Образованието: идеи за промяна
Бъдещето е на мислещите, не на послушковците
Образованието в България е трагично. Но важното за МОН е учениците да са послушни. И да тачат "традиционните ценности" и БПЦ, за да станат добродетелни.
Светско ли е образованието в България
Засега да, но докога?
Примерът на Уелс: без учебни предмети и преосмисляне на идеята за образование
Това е създаване на нова, ясна философия за същността на образованието и изграждане на цялостна рамка за нейното практическо реализиране.
УНИЦЕФ: Екстремният климат спира от училище една четвърт от милиард деца в света
Образованието в Афганистан, Бангладеш, Мозамбик, Пакистан и Филипините е най-силно засегнато от горещи вълни, циклони и наводнения.
Какъв е проблемът с оценките за дисциплина
Кога ще говорим за ограничените възможности за спортна и физическа активност в училище, за хроничното недоспиване заради ненужно ранния старт на учебния ден?
Затруднения в смятането: какво е дискалкулия и защо никой не ѝ обръща внимание
Дискалкулията е сравнително непознато понятие в България. У нас повече говорим за мързеливи или глупави ученици.
Една година след PISA 2022: Без крачка към истински нужните промени в образованието
Няма визия за нова философия на учебните програми и оценяванията, няма приет стандарт за качество, дори няма детайлни анализи на представянето на България.
Храна за размисъл: какво (НЕ) се промени в образованието за 10 години
Збигнев Марчиняк, бивш заместник-министър на образованието в Полша и ключов участник в тяхната реформа, сподели опит преди 10 г. Но нищо не е приложено.
Осем промени в образованието, които могат да се въведат веднага
Не за всичко трябва позволение от инспекторатите и специална реформа. Някои неща зависят от личната инициатива на учителите и директорите.
35 години след Десети ноември: В образованието няма свобода
В постоянния страх от ръководството, от инспекциите, от родителите учителите развиват силна автоцензура, която се отнася и до съществуващи, и дори до несъществуващи ограничения.
Спокойно, униформата е просто скъпа тениска
Кому е нужно унифицирането и обезличаването от ранна детска възраст?
Мила ваканция... Къде си, когато най ми трябваш?
Българските ученици разполагат с една от най-дългите летни ваканции и с почти никакви други почивки през цялата учебна година. А това е сериозен проблем.
"Почти 100% чужди текстове": Етичната комисия получи сигнал за плагиатство на ректор
Комисията по академична етика към министъра на образованието е сезирана за незачитане на авторски права от страна на ректора на Тракийския университет.
Възрожденски произведения не са отпадали от учебните програми за 2024/25
"Даваш ли, даваш, Балканджи Йово", "Хубава си, моя горо", "Къде си вярна, ти любов народна", "Вятър ечи, Балкан стене" и "История славянобългарска" продължават да се изучават.
Обещаващото в кризата на образователната ни система
Има една известна мисъл, която често се приписва на Уинстън Чърчил: "Никога не позволявайте една добра криза да отиде на вятъра".
Новата учебна година - пет въпроса, на които асоциация "Родители" търси отговор
Организацията призовава отговорните институции и обществото приоритетно да потърсят цялостно решение на проблемите.
От 9:15 на училище: защо е по-добре
Двайсетина училища в Дания тестват по-късен старт на часовете. И всички са много доволни. Защо е по-добре подрастващите да започват по-късно училище?
Време ли е за втора задължителна матура - по математика
Целта е нито един ученик да не завършва средно образование, без да е покрил определен минимум на математически умения.
Тревожният одит на Сметната палата в училищното образование: шест решения
Одитният орган излезе със силно критичен доклад към държавата по отношение на осигуряването на качествено училищно образование. Решения има, макар и трудни.
Математиката постепенно изчезва от зрелостния изпит
Липсата на интерес към математиката заплашва да се превърне в пречка пред изграждането на кадри в широк кръг професии.
Масовото образование, което (не) служи на всички
Интервю на Надежда Цекулова с Ирина Манушева за "Тоест".
Оформя се регионален клъстър с много ниски резултати на матурите
Лидерите остават лидери, изоставащите остават изоставащи, а всеобщата позитивна динамика изглежда по-скоро илюзорна.
Българските ученици не развиват достатъчно творческото си мислене. Има обаче как
Страната ни е на последно място в ЕС по умения на 15-годишните в областта на творческото мислене. Много училища и учители показват как това може да се промени.
"Как таралежът да стигне до ябълката в задача 5"
Или защо е важно да научим децата да мислят – креативно, критично, аналитично, логически, асоциативно, абстрактно - всякак.
Защо резултатите от матурите не са повод за радост
Българските външни оценявания не се изготвят спрямо правилата на науката и резултатите през годините не са сравними.
Колко е трудно да се излезе от коловозите на образователната неадекватност
Ако приемем присърце задачата да отговорим на въпроса, поставен в заглавието, трябва да кажем: "Много е трудно."
"Оценяването в училище e като осъждане на ученика" - възгледите на един експерт
Джон Фолк, американски професор: "Ако целта ти е да помогнеш на хората да са успешни в живота, защо създаваш структури, които им пречат да успяват?"
Какво (не) показват външните оценявания на учениците
Изпитите след 4-ти, 7-ми и 10-ти клас трябва да дават картина на българското образование и да помагат на училищата да се подобрят. Вместо това водят до напрежение за ученици, родители и учители.
Външно оценяване по нашенски – много пари, време и усилия в кофата за боклук
За да има достатъчно информативно външно оценяване, училищата и учениците не трябва да се готвят целенасочено.
От грозно по-грозно: Физическата среда в училища и детски градини
Всеки ден децата ни прекарват часове в грозни стаи с лоша мебелировка и адово осветление.