Почина Джийн Хекман – кинозвезда извън шаблоните

Почина Джийн Хекман – кинозвезда извън шаблоните

Джийн Хекман с наградата "Сесил Б. Демил", връчена му от Робин Уилямс (вляво) и Майкъл Кейн от името на Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд за неговия "изключителен принос в развлекателната индустрия" по време на годишните награди "Златен глобус" в Бевърли хилс, 19 януари 2003 г.
Reuters
Джийн Хекман с наградата "Сесил Б. Демил", връчена му от Робин Уилямс (вляво) и Майкъл Кейн от името на Асоциацията на чуждестранната преса в Холивуд за неговия "изключителен принос в развлекателната индустрия" по време на годишните награди "Златен глобус" в Бевърли хилс, 19 януари 2003 г.
Носител два пъти на награда "Оскар" и номиниран 5 пъти за нея е най-малкото, което може да се каже за обширния спектър, в който Джийн Хекман игра роли десетилетия наред. Той никога не се вмести в рамката на понятието холивудска звезда и беше майстор на нюансите в образите на измамно обикновени наглед хора.
Джийн Хекман и съпругата му Бетси Аракава бяха открити мъртви в дома им в Санта Фе, щата Ню Мексико, съобщи полицията в четвъртък. Шерифската служба заяви: "Не вярваме да има данни за насилствена смърт, но точната причина за смъртта все още не е установена." Двамата съпрузи са открити мъртви задно с кучето им.
Хекман е носител на "Оскар" за главната си роля във филма "Френската връзка" (1971 г.) на Уилям Фридкин, както и за най-добра поддържаща роля в уестърна "Непростимо" (1992 г.) на Клинт Истууд.
Съпругата му Бетси Аракава, на 63 години, бе класически пианист.

Семейната драма

Хeкман има забележителна филмова кариера и участие в 85 филма във всепризнати роли в киното и театъра, пише "Индипендънт". Въпреки това успехът идва след няколко тежки разочарования. Много актьори биха се отказали, но не и бившият морски пехотинец, който заявява, че не би "позволил да бъде стъпкан".
Роден като Юджийн Олдън Хекман през 1930 г. в Сан Бернардино, щата Калифорния, Хекман преживява първото си голямо изпитание, когато е едва на 13 години и баща му напуска семейството завинаги. "Винаги прекаляваше, беше твърде суров," спомня си Хекман за баща си, който работел в печатница за вестници и бил привърженик на "телесното наказание".
Преломният момент настъпва през 1943 г., когато семейството е принудено да се премести в Денвил, щата Илинойс, и да заживее при баба и дядо му.
В съдбоносния ден, когато баша му напуска семейството, белегът остава завинаги запечатан в душата му. По-късно в живота си Хекман често говори за момента, когато е бил наранен и разочарован, когато баща му маха от колата на тръгване, преминавайки покрай него.
"С това махане с ръка сякаш казваше "Окей, всичко сега е в собствените ти ръце, дете", си припомня Хекман в интервю за списанието на "Ню Йорк таймс" 46 години по-късно. Емоциите от този ден го карат да каже саркастично, че "нефункциониращите семейства са родили доста добри актьори".
Хекман прекарва четири години и половина в морската пехота, като служи в Япония и изпълнява мисии в Китай по време на управлението на Мао Цзедун.
Военната дисциплина не успява да сломи бунтарския му дух - често се забърква в кавги. "Винаги съм имал проблем с авторитетите и с това да следвам заповеди", признава той в интервю за Лари Кинг през 2004 г. "Не бях добър морски пехотинец. Веднъж ме повишиха до ефрейтор, но скоро след това ме понижиха."

Кариера, започнала на Бродуей

На 26-годишна възраст решава да стане актьор. Започва кариерата си на Бродуей, а участието му във филма "Бони и Клайд" през 1967 г. му носи номинация за "Оскар" за второстепенна мъжка роля.
През 80-те Хекман е утвърден актьор, сред водещите звезди на Холивуд. Филмът "Мисисипи в пламъци" отново му носи номинация за "Оскар".
Хекман прави запомнящи се роли във филмите "Фирмата" (1993), "Извън контрол" (1995), "Враг на държавата"
(1998) и "Кланът Таненбаум" (2001).
Джийн Хекман и Том Круз във филма "Фирмата", 1993 г.
profimedia.bg
Джийн Хекман и Том Круз във филма "Фирмата", 1993 г.
Две от най-добрите му роли са във във филми, които нямат голям комерсиален успех. Филмът "Плашило" (1973), Хекман определя като любимия си филм, върху който е работил. Заедно с Ал Пачино играят двама бивши скитници, които мечтаят да отворят автомивка, пише в. "Индипендънт".
Може би най-доброто представяне на Хекман е в ролята на експерта по подслушване Хари Кол в "Разговорът" (1974). След като става ясно, че той е вторият избор след Марлон Брандо, това го вдъхновява за още по-големи постижения. Пророческият сценарий за незаконно подслушване, създаден от режисьора Франсис Форд Копола няколко години преди скандала "Уотъргейт" на президента Ричард Никсън, разкрива Хекман в пълния му блясък в ролята на прикрит, вглъбен в себе си мъж.

"Правдоподобният"

Прочута характеристика на Хекман беше, че той беше перфектният "обикновен мъж" на Холивуд, коментира "Ню Йорк таймс". Но може би това беше твърде опростенческо. Неговите герои - каторжник, шериф, член на клан, стоманолеяр, шпионин, министър, герой от войната, скърбящ вдовец, командир на подводница, баскетболен треньор, президент - се противопоставяха на рамките и шаблоните за такива образи.
Той не отричаше, че изглежда като "обикновен Джо", нито пък имаше против това, допълва изданието. Веднъж се пошегува, че изглежда като "най-обикновен миньор", сякаш никога не е бил дете, роден на средна възраст: леко оплешивяващ, със силни, но незапомнящи се черти, нито обикновени, нито красиви, висок мъж (почти 2 метра), за когото е по-вероятно да се слее с тълпата, отколкото да изпъкне в нея.
Това беше дарбата на г-н Хекман - да може да разкрие слоевете в характера на герои, носещи тежестта на средната възраст.
"Тъй като те са живели достатъчно дълго, за да преминат през провал и загуба, но не достатъчно, за да намерят покой, Хекман може да ги изиграе с отличителна комбинация от сянка и светлина", пише Джереми Макартър в оценка на кариерата му в Newsweek през 2010 г., шест години след излизането на последния му филм - комедията "Добре дошли в Муузпорт", и две години след като потвърди, че не планира да прави повече филми.
"Докато някои актьори се поздравяват за това, че са се осмелили да навлязат в сива зона на морала, продължи Макартър, Хекман го правеше толкова дълго, че престанахме да забелязваме. В неговите изпълнения, както и в живота, "добрите момчета" невинаги са "хубави момчета", а злодеите имат чар."
Ако критиците имаха една дума за Хекман като изпълнител, тя беше "правдоподобен". Казаха, че той сякаш живееше в ролите си, а не ги играеше. "Няма разпознаваемо качество, което да кара Хекман да изпъква", пише Джанет Маслин в "Ню Йорк таймс" през 1988 г.
Той избягваше самоанализа, когато говореше за актьорско майсторство. "Не обичам да се вглеждам дълбоко в това, което правя с героите си, каза той веднъж. - Това е онзи странен страх, че ако погледнете нещо твърде внимателно, то изчезва."