"Дневник" гостува в дома на художничката и графичния дизайнер Свобода Цекова, за да я пита за последния й успешен проект, но също и за професионалния й път, за размислите й за българското образование по изкуство, за детството, за дизайна и модата.
"Дизайнът на първо място е комуникация, а това значи стремеж за достигане до по-широки кръгове от хора. И тогава на помощ идва модата, която е лакмус за общоприетите харесвани неща. Но истината е, че в началото на всяко ново течение стоят ярки автори, които са толкова автономни, толкова смели и талантливи, че силно повлияват на всички останали", казва Свобода Цекова и сочи към безкрайната си библиотека от каталози, албуми и сборници на дизайнери и илюстратори от цял свят.
"Дневник" гостува в дома на художничката, за да я пита за последния й успешен проект, но също и за професионалния й път, за размислите й за българското образование по изкуство, детството и професията на дизайнера.
Снимките на произведенията и дизайнерските издания са публикувани с позволението на авторката им.
Корица на книгата "Българският буквар. 200 години в първи клас" автори: Антон Стайков и Свобода Цекова, (изд. "Просвета", 2015), дизайн: Свобода ЦековаСвобода Цекова е художник, илюстратор, графичен дизайнер и фотограф. Завършила е гимназията по приложни изкуства в София в специалност "Tекстил", след това "Сценография" в Нов български университет и накрая – "Визуални изкуства" в Университета за изкуство и дизайн в Люцерн, Швейцария, където живее 11 години. Връща се в България преди десетина години и се заема с многобройни и разнородни авторски проекти и комерсиални поръчки.
Страници от "Българският буквар. 200 години в първи клас"Сега е съсобственик на малко студио за дизайн, наречено format.bg, заедно с художника Антон Стайков. Двамата са авторите на излязлата от печат през миналата година енциклопедия "Българският буквар. 200 години в първи клас" (изд. "Просвета" 2015). Книгата спечели голямата награда на Асоциация "Българска книга" – "Златен лъв", 2015 г., а през 2016 г. беше номинирана и отличена за дизайн и съдържание в литературата на престижния международен конкурс A`Design в Комо, Италия.
Фрагмент от 4-а корца на книгата "Българският буквар. 200 години в първи клас"Няма никаква вътрешна борба по въпроса – дизайнерът и художникът у нея съжителстват съвсем спокойно, дори се допълват, макар че в единия случай трябва да приеме, че произведението й е поръчка и щом го завърши, вече не е нейно.
"Доста отдавна работя само по проекти, които са ми интересни. Истинска привилегия е да работиш нещо, което толкова много обичаш. Никога не съм спирала да рисувам, имам хиляди пътни скици например. A дизайнът е моя стара страст от училището и просто един готин занаят. Винаги съм се движела между двете", разказва Свобода.
Корица на книгата "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн:Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011)"Вундеркамера" е книга, издадена в България само в две копия - по едно за двамата й автори Тони и Свобода. Когато я завършили през 2011 г. въпреки оригиналния си дизайн и изпълнение, издателствата, към които авторите се обърнали ги отпратили с обяснението, че едва ли ще се намери пазар за подобно нещо в България.
Из страниците на "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн: Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011)Страница от книгата "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн:Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011) Страница от книгата "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн:Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011) Страница от книгата "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн:Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011) Страница от книгата "Вундеркамера", автор: Антон Стайков, дизайн:Свобода Цекова (изд. "формат.бг", 2011) Корица на "Вълшебната флейта, либрето" (изд. "Културни перспективи", 2014), дизайн: Свобода Цекова Корица на стихосбирката "Когато заспят", автор: Надежда Радулова (изд. "Жанет -45", 2015), дизайн: Свобода Цекова Преди "Българският буквар" Антон и Свобода реализират друга подобна енциклопедия, посветена на комиксите.
Страници от книгата "Кратка история на българския комикс", (изд. "Кибеа" 2014), автор: Антон Стайков, дизайнер на фрагмента: Свобода ЦековаЕнциклопедиите за комиксите и букварите са само един от многобройните проекти и произведения на Свобода Цекова, насочени към децата или темата за детството. Когато я питаме откъде идва влечението й, тя отговаря простичко: "Детството е всичко, което сме."
Страници от книгата "Кратка история на българския комикс", (изд. "Кибеа" 2014), автор: Антон Стайков, дизайнер на фрагмента: Свобода ЦековаДетска стая" (изд. "Културни перспективи", 2014), илюстрации: Юлиян Табаков, концепция и дизайн: Свобода Цекова Когато се родила дъщеря й – Доли, сега е на 13 – Свобода променила коренно начина си на работа. Преместила част от студиото си у дома, за да може да обръща внимание на малката и да рисуват заедно. Много от илюстрациите, които след това е правила за клиенти, всъщност са били нарисувани първо за Доли или от самата Доли, например в книжката "Чудна азбука", в съавторство с Надежда Радулова.
Страници от книгата "Чудна азбука" (изд. "Просвета", 2013), стихотворения: Надежда Радулова, илюстрации и дизайн: Свобода ЦековаЕ като енот. Страница от книгата "Чудна азбука" (изд. "Просвета", 2013), стихотворения: Надежда Радулова, илюстрации и дизайн: Свобода Цекова "В Швейцария децата изключително много часове и много игрово се занимават с изкуство и майсторене. Тук почти няма условия и няма кой да им преподава. По-голямата част от малкото отделени часове, те обикновено оцветяват по контур или прерисуват. А рисуването развива важни качества у децата и освен това им дава хубав авариен изход от трудните ситуации, в които попадат", казва художничката.
