"Огледай се" - как да улесниш пътуващите без планове

Може би четете този текст в чужд град, в който сте за първи път (дългият уикенд провокира много пътешествия и извън България). А може би скоро ви предстои пътуване в такава посока. За много хора въпросът особено при кратки пътувания и липса на местен приятел е как да усетят духа на града.
Николай, Иван, Марк и екипа им имат решение
Създали са приложение за телефон - Lookaround, която предлага до десет атракции на ден, с които да опознаете новото място. Освен това чрез него може да се купуват билети за атракции на по-ниски цени, като тези в последната минута. И най-хубавото - показва 360 - градусови видеа, чрез които можете да разгледате забележителността преди да отидете до нея, за да прецените дали да й отделите време.
Николай Михайлов е от поколението на българите, учил в чужбина и едва на 27 години вече живял в "пет-шест държави", където е и работил. Въпреки, че не е завършил софтуерно инженерство, той се захваща с бизнес в IT-сектора. В началото на разговора за новия му start-up предупреждава и се извинява, че използва английски думи, но е разбираемо - живее в Берлин и работи с международен екип. С Иван Иванов се познават отдавна, а с Марк Вис се запознават преди две години, покрай работата им в Берлин.
Първата инвестиция
Николай им предлага идеята за приложението и те се съгласяват да работят заедно. Получават и инвестиция, сумата в евро е шестцифрена, но отказват да я назоват точно. Казват само кой е техният спонсор - Васил Терзиев от "Телерик". Парите са дадени като конвертируем заем, което означава, че след срока на заема, вместо неговото връщане, заемодателят може да получи част от фирмата, на която е дал пари.
Младият екип продължава да търси нови партньори и инвеститори. От Терзиев имат дума, че може да инвестира още в проекта, ако постигат резултатите, които са заложили в бизнес плана си. Разговарят и с германски и английски инвеститори, както и с японци, които са в Силициевата долина. "Много хора вярват в нас, защото използваме технологии, които никой не използва. Японците много залагат на virtual reality, но ни чакат да стартираме", коментира Николай.
Кои градове обхваща
Приложението е разработено за Берлин и Барселона, но след това ще обхване и други европейски градове. До края на 2017 г. очакванията са да "покрият" от шест до осем града е Европа. Първите им цели са Амстердам, Лондон, Рим, Париж и Мадрид. После се надяват да прескочат и до друг континент като включат в приложението и САЩ. Всеки град им отнема време, защото "покриването му" изисква персонални договорки за всяка атракция.
Засега не гледат към София, защото пазарът тук е малък. Опитът и фирмата им също. И първоначално искат да обхванат и да се докажат на по-сериозните пазари. Иначе идеята е дошла през юли 2015г., а реализацията е започнала през октомври.
Пътят към частния бизнес
В момента Николай работи само по приложението. Визитката му включва - "Бизнес администрация" в University of Bath, Англия, а после работа в Мюнхен и в Лондон, магистратура в Париж - HEC Paris. Там попаднал на "уникален професор", който го мотивирал да премине към start-up.
Работил е шест месеца за "Deutsche Telekom" в Берлин, където е инвестирал в други start-up компании, а веднъж седмично подпомагал именно мобилно приложение за пътувания, с което можеш да наемаш стаи в хотели и да поръчваш неща. С неговата помощ фирмата, която разработвала проекта, е събрала 7 млн. евро.
След този опит осъзнал, че: "Искам да съм в самия екшън, да създавам нещо ново, отколкото да помагам на други и да изкачвам йерархичната стълбичка в някоя корпорация, в което няма нищо лошо, но искам да съм в по-динамична среда", разказва за пътя си към частния бизнес.
Конкретната идея за Lookaround дошла покрай многото пътувания във връзка с образование, работа и в свободното време. Така решил да погледне към проблемите на туристическата индустрия. И веднага забелязал, че при отиване на нова дестинация, човек знае основните неща за нея, но не знае какво по-специфично може да прави там.
Проучване на проблемите в индустрията
Установил три основни проблема.
Съществуващите приложиния предлагат към 100 атракции на ден и така човек автоматично се губи - кое е по-добро от другото. Освен това продават билети за атракции по същия начин, както го е правил първия Мarket place от 1999 г. - като показват картинки за тях. Картинките не вдъхновяват хората да направят неща, който не са правили, смята Николай. Третият проблем бил свързан с факта, че процесът по закупуване на билети не е персонализиран. "Няма персонална комуникация между приложенията и човека. В офлайн света човек се свързва с експерт и му задава въпроси. Приложението трябва да може да предлага това, но не го прави", обяснява Ники.
Решенията на Lookaround
"Ако вали, ще предложим музеи или нещо на закрито, ако е слънчево - нещо като каране на колело например, зависи и от частта от денонощието", разказва единият от създателите.
Допълва, че полагат усилия да предлагат атракции според поведението на потребителя. След време, когато съберат повече данни, ще правят и профилиране на туристите, ще могат да предлагат и атракции, които техни приятели са предпочели.
Вместо просто картинки, Lookaround използва 360-градусови видеа, за да привлече вниманието на туристите. "Досега обаче всеки бизнес, който реши сам да прави видеата и това става предпоставка за гибел на начинанието, тъй като изисква инвестиция за хардуер и трябват големи знания и опит", обяснява Николай.
Тяхното решение е било да си партнират с едно от най-добрите студия за виртуална реалност в Европа, базирано в Берлин. Създадените видеа ще ги предлагат и на самите атракции, като 90% от тази печалба е за студиото. "За всяко непродадено видео плащаме застраховка около 300 евро. По принцип цената му е около 5 000 евро, за да се направи", обяснява Николай. "Създаваме стандарт от 30 до 60 секунди, като в зависимост от атракцията се заснемат специфични неща. Благодарение на това студио събрахме видеа за 100 атракции за 40 дни".
В началото през приложението туристите ще могат да си пишат с пътническите агенти за съвети и препоръки. Като това ще бъдат хора от екипа. След като съберат обаче данни, този процес ще се автоматизира като се "обучи" код, който сам ще предлага атракции според предпочитанията на потребителите.
Чрез приложението се продават last-minute билети (от англ. - в последната минута). Николай обяснява, че в момента 9 от 10 души решават какво да правят в определен град, когато са вече там.
Работата по приложението продължава. "Ще опитаме да обхванем нови атракции, градове, партньори и инвеститори, както и да усъвършенстваме възможностите му, казва за финал Николай и мечтае приложението да се изстреля към върха на най-използваните. С усмивка съветва да го свалим преди следващото си пътуване из Европа, защото ще ни изненада с ползата си.