Автономните коли няма да направят пътищата напълно безопасни, сочи проучване

Автономните коли няма да направят пътищата напълно безопасни, сочи проучване

Автономен GM Bolt EV по време на тестове в Сан Франциско.
Reuters
Автономен GM Bolt EV по време на тестове в Сан Франциско.
Автономните автомобили, дълго рекламирани от разработчиците като начин за намаляване на смъртните случаи на пътя, вероятно биха могли да предотвратят само една трета от всички катастрофи в САЩ, показва проучване, публикувано в четвъртък.
Застрахователният институт за безопасност по пътищата (IIHS) - изследователска група, финансирана от американски застрахователи, е установила, че останалите пътни произшествия са причинени от грешки, за които системите за самоуправление не са оборудвани да се справят по-добре от хората водачи, съобщи "Ройтерс".
От своя страна, група от разработчици и производители на автономни коли Partners for Automated Vehicle Education (PAVE), опроверга проучването като заяви, че то погрешно предполага, че автоматизираните автомобили могат да предотвратят само катастрофи, причинени от проблеми в сензорните възприятия или неспособност на водача. Около 72% от катастрофите били могли да бъдат избегнати, ако се включат произшествия, причинени от превишена скорост и нарушаване на законите за движение, казаха от консорциума.
Експерти по пътното движение твърдят, че приблизително девет от 10 катастрофи са резултат от човешка грешка, а повече от 36 000 души са загинали при катастрофи в САЩ през миналата година.
Разработчиците на автономни превозни средства, включително традиционните автомобилни производители и технологични компании, многократно са заявявали, че напълно автоматизираното шофиране ще доведе до драстично намаляване на смъртните случаи по пътищата.
Но не всички човешки грешки могат да бъдат елиминирани чрез камери, радари и други сензорни технологии, гласи анализът на IIHS на повече от 5000 представителни катастрофи в цялата страна.
Една трета от всички сблъсъци са били изключително в резултат от проблеми със зрението и слуха или от неспособност на водача, установява проучването.
Повечето катастрофи се дължат на по-сложни грешки, като например грешни предположения за действията на други участници в движението, шофиране твърде бързо или твърде бавно за пътните условия или извършване на неправилни маневри. Много от катастрофите са резултат на съвкупност от такива грешки.
"Нашата цел беше да покажем, че ако не се справим с тези проблеми, самоуправляващите се автомобили няма да донесат огромни ползи за безопасността", казва Джесика Чичино, вицепрезидент на IIHS и съавтор на проучването.
Междувременно, изследване на мнението на потребителите, публикувано миналия месец, показа че близо трима от четирима американци твърдят, че автономната технология за превозни средства "не е готова за момента". Около 48% казват, че никога няма да се качат в автономно такси или превозно средство. Други 20% смятат, че автономните превозни средства никога няма да бъдат безопасни. Само 34% смятат, че предимствата на подобни автомобили ще надхвърлят недостатъците, а 18% са нетърпеливи да си закупят такава кола.
Прочването е било проведено сред 1200 американци в края на февруари и началото на март 2020 г. по поръчка на PAVE.