Този път по-предпазливо - Huawei показа 6 pro версии

В може би най-трудната година в историята на "Хуауей" (Huawei) компанията не показа на ключово есенно събитие нов смартфон и затвърди вече установената тенденция да развива стратегията си Seamless AI Life. Иначе казано, китайският гигант предпочита да усъвършенства дизайна, материалите и функциите на по-широк спектър от продукти и взаимната им свързаност.
Досега wearables продуктите и преносимите компютри бяха като гарнитура при представянето на смартфони. Този път за тях имаше специално есенно представяне. Това са Watch GT 2 Pro и Watch Fit, два вида слушалки - FreeBuds Pro и FreeLace Pro, както и два ултрапреносими компютъра - Matebook X и Matebook 14, като някои от тях вече се продават в България. Традиционното събитие за смартфони обикновено е през октомври.
Малко след това и "Епъл" (Apple) направи във вторник есенните си премиери и сред тях също нямаше нов IPhone, а 4 нови продукта (сред които два смарт часовника и два iPad) и две нови услуги. Което идва да покаже, че и в момент, когато заради карантината хората купуваха устройства, а капиталовата оценка на компанията надхвърли 2 трилиона долара, смартфоните не са водещият продукт за нея (и по света), а се залага на стратегии за свързаност.
Другата ключова новост на Huawei е, че от началото на следващата година устройствата на компанията ще са с втора версия на операционната система HarmonyOS, като вече тя ще е и на смартфоните. Това е алтернативата на Android на Google заради поредицата от американски санкции. В момента смартфоните са с обновена версия на EMUI 11 - операционна система, основана на Android за свободен достъп.
Расте интригата кога китайците ще покажат модела Mate 40, за който EMUI 11 да е стандартна инсталация. На 10 септември Huawei отвори HarmonyOS 2.0 за разработчици, включително на свои конкуренти, за устройства като смарт часовници и телевизори. Три месеца по-късно - от 10 декември, достъп ще има и за разработчиците за смартфони, които ще могат да експериментират и разработват приложения за тази операционна система.
Първите коментари на разгледалите новия вариант са, че той е с изчистен и лесен за използване интерфейс, има нова фотогалерия, "разлиствана като списание" и с нови анимации за преход между снимките, както и възможност да се настройва кои приложения потребителят иска непрекъснато да вижда на дисплея си, дори когато той угасне. По-лесно е извършването и организирането на няколко задачи едновременно или превръщането на сниман текст в готов за обработка.

Това се вписва и във форсираното разрастване на Huawei AppGallery, който се превърна в третият по големина онлайн магазин за приложения в света. Тя е част от Huawei Mobile Services (HMS) - ядрото, подобно на Google Mobile Services - с което се интегрират различни устройства. От презентациите в Шънджън стана ясно, че над 96 хиляди приложения са интегрирани с HMS (през май бяха около 60 хиляди) и работата по тази система продължават около 1.8 милиона разработчици.
Привличането на милиони разработчици - и то на приложения, игри и услуги с високо качество - е неизбежно, ако китайците искат операционната им система и HMS да се превърнат в истински конкурент на Android и iOS. Отварянето на HarmonyOS към все повече устройства би я направило по-примамлива, защото разработчиците ще стигнат до повече потребители.
Любопитен момент от Шънджън е, че Ричард Ю, изпълнителният директор за потребителска електроника, каза, че HarmonyOS е мост, който да помогне приложенията на китайски специалисти да стигат до клиенти в чужбина, а на чужди разработчици - да навлязат на огромния китайски пазар.

Но тук идва големият проблем със самите устройства на Huawei, особено след като на 15 септември влезе в сила новата забрана на Вашингтон да се предоставят на компанията без специално лицензиране чипове, произведени от американски компании или от фирми в трети страни, използващи американски технологии и оборудване. Все още не е ясно колко тежък ще е ударът от тази мярка, колко вече изработени устройства и елитни чипове за смартфоните си има в складовете на Huawei (тези данни не се разкриват официално) и кога компанията ще успее да компенсира този дефицит.
Китайският гигант се беше фокусирал върху дизайна на чипове в поделението си HiSilicon, а не върху производството им, за което разчиташе на Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC), но с това партньорство на практика от тази седмица е приключено. Самата HiSilicon разчита на софтуер от американци като Cadence Design Systems и Synopsys Inc.
"Ройтерс" съобщи в четвъртък, че говорител на Huawei обяснил, че компанията продължава да работи според търсенето на пазара. Според Уилл Уонг от консултантската фирма IDC, цитиран от същата агенция, възможно е китайците да имат наличности да изкарат до средата на 2021 г. "Една от възможностите за тях да имат чиповете си Kirin колкото може по-дълго е да изкарват в търговската мрежа по-малко бройки", допълва той.
Новините за поредните американски санкции и неизвестността колко дълго ще поддържа темпото на елитни продукти Huawei и какви са алтернативите станаха причина дори в Китай рязко да поскъпнат смартфоните на фирмата, допълва "Ройтерс". Търговци в Хуацянбей, най-големият в света пазар за потребителска електроника в Шънджън, казват, че от месец насам стабилно поскъпват и нови, и употребявани смартфони - средно с 400 - 500 юана (50 - 60 евро). Mate 30 с дизайн на Porsche например е скочил от 10 хил. юана (1252 евро) през януари на 14 хил. юана (1752 евро) сега. Такава е цената и в онлайн магазина Taobao.Това е сигнал за нещо друго, което Huawei и всяка компания много цени - хората харесват продуктите ѝ, щом са готови да постъпват по този начин. Но е и сигнал за нещо неприятно - хората не са сигурни докога ще има такова качество.