Свобода показва издание, правено с рисунки на деца от седем държави - всичките като форма за справяне с насилието и тормоза у дома или в училище.
Корица на книжката "Чуй ме! – Какво ни разказаха децата за тормоза и безопасността в училище", седемезично издание , (изд. Фондация "Асоциация Анимус", 2016), дизайн; Свобода Цекова"Много съжалявам за всички деца, които се сблъскват с архаичната система на училищата, защото тя убива всякаква креативност у тях. Някои деца просто престават да рисуват след неприятни случки в училището", казва ядосана Свобода. Според нея не е редно изобщо да има оценки в предмета рисуване, "оценки би могло да има за някакви знания, нещо което може да се измери".
Корица на книжката "Чуй ме! – Какво ни разказаха децата за тормоза и безопасността в училище", седемезично издание , (изд. Фондация "Асоциация Анимус", 2016), дизайн; Свобода ЦековаСтраници от книжката "Чуй ме! – Какво ни разказаха децата за тормоза и безопасността в училище", седемезично издание , (изд. Фондация "Асоциация Анимус", 2016), дизайн; Свобода Цекова Корици на книгите от поредицата "Племена", (изд. Формат.бг, 2009 – 2011), илюстрации и текст: Ирина Каракехайова, дизайн: Свобода Цекова "Това, което е много проблематично в България е, че дълго време нашата художествена сцена беше капсулована. На практика нямаше истински обмен, нямахме художници, които реално да присъстват в световната художествена сцена и това е и до днес с изключение може би само на Недко Солаков", казва Свобода.
Корица на каталога "Гауденц Б. Руф. Награди за съвременно българско изкуство" , (изд. Формат.бг, 2007-2011), дизайн: Свобода ЦековаФотографията и особено портретите също са от любимите творчески дейности на Свобода.
Портретни фотографии: Свобода ЦековаЗа Свобода нарушаването на авторските права е изключително обидно и проблемно. "Ясно ми е, че хората, които не работят в творческите професии, не разбират този труд, приемам го. Но забелязвам и че и в нашите среди едни към други нямат уважение. Не се уважава труда на преводача, на автора, на фотографа. Може би се подобрява малко по малко, но малко по малко. Фактът е че заради несъвършенството на закона можеш да правиш каквото искаш с труда на другите и няма как да го защитят", казва тя.
Портретни фотографии: Свобода Цекова"Пътуване към детските спомени от Коледа", 2015, анимация за Haslerrail AG, Швейцерия, сценарий и илютрации: Свобода Цекова "Да си дизайнер в рекламата не е лесно. Много обстоятелства са намесени – обикновено това не е индивидуален, а колективен труд, има маркетингови съображения и т.н. Аз постепенно напускам тези среди, защото не винаги имам желание да правя големи компромиси. Предпочитам проектите, в които мога да имам личен контакт с клиентите си и възможност да проследя целия процес от идеята до реализацията им", разказва Свобода Цекова.
"Weltreise" 2014, анимация за Haslerrail AG, Швейцерия, сценарий и илютрации: Свобода ЦековаОще тази година, "ако не ми мине котка път", мишокът Фи-фу може да се повяи в авторска детска книжка на Свобода Цекова. Това е история за страха и смелостта, за изгубването и намирането на малкия човек в големия град.
"Фи-фу", рисувана книга в процес, илюстрация: Свобода ЦековаСвобода има серия посветена на интровертността. Казва, че самата тя не е интроверт, а напротив - много е социална. "Но мисля, че има нещо много хубаво в мълчанието на хората и на животните и това доста ме занимава. Обичам да се опитвам да разчета какво мислят хората, когато мълчат и това ми е много интересно – даже ми е по-интересно отколкото когато говорят. Може би това е в дъното на тази серия."
"Интроверти"(серия), текст и илюстрации: Свобода ЦековаДруг авторски проект, по който работи в момента художничката е графична новела, посветена на собственото й детство. "Правенето на тази книга е психодраматично занимание. Чрез рисуването и писането влизаш толкова дълбоко в неща, които уж повърхностно помниш, съживяваш неподозирани детайли от миналото си.", казва тя.
"Детство", графична новела в процес, текст и илюстрации: Свобода ЦековаСерия илюстрации "Интериори", Свобода Цекова "Рисувам винаги, докато пътувам на седалката до шофьора. Може да се каже, че това са моите пътни записки, нещо като диаграми на преживяванията ми по време на път. Те си остават едно от най-любимите ми свободни лични занимания.", разказва Свобода.
Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода ЦековаИма може би хиляди такива пътни скици. Някои от тези рисунки са в частни колекции, други в домовете на колеги и приятели на Свобода. Участвали са веднъж и в изложба в художествения музей Люцерн в Швейцария.
Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода ЦековаЦялото интервю със Свобода Цекова четете тук.
Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода ЦековаПътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода Цекова Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода Цекова Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода Цекова Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода Цекова Пътна скица от движещ се автомобил. Художник: Свобода Цекова