Шофьорът на автономен Uber беше обвинен в убийство по небрежност

Прокуратурата в Аризона повдигна обвинение за убийство по небрежност срещу резервния шофьор на автономен тестов автомобил на Uber
Илейн Херцберг, на 49 години, беше блъсната от колата, докато караше колело по пътя в Темпе, щата Аризона, през 2018 г.
Разследващите съобщиха, че шофьорът на колата Рафаела Васкес, която е трябвало да следи за безопосността по време на теста, по това време е гледала епизод от телевизионното шоу The Voice. Васкес не се призна за виновна и беше пусната под гаранция до началото на процеса следващата година, предаде Би Би Си.
Uber няма да бъде изправен пред наказателни обвинения след решение миналата година, че "няма основание за наказателна отговорност" за корпорацията. Федералните регулатори обаче заявиха, че докато вероятната причина за катастрофата е неспособността на Васкес да следи какво се случва, технологичните недостатъци на Uber и "недостатъчната" държавна политика също са изиграли роля в инцидента.
Това бе първата регистрирана смърт, включваща самоуправляващ се автомобил, и в резултат Uber прекрати тестването на технологията в Аризона.
Продължителните разследвания от полицията и Националния съвет за безопасност на транспорта в САЩ (NTSB) установиха, че за катастрофата е виновна най-вече човешка грешка.
Васкес е била на шофьорското място и е имала възможност да поеме контрола върху автомобила при спешни случаи.

Кадрите на камерата на автомобила, публикувани от полицията, показват как непосредствено преди катастрофата Васкес не следи пътя, а гледа в телефона си, докато колата се движи със скорост от 63 км/ч. Васкес е била "резервен" шофьор на превозното средство, което означава, че тя седи на предната седалка и е отговорна за наблюдението на движенията на автомобила, е заключението на властите.
По време на инцидента доверието в технологията на автономните превозни средства бе изключително високо, а технологичните компании се надпреварваха в обещанията си как в рамките на няколко години техните устройства ще намалят задръстванията и подобрят пътната безопасност.
Но случилото се в Аризона показа, че колкото и да е интелигентно машинното обучение в автономните системи, преминаването към пълна автономия ще се окаже истинско предизвикателство.
Uber не само трябваше да спре програмата си за тестване за известно време, но и конкуренти като "Тесла" и Waymo на "Гугъл" станаха значително по-предпазливи в своите изпитания.
Докато "самоуправляващите се" автомобили все още се нуждаят от човек зад волана, ще има объркване и за това чия е вината, когато нещо се случи - но преминаването към пълна автономност е толкова голям скок, че дори най-смелите технологични фирми вероятно ще действат много внимателно, коментира технологичният кореспондент на Би Би Си Рори Селън-Джоунс.

Междувременно полицията в Канада обвини мъж в каране с превишена скорост и опасно шофиране, след като е бил намерен заспал зад волана на самоуправляващ се автомобил "Тесла", докато е пътувал със 150 км/ч по магистрала в провинция Алберта.
Полицията съобщи, че и двете предни седалки са били изцяло свалени, а шофьорът и спътникът му са били очевидно заспали. Когато полицията е включила аварийните светлини и опитала да настигне колата, другите превозни средства се отклонили от пътя, докато автономният автомобил е ускорил скоростта си.
През януари шофьор от Онтарио бе обвинен в безразсъдно шофиране, след като полицаите го забелязаха да използва двете си ръце, за да почисти зъбите си, докато автомобилът му се движил по магистралата със скорост от 135 км/ч.
Два месеца по-рано превозно средство на "Тесла" бе забелязано да се движи от грешната страна на пътя - без шофьор.
Понастоящем автомобилите на "Тесла" работят с автопилот от второ ниво, което изисква водачът да бъде нащрек и готов да действа с ръце на волана. Основателят на компанията Илон Мъск заяви, че очаква автомобилите му да бъдат напълно автономни с малка необходимост от водача до края на годината.