не казвам и че не ми пука. Мисля, че станах малко по-добър да разделям нещата и да не приемам всичко толкова лично", споделя Кук.
И докато той е откровен за личните си чувства, когато стане дума за плановете на Apple, далеч не е толкова подробен. Не дава конкретен отговор дори на въпроса кой проект или продукт е отказал да бъде направен, откакто е начело на компанията.
"Ние нямаме отдели и разделения. Решили сме да не правим това, което казват в бизнес училищата и което правят големите компании. Те се разделят на по-малки отдели, всеки е почти самостоятелен, има си дори отделен маркетинг, комуникации и продажби. Клиентите ни искат единно потребителско изживяване на всички устройства и услуги на компанията. Единственият начин да им гарантираме това е да вършим всичко един път и заедно", коментира Кук.
Все пак коментира някои от своите грешки. Като такива посочва първоначалното пускане на Apple Maps, която имаше множество проблеми и навлече на компанията подигравки и критики. Също така признава, че е правил и грешни назначения. "Повечето големи компании не си признават грешките, а просто се опитват да ги оправят. Аз смятам, че колкото по-бързо си признаеш грешката, толкова по-добре. Ако си честен, хората ще ти дадат шанс. Ако обаче си заровиш главата в пясъка, ще загубиш както служители, така и клиенти", казва Кук.